Funderade ytterligare kring hur vi skriver.
Vi skriver betydligt mera idag och med hjälp av datorer, se bara detta forum. Skrivandet i chattform, forum, mm, har blivit en form taldialog? Är det så att vi måste aceptera detta och att det inte är det skrivna "brevets" form som gäller.
Se bara hur ungdomar skriver SMS, chattar, mm.
Det vi skriver här på forumet är inte en brevdialog utan en "samtalsdialog".
Vi vill här få hjälp och råd av de som kan "hantverket". Tidigare tog man direktkontakt eller ringde någon och gjorde det muntligt för att få råd. Nu skriver vi våra frågor på t.ex. ett forum och når flera. Kan vi då plötsligt ställa krav på de som är vänliga och svarar att de ska använda en perfekt svenska?
Utifrån mitt resonemang skulle vi nu plötsligt också ställa krav på den muntliga dialogen att tillämpa gramatiskt rätta formuleringar.

Så vad är det jag försöker säga?? Jo, vi skriver mera idag och en del av skrivandet görs i "muntlig dialog". Så vi får nog acceptera att det skrivna språket kommer att förändra sig.
Däremot så måste vi formatera skrivandet så att vi fortfarande har en läsbarhet med gemener, versaler, punkt, mm. Men när jag ser mina ungdomars kommunikation med varandra så kan de läsa textformateringar som jag har svårt att följa.
Tyvärr så börjar även jag slarva med stavning och tappade tecken i den skrivna "muntliga" dialogen.
 
För min del vet jag inte vad som är värst, ordmissbrukare eller ordpoliser.
Jag har väll turen att jag kan göra mig själv medveten om att jag kliver in på ett forum och kommer att möta människor med olika nivåer av kunskap, logik, dumhet och handikapp. Försöker komma på när jag någon gång inte förstått en mening för att "de", "dem" eller "dom" inte varit korrekt...men jag kan inte komma på när det skulle ha skett.
Däremot reagerar jag oftare på hur någon totalt kan förbigå flödet i en tråd för att posta inlägget "det heter "dem"", frågan är om inte även det är ett handikapp ha ha...läsarens förståelse för en tråd stannar tvärt när denne stöter på ordet "dem" eller något annat banalt. Läsaren blir så störd så att denne känner sig manad till att posta en insats för det Svenska språket och genast fråga om föregående postare missat lektionerna i Svenska? Helt otroligt :)

Jag tror i alla fall att ordpoliser är smått narcissistiska och har högre blodtryck än folk som inte uppfyller av skolverket uppställda regler för hur man stavar och formulerar sig i kommunikation.
Folk väljer att förstå och inte förstå medvetet, vilket i sig är ett större problem för kommunikationen än vad uttrycksformen är. :D

"120/80"
 
Jag gick in i fällan här på forumet och missförstod en rubrik med särskrivning, för mig blev betydelsen en annan än den avsedda. Mitt svar blev därför lite av "goddagyxskaft". Och fick naturligtvis kritik för svaret.
Håller även med om kommentarerna ang VAR och VART.
Skriver en som föddes och växte upp med de norrbottniska orden "vars" och "isi", det sista ordet för övrigt en mycket användbar preposition.
Men trots allt, det viktiga är ju att vi förstår och kan kommunicera med varandra.
 
v-g skrev:
Att inte kunna uttrycka sig verbalt eller skrifligt är enligt mig ett tecken på obildning, frånsett de som har dyslexi, med dyslexi menar jag äkta dyslexi inte lathetsdyslexi.

Skriver man korrekt, uppdelat i bra stycken och med korrekt stavning och böjning på orden så blir man också tagen mycket mer seriöst på alla ställen i livet.

Jag retar mig på slarvpellar men understår mig inte att kommentera deras misstag, i vuxen ålder ska man kunna skilja på de och dem basta :)

Säger bonnpojken :D
Mycket bra inlägg.
 
