2 säck om dan är ju inte särskilt mycket, men det måste vara en redigt dyr pellets du bränner om det blir 3300 spänn i månaden.
 
nja det vetefan förstås 100 kr per dag .2 säck x 31 dar. 62 säck i månaden .3100kr
 
Bezt skrev:
Ja men vedhanteringen är ju ganska farlig ändå, sen värderar jag min fritid mer och sen är det alltid varmt utan acktank. Sen spelar miljöfrågan in en del, tror inte det är så många vedeldare som bryr sig om miljön när det kommer till eldningen.
Men visst den minskade kostnaden med ved lockar ju, men bara inte tillräckligt.

Min pelletsförbrukning minskar nog en hel del när jag åtgärdar de fel som jag har som jag nämnde förut.
Farligt o farligt,.. isåfall är väl allt farligt,, bara man respekterar det verktyg man arbetar med el maskinen så,..
sen beträffande fritid,. det tar mig allt som allt 30 min att tända upp en panna från glödbädd till fylld panna, sen blir tankarna 80 grader,, eldar 1 gång per dag el varannan beroende på hur mycke vi gjort av med,..
så inte vet ja 30 min varje dag är inte mycke som ja tappar på min fritid,,
 
Patrik79 skrev:
Farligt o farligt,.. isåfall är väl allt farligt,, bara man respekterar det verktyg man arbetar med el maskinen så,..
sen beträffande fritid,. det tar mig allt som allt 30 min att tända upp en panna från glödbädd till fylld panna, sen blir tankarna 80 grader,, eldar 1 gång per dag el varannan beroende på hur mycke vi gjort av med,..
så inte vet ja 30 min varje dag är inte mycke som ja tappar på min fritid,,
Självklart, när veden väl finns där kapad och kluven, då är det ju inte så mycket arbete kanske. Men för den som fäller, kvistar, drar hem, kapar, klyver och travar pratar vi om ganska mkt tid som går bort. Det kan man ju prova att räkna om i timpris om man vill. Den tiden skulle man kunnat ha umgåtts med familjen, hållt på med sin hobby, haft ngn extra inkomstbringande bisyssla eller vad som.
 
cederbusch skrev:
Självklart, när veden väl finns där kapad och kluven, då är det ju inte så mycket arbete kanske. Men för den som fäller, kvistar, drar hem, kapar, klyver och travar pratar vi om ganska mkt tid som går bort. Det kan man ju prova att räkna om i timpris om man vill. Den tiden skulle man kunnat ha umgåtts med familjen, hållt på med sin hobby, haft ngn extra inkomstbringande bisyssla eller vad som.


jo de har du rätt i,..
 
cederbusch skrev:
Självklart, när veden väl finns där kapad och kluven, då är det ju inte så mycket arbete kanske. Men för den som fäller, kvistar, drar hem, kapar, klyver och travar pratar vi om ganska mkt tid som går bort. Det kan man ju prova att räkna om i timpris om man vill. Den tiden skulle man kunnat ha umgåtts med familjen, hållt på med sin hobby, haft ngn extra inkomstbringande bisyssla eller vad som.
Hur många är det som gör så?? När det finns prima stenkol o köpa nere i hamnen...:)
 
Patrik79 skrev:
Farligt o farligt,.. isåfall är väl allt farligt,, bara man respekterar det verktyg man arbetar med el maskinen så,..
sen beträffande fritid,. det tar mig allt som allt 30 min att tända upp en panna från glödbädd till fylld panna, sen blir tankarna 80 grader,, eldar 1 gång per dag el varannan beroende på hur mycke vi gjort av med,..
så inte vet ja 30 min varje dag är inte mycke som ja tappar på min fritid,,
Klart man ska ha respekt för de verktyg man arbetar med, men motorsåg är bland de farligaste "verktygen" man har i lådan och de flesta jag känner till som eldar med ved har varit med om mer eller mindre olyckor, vissa med utgång med blotta förskräckelsen och andra med blodvite.
Och du menar att veden kapar/klyver och bärs in av sig självt? Är mer den tiden jag tänkte på som tar tid.
 
80mm insatsrör är enligt min mening för litet rekommendationer ligger mellan 90-110mm, 80mm därför får du sota så ofta, rökgas tempraturen bör bli högre med denna lilla arean. Det låter som om installatören inte har full koll. Så kolla att anläggningen är rätt injusterad.
 
Bezt skrev:
Klart man ska ha respekt för de verktyg man arbetar med, men motorsåg är bland de farligaste "verktygen" man har i lådan och de flesta jag känner till som eldar med ved har varit med om mer eller mindre olyckor, vissa med utgång med blotta förskräckelsen och andra med blodvite.
Och du menar att veden kapar/klyver och bärs in av sig självt? Är mer den tiden jag tänkte på som tar tid.
visst är motorsåg farlig,. men annvänder man sågbyxor och stövlar med såg skydd har man ett bra skydd,.. men sen kan man inte räkna allt i tid,. isåfall ska man leja för allt..
 
professorn,, Jag har inte några turbulatorer i alls. satt 6 eller 9 st i när jag körde på olja.
nu är det inga. bör jag ha några i??? har 10m insatsrör. Kan det bli för varmt i insatsröret menar du så att det rentav kan va brandfarligt???? Kanske skall sätta i några.
Stannar värmen kvar bättre i pannan med sådana i ??????
 
Ja, vad ska man säga?!

Som någon nämnde så är det farligt att mixtra med pelletsbrännare om man inte vet vad man gör.

Allvarligt talat, om man är för lat för att ta reda på hur prylarna ska installeras eller för snål för att anlita en installatör, så kanske det är bättre att slå på elpatronen...
 
det var installatören som slängde ur turbulatorerna. får väl lita på att han kan sitt jobb.
 
Baxi skriver på sin hemsida att en turbulator sänker rökgastemperaturen 40-50grader, det finns en gammal tråd om ctc 1100 från 2005 där de diskutterar detta: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=588

Jag har sett en kille some hade sönder sitt insatsrör för att han fick för höga rökgaser under flera års tid, slangen var första metern helt sönder trasad. Det gick som garantiåtagande från leverantören, men killen eldade bricketter i en gammal panna utan turbulatorer. Insatsröret tål inte mer än 600grader kontinuerig drift momentant ska den dock tåla en soteld på mer än 1000grader. Skulle det inträffa så bör man byta slangen.
Du får kolla över rökgas temperaturen från pannan. Ju mindre area du har ju högre hastighet blir det på rökgaserna och ju varmare blir det.
 
123456789 skrev:
det var installatören som slängde ur turbulatorerna. får väl lita på att han kan sitt jobb.
Kolla protokollet vad install,skrev för R-gas temp...Han kanske ställde in lågeffekt?Låg rökgastemp..därför inga turbulatorer? Du kanske har 180 C temp redan? Har du 300 C eller mer gör ju skatorna glada som sagt...=även full effekt på brännaren och alla turbulatorer i risk för för varmt fallrör om du har en sån brännare?....Hmm mycket spekulerande vart det.visst.....Som sagt det är mycket på ett spett

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.