Alternativ 1 som du har är möjlighet att parallellkoppla alla 3, om höjden är sådan och det finns uttag på toppen av dom "små" och ansluta dem uppe i sidan på den "stora", kommer att fungera sommar som vinter

Räcker inte höjden och/eller topputtag på dom små saknas så är det ok att ansluta alla 3 "side-by-side" topp och botten

Alternativ 2 är att koppla på samma sätt som jag valde att göra med mina 3, funkar sommar som vinter

Alternativ 3 är att seriekoppla alla 3, men det har sin nackdel som bekant sommartid, funkar bara på vintern

Alternativ 4 är då ett omkopplingsbart system, alla 3 i serie på vintern och "spaka" om dem till parallellt system på sommaren, kostar fler ventiler och mer rör och nackdelen är att man just måste "spaka om" mellan sommar och vinterläge, men det funkar sommar och vinter

Att minska ned volymen till färre tankar på sommaren är bara aktuellt om man har dåligt isolerade tankar och man tappar kWh genom värmeläckage, annars skapar man sig bara merjobb när man får "småelda" hela tiden med små volymer

/R
 
CHEMAS skrev:
rog_ohl:

Om det är som matss säger om volym och vvb. Borde du inte tjäna på att öppna kulventil 1 och 3 på sommaren så värmen jämnar ur sej? Du kanske har provat?
Jag valde att installera ventil 1 och 3 just för att kunna om det visar sig behövas köra allt parallellt, för att få all energi till varmvatten,på sommaren te.x ;),
eftersom att jag bygger själv så var extrakostnaden ringa

Jag tror inte att jag kommer att behöva använda ventil 1 och 3, ser ingen anledning, isolerar tankarna mycket mycket väl så värme förluster ska utebli :rolleyes:

Själva poängen i den koppling jag valt att göra är just att tank1 ska tömmas sist på energi sommaren som vinter , VVB i tank2 kommer ju att förse VVB i tank1 hela tiden med lika hett vatten som tas från den, alltså störs inte skiktningen i tank1 så länge tank2&3 har nått att ge

Jag kommer att försöka eftersträva så lågt radiatorflöde som möjligt och ha så kall retur som möjligt för att inte störa skiktningen och få största möjliga "energiutnyttjandegrad" ur tankarna

Min radiatorkrets har jag helt öppen och kommer att styras av en "CBJ", jag kommer att jobba på att justera och balansera radiatorerna för att få så kall retur som möjligt

Min nya vedanläggning är precis nybyggd och kommer att driftsättas i dagarna, så håll tummarna :D

Och det stämmer som Matss säger, har du dålig skiktning i tanken så blir "energiutnyttjandevolymen" lägre, alltså måste du kompensera med större volym för att behålla samma "energiutnyttjandegrad" som en bra skiktad tank

Alltså i teorin så kommer du att få ut alla kWh du stoppar in i tanken med tiden (räknar inte in värmeförluster över tiden nu) ,när tanken grumlar hela tiden alltså temperaturen utjämnar i topp som botten, då blir överförande tiden till VVB hela tiden längre, du får vänta längre och längre tid att få ut din lagrade energi allt eftersom temperaturskillnaden minskar

I praktiken upplever du att en dåligt skiktad tank inte innehåller lika mycket energi, alltså måste man kompensera med större volym

/R
 
CHEMAS skrev:
Om jag flyttar anslutningarna längst ut på linan så borde ju pumpen ladda småtankarna också? Är ju faktiskt inte så att småtankarna är några speciella flaskhalsar. Det är ju rören i så fall.

Någon som har erfarenhet av olika stora tankar?

Den stora flaskhalsen i din ritning är precis det jag skrev tidigare, att du måste tvinga upp vatten från tank 2 till 3. Att flytta anslutningar hjälper inte, men prova gärna!

Erfarenhet har jag och den säger att problemet är inte olika stora tankar utan mer än en tank. Så fort man har mer än en tank måste rördragningen göras så att vattnet från pannan möter samma motstånd oavsett vilken tank det går genom. Lyckas inte det kommer det varmt vatten till pannan innan alla tankar är fulladdade, dvs användbar ackvolym blir mindre än summa tankvolym.
 
Skrev detta innan matss postat sin men jag hade inte skickat iväg.


Ok ok. Om jag kopplar som du så kanske det inte blir så trögt som matss tror och fungera för mej. Efter lite efterforskning så bör man seriekoppla när man har olika tankar då det är känsligt och svårt att få rätt så jämn laddning. Alltså. Tank1 1300L i serie med 2 o 3 parallellkopplade. Iaf på vintern.
Men jag förstår fortfarande inte varför inte en parallellkoppling mellan 1an och 2-3an skulle vara bättre för dej på sommaren. Är det 2 beredare som avgör, att det är olika tankar, bekvämlighet(både parallell o serie) eller alla nämnda anledningar på samma gång? . .. .. .
Ska se om jag kan förklara händelseförloppet för att se om jag fattar vad du försöker förklara för mej men inte förstår: Tank 2 och 3 jämnar ut värmen så långt det går. Dom är parallellkopplade för att hade dom inte varit det när det inte finns något värmeuttag så hade inte tank 3 nyttjats. Alltså parallellkopplat ska det vara där. Nu kommer vi till 2-3an mot 1an i serie. När dom inte har mer att ge så har fortfarande tank 1 hög temp(inte utblandad). .
Hade dom varit parallellkopplade hade ju båda(1 och 2-3) värmt varmvatten samtidigt. Med 2-3 i serie mot 1an så går det ha högre varmvatten temp men med en parallellkoppling lägre temp men längre. . . ... ... Hmm.. ? :D
 