För mig spelar det ingen som helst roll om det stavas eller skrivs lite fel här och var, huvudsaken är att man förstår vad som skrivs anser jag, vilket jag i alla fall har gjort hittills.

Självklart så granskar jag mina inlägg innan den publiceras så att enklare småfel kan rättas till.

Finns betydligt värre saker att störa sig på i livet enligt min mening men nu är vi alla olika vilket märks på hur världen ser ut idag.
 
Det går utför med svenska språket. Själv lärde jag mig svenska genom att sluka bok efter bok i unga år. Idag läser jag mängder foruminlägg och icke korrekturlästa dagstidningar. När jag skriver förväntar jag mig att rättstavningen reagerar när jag stavar fel.
Just rättstavningen i ordbehandlingsprogram bidrar förmodligen till att särskrivningar ökar, den kan klaga på ett korrekt sammasatt ord men orden var för sig är godkända.

Så länge det går att förstå inlägget funkar det med dålig svenska men det finns inlägg som är så dåligt skrivna att man inte begriper ett dugg, i dom fallen brukar jag kommentera. Men visst går det fortare att läsa om det är riktigt skrivit.
 
KnockOnWood skrev:
En annan skrivform som stör mig är när man inte skiljer på var och vart.
Var = belägenhet, vart = riktning.
"Vart köpte du det fina kaklet" borde besvaras med "åt norväst",
men det som avses är "var köpte du.." med svaret "i Kungens kurva".

//KoW
Tyvärr verkar oskicket sprida sig snabbt och även till relativt etablerade skribenter.
 
Förut kunde man se ett stavfel / vecka i tidningen nu är det snarare ett per stycke :( Så ja det har spridit sig å det värsta. Jag har liksom en inbyggd radar som ser felaktiga ord, inte nödvändigtvis VAD som är fel utan bara att det är fel.

Jag varken kan eller påstår mig kunna stava vartenda ord, däremot klarar jag av att söka i google när jag är osäker. Tar ju inte många sekunder att fatta att menade du "xxxx" är det rätta ordet ;) Är man däremot lat så förbigås detta alternativ snabbt.

Jag önskar att vi vårdade svenskan likt islänningarna vårdar sitt språk, vad jag ser nu är att mer och mer blir det sms-språk för hela slanten. Det inte bara ser dåligt ut det _är_ dåligt.

När man istället för att inrikta sig på vad vissa trådskapare vill ha svar på får man inrikta sig på vad de överhuvudtaget frågar, det känns inte rätt tycker jag.

Om någon skriver dåligt formulerade frågor med syftnings-, stavnings- och diverse andra fel, samt utan komma och punkt+stor bokstav, ja då klarar de sig utan min hjälp också, för troligen kan de knappast läsa det jag skriver Elitistiskt, javisst men jag får ju heller inte betalt för mina inlägg på forum vare sig här eller på annan plats.

Man kan likna det vid en slarvig ritning och vad man får för resultat jämte en korrekt och fin med korrekta dimensioner osv.

Jag ser det som respekt till de som ska läsa mina svar/frågor att jag åtminstone klarar av att framföra frågan korrekt så inte själva frågan blir ett frågetecken. Det är samma sak som att ska man ha folk på besök så städar man. ;)
 
Redigerat:
Thomas59
Intressant debatt!

Kan väl inte direkt påstå att misshandeln av svenska språket stör mig i någon större utsträckning, givet att det förekommer på ett forum.

Ler dock lite då våtrum behandlas på forumet och tätskickt kommer på tal. Det heter ju tätskikt:). Missbruket av ordet DEM framkalllar nog också ett litet leende ibland tillsammans med obetalbara särskrivningar:D

Har själv ett tangentbord som inte alltid hänger med i svängarna så bokstäver faller bort alt dubbleras ibland och jag orkar inte alltid rätta. Tror nog att det framgår av sammanhanget vad som avser i allla fall och så är det väl faktiskt med andra språkfel också.

