Som rubriken antyder så har jag gjutit platta under dagen. Tempen ligger kring 1 plusgrad nu, var väl ca 3 när vi gjöt.
Hur viktigt är detta med att värma? Betongen jag beställde var värmd.

För säkerhets skull har jag spänt upp presenningar 1-2dm ovan platta och ställt in en vanlig kupevärmare. Räcker effekten till eller är det overkill på gränsen mot paranoid att överhuvudtaget värma?

Nästa fundering är hur temperaturen påverkar brinntiden? Om vi förutsätter att tempen fortsätter ligga kring nollan, när törs man gå på plattan? När törs man belasta med t.ex. ett par pallar lecasten, och när törs man påbörja murning?
Tack på förhand!

//Johan
 
Har du en isolerad platta och gjutit med värmd betong så räcker det med att plattan är täckt med presseningar. Imorgon kan du gå på den, och om ett par dagar kan du belasta den med ett par pallar lecasten utan problem. Jag hade väntat några dagar innan murning, kanske nån annan forumist tycker att man kan mura på en gång.......?
 
Ja håller med... men är betongen varm behövs det inga pressingar eller fläktar!!!
Det är inte svårare än att om betongen hinner börja bränna så kan det vara nästan hur kallt som helst... För då avger betongen värme.. Så det är ju bra om det är lite varmt dom första 2-4 timmarna.
 
Ju varmare du har desto fortare torkar plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.