Paul-Staffanstorp skrev:
Låter som det är LIPs board du köpt... är den blå i färgen med ett grått ytskikt ?

Är det denna så sägs det att man kan använda den som är 20mm på reglar med cc600, men det anser jag och många med mig är rent för klent då det sviktar i konstruktionen om man trycker på den.
Deras 12,5mm board ska enligt deras anvisningar ha ett regelavstånd på max cc400.
Rekommendabelt är nog cc300 oavsett tjocklek på board då de ligger på 600mm bredd, och då får man stabilast konstruktion.
Dubbla våtrumsgips på cc600 är bara vansinnigt då dessa är så dyra.
Då är det även i det fallet vettigare att regla upp cc300 och nöja sig med ett lager.

I vägg är det 60 cc mellan reglarna.Ja då kör jag med träplankor och syntetisk gips ett lager och därefter kakel.
 
rob the builder skrev:
Om du har hyfsat tätt mellan bjälklaget så tycker jag inte att du behöver gipsa innan du flytspacklar det. och om du nu lägger gips lägg då golvgips då den e lite styvare....

I golvet är det 55 cc mellan reglarna.Så det funkar att bara flyta golvet ovanpå träplankorna(20mm)?Det spricker inte sen?
 
Zax skrev:
I golvet är det 55 cc mellan reglarna.Så det funkar att bara flyta golvet ovanpå träplankorna(20mm)?Det spricker inte sen?
Det låter väldigt riskabelt tycker jag.
 
Det har ju kanske lite att göra med vad du använder för flytspackel.
Dock ska man lägga ner ett armeringsnät enligt de flesta rekommendationer.
 
Har i övriga huset lagt dubbel golvgips och sedan trägolv ivissa rum och klinkers i andra rum.Det har hållt i 5 år nu utan problem. Då kanske man kan köra golvgips ett lager och sedan flyta golvet.Bör väl bli samma som 2st lager golvgips.Då ska det väl hålla utan att det blir några problem?
 
Fast då måste du limma gispskivan med speciallim som ger nästan samma kvadratmeterkostnad som flyspackel.
 
Alltså kan man lika bra använda flytspackel med samma tjocklek som 2st golvgips skivor.
 
Jag har iofs aldrig finräknat på det, men det har sagts i andra trådar här att det kostnadsmässigt blir ungefär detsamma.
 
Det är inte godkänt med golvgips i våtrum.

Om det inte har lanserats golvgips som inte är kartongklädd?
 
RobZombie skrev:
Det är inte godkänt med golvgips i våtrum.

Om det inte har lanserats golvgips som inte är kartongklädd?
Det finns golvgips för detta ändamål, men det är ju absolut ingen idé eftersom man ändå måste flytspackla.
Gipsen och limmet till denna är dyrare än den extra flytspackel som går åt.
 
Likartad fråga:

Bygger om ett gammalt badrum och har just plockat ner gammalt yt- och tätskikt och kommit in till väggarna som består av finfin tjock träpanel med luftspalt bakom.

Är det ok att regla upp direkt på den panelen (t.ex. cc30) och sedan dra på våtrumsskivorna, eller rentav att sätta skivorna direkt på panelen?

Eller är det så illa att jag måste plocka bort panelen för att sedan fästa våtrumsskivorna på reglarna som panelen sitter på nu?

joh_h skrev:
Däremot får man montera våtrumsskivan på en befintlig massiv träkonstruktion (typ bärande plankvägg), men man får inte sätta råspont eller liknande på en regelvägg. Istället får man se till att sätta reglar, s k kortlingar, bakom de ställen där saker ska hängas upp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.