C
Kort och gott, hur går man tillväga?
Läser man finjas arbetsinstruktion så ska man använde 2-3 olika sorters bruk, nät, 20 olika verktyg och fixa och greja. Jag tänkte börja slå på panelen, så jag behöver fixa putsningen först, hur gör jag detta så smidigt som möjligt? Kan man göra det trots rådande väderlek? (Kallt, kanske minusgrader på natten.)
 
Kallgrader är väl ingen höjdare?
Men annars skulle ja tro att det räcker med en sorts bruk, en slev och en rivbräda. :)
 
C
Vilken sorts bruk? Jag har en sån norsk murarslev (stor trekant med balanserat handtag på), så den bör väl funka. Kan man göra en "rivbräda" själv, eller är det nåt man köper?

Tänkte putsa 5 cm ner på kantelementen också, som det är sån fibercement på, det bör väl gå? Jag har en flaska med finjas primer som jag tänkte smeta på hela lecakanten och dom fem centimetrarna jag ska putsa där.
 
Jag vill minnas att jag använd Puts & Murbruk C när lecavarvet på mitt garage putsades.
Fuktade (kastade på vatten) med kalkborsten.
Kastade på bruket, som blandades enligt påsen, och drog försiktigt ut det.

Sitter kvar än, och ser helt ok ut. :)
 
Mikael_L
Jag putsade med endast ett bruk, jag tror det var maxit's puts&murbruk C jag använde, men det kan varit B också, Jag kan kolla.
Jag stänkte på lite vatten före, förvattnade, vilket jag fått veta inte ska behövas på leca, men det skadar ju inte heller.
Blandade en halv säck bruk i taget i Biltema murarhink med lågväxlad borrmsakin och billig blandare från byggmax. (En kunnig murare hade definitivt blandat större mängd!)

Jag slog på bruk med en murarslev från byggmax, och smetade ut så gott jag kunde och slätade ut med byggmax plastskånska. Ja la i princip så tunnt jag kunde, typ 2-3 mm ... Och bruket gjorde jag aningens aningens lösare än angivet på förpackningen, du kan prova dig fram.
Jag smetade och strök och grejade på tills jag tyckte det verkade bra.
Sist så slätade jag försiktigt ut med en blöt murarborste.

På insidan drog jag med botten av en 33cl glasflaska mellan golv och Lecamur, för att få en snygg hålkäl. Alltså jag drog med flaskans botten riktad mot plattan, men lite lutat, dvs inte 3cm radie på hålkälen ...

Det funkade bra för mig med en enda cementprodukt och simpla och billiga verktyg (dom där byggmaxprylarna jag nämnde är oerhört billiga jämfört med vad alla andra säljer dom för), men det var kanske bara för att jag är en total newbie och inte förstod att det inte skulle funka... ;)

Men jag tror inte du ska putsa vid temp under 10 grader dock.

Läs allt som verkar intressant här, så får du lite mer kött på benen.
http://www.maxit.se/33548/
 
C
Well, jag kan inte låta garaget stå med vindpapp bara och utan brädfodring hela vintern och när jag har fått dit den kommer jag inte åt att putsa, så det får helt sonika gå ändå, även om det är kallt. Det låter ju inte så avancerat iaf.
 
Mikael_L
Mikael_L
I skåne har ni väl fortfarande en del dagar med bortåt 10 grader.
Du kan dra över en (eller två lager) pressenning eller nåt efter du murat, så blir det inte lika nattkallt för det putsade, -marken värmer.
I så här låga temperaturer tar det nog flera dagar för putsen att brinna klart.
 
C
Blandare och hink har jag redan, likaså en murslev. Vad jag behöver är alltså en stålskånska (eller plastskånska) och en borste? Och en 33 cl flaska. ^^
 
Mikael_L
Du klarar dig kanske utan skånskan eller borsten ...
Jag tror nästan att jag blandade två olika tekniker... men men, det funkade iaf.
 
C
Typ såhär: Blanda till putsbruket med vatten som det står på säcken. Få på kletet på lecastene på valfritt vis. Jämna ut kletet lite snyggt på valfritt vis. Klart.

Vad trodde ni om att putsa på kantelementen, om man primear först?
 
Jag skulle rekommendera att du slammar med ett a-putsbruk först. Maxits heter "Rödgrund 103". Gör en vällingkonsistens och kvasta in det i lecan. Då får du ett bra underlag för nästa lager putsbruk, vilket gärna är ett B-putsbruk. A-bruket (exvis Rödgrund 103) tätar håligheterna och förhnindrar rutmönster i lecamuren vid fuktig väderlek. Rutmönstret kommer annars av att lecan är porös och murbruket mellan stenarna är mindre porös.

Det är lätt att se vem som slarvat och struntat i A-bruket när regnet kommer...

Se följande bild - muren till höger om valvet är INTE grundputsad med A-bruk:
 
Redigerat:
Vet inte om du redan har hunnit på med putsen, men om du inte hunnit det och oron för frost är kvar så finns det anti-frost medel att blanda i, kan köpas på byggvaruhusen.
 
  • Gilla
Smeds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.