En sak som möjligen kan störa mig (både på forumet och i andra sammanhang) är när personer drar iväg i snåriga resonemang som saknar logik (det finns ett antal sådana trådar) och där man inser att det är ett sätt som personen lagt sig till med i tron att det ger en ökad grad av legitimitet åt personens åsikter men att det i själva verket mest är en massa ord utan sammanhang.

I andra sammanhang kan jag reagera betydligt mer på hur illa det skrivs. Missbruket av fram för allt ordet DEM och särskrivning är väl även här det mest irriterande. Felaktig interpunktion och meningsbyggnad kommer god trea och fyra.

DEM används sannorlikt som ersättning för DOM av personer som i allla fall insett att DOM inte hör hemma i skriftspråket. Ordformen DEM, i fel sammanhang, stör läsrytmen och är man osäker föreslår jag att man hellre skriver talspråkets DOM även om det inte är helt korrekt.

Alldeles oavsett hur man skriver på ett forum brukar det snabbt framgå om man bara är slarvig eller om man inte riktigt hanterar språket. På ett forum som detta kan jag tycka att en viss grad av slarvighet är ok (jag slarvar ju själv:surprised:) och det faktum att man har svårigheter att hantera språket ska inte spela någon roll.

Sen kan man ju också tycka att det är beklämmande att samhället i allt större utsträckning släpper ut folk från grundskolan med bristande/obefintliga kunskaper i svenska och andra basämnen. Många kan ju varken räkna, skriva eller, för den delen, prata begripligt.
 
Redigerat:
Intressant jämförelse med isländska, hur många är det som använder det språket? Leder inte ett hårt skydd till att språket inte används?? Ett forum är mer ett samtal än ett skrivande, påminner mer om sms och chatt, därför är det viktigaste att man förstår vad som står. Det ska gå att skriva så fort som möjligt men ändå vara förståeligt.
 
v-g skrev:
Att inte kunna uttrycka sig verbalt eller skrifligt är enligt mig ett tecken på obildning, frånsett de som har dyslexi, med dyslexi menar jag äkta dyslexi inte lathetsdyslexi.

Skriver man korrekt, uppdelat i bra stycken och med korrekt stavning och böjning på orden så blir man också tagen mycket mer seriöst på alla ställen i livet.

Jag retar mig på slarvpellar men understår mig inte att kommentera deras misstag, i vuxen ålder ska man kunna skilja på de och dem basta :)

Säger bonnpojken :D
Då är det de bildade personerna som kan uttrycka sig verbalt och skriftligt.. Jag kollade på wikipedia hur en bildad person beskrivs och svaret blev så här:

"Bildning är ofta sett som ett ideal, en fostran, som uppnås via högre studier. Bildning fås, enligt de flesta, genom studier av filosofi eller kulturvetenskaper. Viss kritik mot bildningsidealet bygger på att det egentligen är ett exkluderande begrepp som togs i bruk när tillgängligheten till universiteten ökade för de lägre samhällskikten.

En definition är: Bildning är det man har när man glömt allt man lärt sig.

En annan definition av begreppet är: "Bildning är den kunskap som blir en del av din personlighet."

En mer aktiv och inkluderande syn på individens egen bildning än den traditionella syn som redovisats ovan. Bildning kan nås genom både formellt lärande, genom utbildningssystem och det som organiseras i dess sammanhang. Men också genom icke formellt lärande som sker i andra sammanhang där individen rör sig
."

Eftersom jag inte har studerat vare sig filosofi eller kulturvetenskap på universitet så räknas jag som obildad och då kan jag stava som jag vill, är det så jag ska tolka dig? ;)

Och människor med språkstörning (inte = dyslexi) som t.ex har problem med ordet tåg, eftersom det är kort och ett tågset kan vara väldigt långt, eller kallar helikoptern för raket eftersom bägge flyger i luften... Hur ska dom kunna skilja på de och dem i rätt sammanhang utan att behöva kallas obildad? Jag tycker att det var ett korkat påstående... Men du kanske är obildad inom det området..
 
