Idag fick jag äntligen min dragbegränsare monterad men nu när jag skulle elda insåg jag att jag glömt en sak. Där luckan nu sitter satt tidigare min rökgastermometer (se bild). Var sätter jag lämpligast rökgastermometern nu? Kan jag borra ett hål och sätta den enligt markering på bifogade bilder? Den kommer ju att peka uppåt men avläses enkelt med en spegel.

Som det är nu får jag elda utan termometer vilket känns både läskigt och jättesvårt eftersom pannan och jag inte riktigt kommer överens.
 
  • IMG_6501.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6502.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5947.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oje, du har verkligen gjort det lite svårt för dig att kunna ta en rökgastemp som inte påverkas av friskluftsinsläpp via dragbegränsaren.

Det fanns ingen möjlighet att sätta dragbegränsaren på röret högre upp?

Annars kan du ju försöka göra ett hål så du kan sticka in rökgastermometern lite snett in i själva panna så att säga.
 
Jag ser inte vad det är för panna, men dom flesta har ingen vattenmantel nära locket till rökgaslådan. Är det så kan du borra ett hål rakt genom täckplåten, isoleringen och in i rökgaslådan.
 
men sätt termometern rätt fram,.. ja har själv mont dragbegränsare och fick ta bort min termometer,. men pannan har en inbyggd termometer vilket ja kör med nu,,.

skulle ja ha vart du så hade ja satt antingen dragbegränsaren rakt framifrån och satt tillbaka termometern där den satt el så tvärtom...
visst då mäter du ju efter dragbegränsaren men du får ju den faktiska mätningen då,.
 
Anledningen till att dragbegränsaren sitter där är för att där fanns en originallucka som jag kunde få adapter till. Det övre röret är nåt hemmabygge som förra ägaren gjorde vid installation av pannan och det är inte helt plant så det blir nog väldigt svårt att fixa till adaptern så att det funkar.

Pannan är en Diom Vedunic 835.

Lite påverkan av friskluftsinsläpp kan jag acceptera. Får väl kalibrera tempen efter det. Jag vet vilken temp det brukar vara vid full fart i pannan. Det är uppstart och innan pannan fått full fyr som jag behöver temp bl.a. för att justera luften. Även när det börjar brinna ut är skönt att ha koll på.

Borde väl inte påverkas så mycket strax innen dragbegränsaren eftersom draget rimligtvis suger friskluften åt andra hållet?
 
Patrik79 skrev:
men sätt termometern rätt fram,.. ja har själv mont dragbegränsare och fick ta bort min termometer,. men pannan har en inbyggd termometer vilket ja kör med nu,,.

skulle ja ha vart du så hade ja satt antingen dragbegränsaren rakt framifrån och satt tillbaka termometern där den satt el så tvärtom...
visst då mäter du ju efter dragbegränsaren men du får ju den faktiska mätningen då,.
Hur menar du med rätt fram? Förstår inte heller hur du menar med att ha dragbegränsaren rakt framifrån.

Adaptern har jag fått tillverkad och att modifiera denna är inte ett alternativ. Jag har varken utrustning eller kunnande för sånt. Det enda jag kan göra är att borra ett hål för termometern nån stans.
 
BiFuel skrev:
Hur menar du med rätt fram? Förstår inte heller hur du menar med att ha dragbegränsaren rakt framifrån.

Adaptern har jag fått tillverkad och att modifiera denna är inte ett alternativ. Jag har varken utrustning eller kunnande för sånt. Det enda jag kan göra är att borra ett hål för termometern nån stans.
men då skulle ja sätta termometern rakt framifrån
 
el så sätter du den snett ovanför dragbegränsaren..
 
Ja när dragbegränsaren är konstant stängd, då kan du ju ta tempen var som helst. Problemet blir ju när den drar luft eftersom den kalla luften kommer blanda sig med den varma från pannan.

Men tror du inte Mats tips kan funka, hål rakt ner genom tex sotningslucka eller dyligt?
 
Men vitsen med en dragbegränsare är ju att få ett stabilt drag samt sänka tempen,, vad är vitsen att mäta före vill man inte se vad den faktiska mätningen är. det man släpper ut,.
 
Patrik79 skrev:
Men vitsen med en dragbegränsare är ju att få ett stabilt drag samt sänka tempen,, vad är vitsen att mäta före vill man inte se vad den faktiska mätningen är. det man släpper ut,.
Man vill ju se vad PANNAN släpper ut i värme, inte vad dragbegränsaren släpper ut...
 
stedevil skrev:
Man vill ju se vad PANNAN släpper ut i värme, inte vad dragbegränsaren släpper ut...

MEN du vill väl veta hur varma dina rökgaser är som du släpper ut i skorstenen eller ??????:confused::confused:
 
Patrik79 skrev:
MEN du vill väl veta hur varma dina rökgaser är som du släpper ut i skorstenen eller ??????:confused::confused:
Ja, men varför? Du vill veta hur förbränningen i pannan är och om du behöver sota pannan så mer värme överförs till vattnet i pannan. Att mäta tjuvluften efter pannan är meningslöst för båda.

Den enda temp som kan vara intressant efter dragbegränsare blandat ut luften är 1 meter ner från toppen av skorstenen (att den är tillräckligt hög så inte skorstenen sintrar).
 
stedevil skrev:
Ja, men varför? Du vill veta hur förbränningen i pannan är och om du behöver sota pannan så mer värme överförs till vattnet i pannan. Att mäta tjuvluften efter pannan är meningslöst för båda.

Den enda temp som kan vara intressant efter dragbegränsare blandat ut luften är 1 meter ner från toppen av skorstenen (att den är tillräckligt hög så inte skorstenen sintrar).
:eek: ja ger mig,.
 
Kan inget om sånt, men måste hålla med stedevil - jag vill veta tempen ut ur pannan för att se hur förbränningen är och hur jag ska justera luften för att få till det. Under upptändningen vet jag inte ens om det tagit sig eller slocknat om jag inte ser rökgastempen. Tempen i skorstenen är inte så intressant. Är aldrig över 200 ut ur pannan ändå, förutom vid upptändning med öppet spjäll möjligtvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.