Redigerat:
Ja, på sommaren kommer alltså VVB i tank 2 att flytta över sin energi hela tiden till VVB i tank 1 även om jag har parallellkopplat

varför en parallellkoppling alls skulle vara aktuell för mig var just att topparna på tank2&3 är under i nivån med sidointaget tank 1, dvs varmvatten i topparna på tank2&3 kommer hela tiden vandra mot tanktopp1

Hade inte höjderna/nivårena på tankarna varit på min sida hade ventil 1 uteblivit i min koppling, ventil 1 ska nog ses med som experimentell mer än nödvändig :rolleyes:
(notera är att tank1 1300L är smal och hög, tank2&3 2x1700L är låga och breda)

glöm inte att Ventil 1 & 3 är alltid stängd vid normala drift i min koppling:
Vid laddning då kommer tank1 att laddas först innan tank2&3 får någon värme, pga seriekopplingsförhållandet mellan tankarna 1 och tankarna 2/3, alltså någon tröghetsskillnad i tankarna avseende olika utformning spelar ingen roll här just eftersom dom är i serie, sedan när tank2&3 laddas görs det parallellt, men dom tankarna är lika som bär och är helt parallellt anslutna med exakt lika "rörmotstånd" avseende längder och dimensioner mellan varandra och dom kommer att då att laddas helt parallellt :p

Eftersom att dina grejer liknar mitt förhållande nästa på pricken så tycker jag att det klokaste för dig är att göra som jag valt att göra :p

Du får använda min ide och ritning fritt, jag har inte mönsterskyddat systemet :D
du kan ju skippa anslutningarna och möjligheterna som ventilerna 1 & 3 ger för att förenkla, det behövs inte för normal drift

/R
 
Jag har olka stora tankar, en på 1100 och en på 750 liter men det är som Matss säger, man måste ha någotsånär samma motstånd genom båda tankarna för att få jämn laddning och urladdning samt utjämning av skiktningen mellan tankarna. Jag har kopplat mina med uttaget till shunten och returen från shunten mitt på det rör som förbinder de båda tankarna. När man laddar är det inte riktigt lika kinkigt, ialla fall om det bara är två tankar, jag har en dryg halvmeter längre rör till den mindre tanken än till den större och det funkar ypperligt.
 
rog_ohl skrev:
Du får använda min ide och ritning fritt, jag har inte mönsterskyddat systemet :D
Du har inte provat det heller :)
 
matss skrev:
du har inte provat det heller :)
:rolleyes:

/R
 
:D Jag kommer nog koppla som rog_olh OM jag inte byter bort 2x500L mot en tank. 750 eller 1000 liters byter jag emot. 750 L överväger väl 2 st tankar? :D
Jag kanske inte alls skulle göra någon ihopkoppling alls om jag hade massa cash. Får man tag i saker jädrans billigt eller gratis så får man göra det bästa av situationen. Eller hur? :D
 
Precis så, "man tager vad man haver" :D

Det du har idag är ju 2300L ackumulatorvolym, inte det sämsta ändå, så att lägga ut mer pengar för att uppgradera/byta ser jag inte som nödvändigt ;)

/R
 
När kommer ditt system igång så att du får svart på vitt om det kommer funka bra? :D
 
Har ett par rördelar kvar att svetsa och jag kommer att dra in strömmen till pannrummet och koppla allt i veckan och mura in den sista sotluckan

Har jag bara alla grejer hemma så ska det inte vara många timmas jobb kvar :p

Sedan ska det vara klart att fylla systemet och fjutta första brasan och hoppas att det är tätt ``:eek:´´

Så det är bara dagar kvar nu :D

Men det finns inget som jag kan se som är tveksamt eller som kan hindra det hela från att fungera som det är tänkt :rolleyes:

/R
 
Ska bli intressant! :D En fråga. Varför laddar du inte 2-3an överst utan en bit ner på tankarna?
 
CHEMAS skrev:
Ska bli intressant! :D En fråga. Varför laddar du inte 2-3an överst utan en bit ner på tankarna?
Jag var inne på den linjen till en början ,men Matss fick mig på andra "tankar":rolleyes: där att det finns en risk att det kan bilda ett ånglås i röret som går ned till tankbotten1 då det blir högsta punk, tänkte lösa det med en automatautftare, men dom verkar mest rackla per automatik, och jag räknar med att jag inte kommer att "förlora" energin i tanktopp2&3 sedan vid energiuttag eftersom att den kommer att överföras via VVB i tank2 till VVB i tank1, under laddfasen spelar det ingen roll om man laddar i sidan eller i toppen , varmvattnet stiger hela tiden, tank2&3 kommer att hålla sig balanserade temperaturmässigt hela tiden tack vare att topp2&3 står i förbindelse

Så att ansluta i sidan är att fördra för att minimera driftstörningar i form av luftfickor och med ånglås som följd

/R
 
Hej igen! Donat runt lite nere i källaren och det ser ut som att jag bara kommer använda mej av en av 500L tankarna. Ja tror jag kommer använda mej av 500L med vvb i och sedan seriekopplat. tappvarmvattnet också seriekopplat. Även om jag bara laddat 1300L så har jag väl användning av 500L med vvb då tappvarmvattnet blir lite förvärmt.

Eller bör jag använda 500L utan vvb i serie med 1300L?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.