Redigerat:
C
KnockOnWood skrev:
En annan skrivform som stör mig är när man inte skiljer på var och vart.
Var = belägenhet, vart = riktning.
"Vart köpte du det fina kaklet" borde besvaras med "åt norväst",
men det som avses är "var köpte du.." med svaret "i Kungens kurva".
Enligt SAOL13 betyder ordet "vart" "till vilken plats", alternativt som i "ingen vart" eller "någon vart", där det betyder "ingenstans" eller "någonstans". Så enligt vår kära akademi har du faktiskt fel. :)
 
Har hört flera ledamöter i Svenska Akademin svar på denna frågan eller liknande och i nästan samtliga svar säger man; "det är en del av språket och hur det utvecklas".
Bara i denna tråden så hävdas att det ska följa vissa reger för svenska språket, men om ni tänker ett steg längre. Hur såg det svenska språket ut på 1600-talet, 1700-talet, 1850-talet, tidigt 1900-tal, osv, fram tills idag. Precis, tänkte inte på det (stulet från Lorry och uppfinnaren i Sundbyberg). De regler som här hävdas vara det enda riktiga, när fastslogs de? För hur många här kan läsa och förstå svenskan från 1600-talet?
Låt språket utvecklas och finna nya former, det viktigaste är att vi kan kommunicera och att det finns en dialog. Vår nuvarande och uppfattade riktiga svenska är väl bara ca 100 år av vår historia. När jag själv kör rättstavning i t.ex. word får jag ganska ofta upp texten att jag använder ord som kan uppfattas som krångliga och "gamla" (minns inte exakt ordalydelsen).
 
Micke_vb:Ja jo jag menar ju verkligen att man måste gå på universitet för att lära sig stava :rolleyes:

Åtminstone jag klarade av att stava de flesta normala ord när jag gick ur nionde klass, något jag antar att de flesta här med råge har gjort. Att då kalla en nivå under detta obildad tycker jag inte är en underdrift precis eller misstar jag mig? ;)

Jag har för förklaringens skull varken gått på universitet eller har någon högre utbildning ÄNDÅ klarar jag av att stava samt låta bli att särskriva. Visst jag skriver fel men de flesta felen härrör från min bärbara dator vilken jag skriver mina flesta inlägg på. Doppar jag tummarna så flyttas ju markören, ibland hinner man tex inte märka detta utan skriver på :surprised:

Jag anser inte mig perfekt på något sätt och jag har såklart överseende med, de flestas inlägg här på forumet men en del går banne mig över gränsen.

Har man dokumenterad sjukdom så är det en helt annan diskution. är man däremot så lat att man inte orkar förhandsgranska eller googla när man är osäker så är situationen en helt annan.

Språket utvecklas och vi med det, kanske redan är för gammal med mina dryga 30 år :eek:

Dock inser jag att för mycket flum injicerats i skolan och att vi kommer få konsekvenser mycket mer långtgående än språkmisshandel. :(
 
Särskrivning tror jag kan bero på datoranvändningen,
Jag märker ibland att mitt pekfinger trycker till på den stora knappen ,och särskriver ord jag inte skulle särskrivit med en penna i min hand..
Sen att folk stavar som kråkor får man nog ta, vi har helt enkelt olika lätt att ta till oss olika saker,
Det finns nog olika grader av doselektriker,
Jag gled igenom grundskolan utan att bry mig särskilt, medans flera av mina klasskamrater slet med orden i alla år..
Och användandet av dialektala ord ? Tja, "medans" t.ex menar min dator att jag stavar fel ,
Antingen är det dialektalt, eller så har datorn fel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.