Kan man lacka kaklet och klinkret i duschhörnan för att slippa skitiga fogar? Borde vara lite att torka rent, när man inte har några sugande och porösa fogar som suger åt sig vatten blandat med hudavlagringar och annat äckel... Vad tror ni andra?

För just skitiga fogar, är det som står mellan ett badrum i keramik och ett badrum i plast, enligt "frugan"...
 
Minns inte vad det heter men det finns ett medel som du lägger i fogarna som är vattenavvisande. Vi hade det i förra huset där vi hade vitt kakel med vita fogar och det var kanon. Skulle iofs upprepas om det var var 3:e månade ller nåt sånt men det var det ju värt.
 
Det låter iofs bra, men kan man lita på att det håller, och är det lätt att rengöra?? En blank lack över både kakel, klinker och fog känns mer lättstädat. Säg att man bryter av duschhörnan innanför duschdörrarna med annat kakel och golv och lackar det i några omgångar. Blir kanske riktigt bra, eller ser någon några hakar med tanken?
 
Man kan inte lacka på kakel / klinker, det är som att lacka på glas. Håller inte ens 14 dagar.
Är ni väldigt känsliga så är plastmatta bättre.
 
Mörkgrå fog så syns inte skiten.

Ps. Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete.
 
Fogen är kaklets andningsmöjlighet, dvs...vattnet bakom kaklet dunstar av genom fogen.
Värt att tänka på innan man tätar ihop väggarna helt :)
 
Pon skrev:
Fogen är kaklets andningsmöjlighet, dvs...vattnet bakom kaklet dunstar av genom fogen.
Värt att tänka på innan man tätar ihop väggarna helt :)
Sant, men om man "tätar ihop väggarna helt" lär det ju inte komma något vatten bakom kaklet till att börja med...
 
För att få en mera vattenavvisande yta på kaklet har jag hört att man kan använda bilvax. Däremot ska man inte ha detta på golvet eftersom det blir för halt.
 
Tigersågen skrev:
För att få en mera vattenavvisande yta på kaklet har jag hört att man kan använda bilvax. Däremot ska man inte ha detta på golvet eftersom det blir för halt.
Kaklet har jag inte så mycket problem med, utan det är just fogarna som skiten tenderar att fastna ordentligt i...
 
Finns iofs fogmassor av högre kvalitet än vanlig standard cementfog.
De kan ex innehålla bakteridödande substanser och en hel del latex så de fungerar smutsavstötande. Mapei Ultracolor är en sådan fog. http://www.kakelplattan.se/fix/ultracolor.pdf
 
Sant, men om man "tätar ihop väggarna helt" lär det ju inte komma något vatten bakom kaklet till att börja med...
Det man kan tänkta på är att fukt tar sig in genom minsta hål, men oftast inte ut genom detsamma. Paralleller kan dras till enstegstätade putsfasader. Funkar om det verkligen är heelt tätt men minsta hål kan leda till stora problem.

Lycka till!
 
Y
Nu 4 år senare så lyfter jag frågan... Finns det en bra lack till kakel/klinker som ger ett vått utseende.

Mitt nya kakel/klinker samt fog ser bra ut när det är vått. Tråkigt när det är torrt.
Vill lägga en lack som behåller den våta looken.
 
Du kan få problem med plattsläpp om du inte låter konstruktionen andas genom fogarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.