Sotaren kom till oss i Onsdags och sotade vår Camina Art Design (som jag tror den heter).
Efter att ha varit på taket en sväng kom han ner och sa att det inte fanns nåt sot alls i skorstenen. Han ansåg att vi har eldat för hårt och lagt in för mycket ved varje gång.

På vintrarna blir det kanske i snitt tre timmars eldning varje dag, och vi lägger in alldeles lagom med ved. Det kan väl inte vara att elda för hårt??

Dessutom tyckte han att vi skulle byta alla stenar inne i brännkammaren då två har sprickor i sig. Jag har talat med två olika kaminexperter och dom ansåg inte att det behövdes byta stenarna förrens alla hade gått sönder helt. Nån som har bytt stenarna och vad kostade det?

Sen avslutade han med att säga att Camina var rent skit och att jämföra Camina med Contura var som att jämföra Volvo med Skoda. Bra då att vår Octavia stod brevid hans Sotarbil. Skiter fullständigt i jämförelsen om bilen, men man måste väl få välja själv vilken kamin man vill sätta in eller? Jag menar, man kan ju vara lite smidig när man kommer ut till folk.

Det företaget inte kommer att sota här igen.

Tur att frugan var hemma och inte jag.
 
Dom bladdrar sin smörja många sotare! Börja sota själv istället,så kommer han bara nån gång vartannat år på brandskyddskontroll..:)
 
C
Jag skulle du betydligt hellre köra en Skoda (som ägs av Volksvagen Group) än en Volvo, det är ett som är säkert. Med andra ord måste han mena att Camina är bra grejer, medan Contura slutar fungera på ena eller andra sättet med jämna mellanrum? :D
 
Vet inte men det kändes som att han var sur för att deras företag inte fick göra den första besiktningen efter installationen. Allmänt nedlåtande och krävde in papper på den besiktningen och ringde dessutom och hotade att inte komma då vi inte tänkt på taksteg enligt dom. Men nu satte vi dit taksteg samtidigt som vi satte in kaminen...

Jaja, blir väl att sota själv nästa gång. Har Heta Arbeten på mitt CV så man får väl slå en pling till Räddningstjänsten och kolla vad som krävs.
 
knekten skrev:
Dom bladdrar sin smörja många sotare! Börja sota själv istället,så kommer han bara nån gång vartannat år på brandskyddskontroll..:)
Är inte det var fjärde år?

Sotar dom samtidigt eller måste man göra det innan en sådan brandskyddskontroll?
 
Alla kan ansöka hos kommunen om att få sota själv. Krävs ingen speciell utbildning.
 
Vissa kommuner kräver kurs...(har själv gått..:))...Och vissa inte....
Dom som inte gått på kurs kommer sotarn ut och instruerar ...
Och i bägge fallen betalar man en liten slant..det kommer man inte undan ...;)

Brandsyn skall vara 2 års intervall men dom hinner inte med ...Vissa har inte gjort första kollen ännu vissa 3 ggr...osv

Mvh
Mvh
 
Redigerat:
5.2 racing skrev:
Är inte det var fjärde år?

Sotar dom samtidigt eller måste man göra det innan en sådan brandskyddskontroll?
Man får köpa viska o sota själv när det passar.Brandskyddskontrollen innebär bara att sotarn kommer ut o kollar läget o filmar ner i skorsten,kollar efter sprickor.För mig räckte det att ringa kommun o få en blankett hemskickat,fylla i skicka in sen va saken biff..:)
 
När de vill ha 800 spänn för en brandskyddskontroll så verkar det som de måste påpeka nånting som visar att de gjort nån nytta och då blir det ofta "sprickor i vermikulitplattor el dyl. vilket inte har den minsta betydelse så länge de hänger kvar. Plattorna sitter där enbart för att isolera mot de kallare kaminsidorna så att vedgaserna skall ha en chans att komma över de 800 grader som krävs för att gaserna skall kunna brinna . Det verkar som nästan alla sotare i landet är stöpta i samma maktfullkomliga form. Skulle vara kul att se dem tillsammans på nån sotarkonferens(om det finns såna) Man kan undra varför sjukhus ,skolor o liknande kan väljas men inte sotare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.