Det här kan vara fel delforum, men men...

Rummet i källaren på landet jag tänker ha som vinterverkstad tills jag fått i ordning den riktiga verkstan är tyvärr begåvat med en utrangerad oljetank. Den skulle hellre få bestå av plåtarna, som man kunde ha nytta av istället! Tanken svetsades ihop på plats på 60-talet när man gick över från koks till olja.

Har förstått att man bör använda tigersåg och inte vinkelslip. Det verkar ju närmast självklart. Frågan är bara hur stor risken är att man tänder på ev. ångor även med tigersågen?

Förutsättningen är förstås att tanken är ordentligt rengjord inuti först, men det är ju inte direkt så att man kan gå in i den. Det är en inspektionslucka uppepå som är säg 50x50, och genom den får man då försöka göra rent. Det fanns en likadan ute på gården, men den var ju lättare att komma åt inuti och dessutom gick det ju att baxa upp den på ett släp och köra till skroten.

Finns det särskilt lämpliga blad som ger mindre gnistor? Hur gör man bäst ren tanken där den står? Det är inte så högt till taket heller så det är inte alltid så enkelt att får ner en pinne med svabb på heller.
 
Rimligtvis ska det gå att ta sig ner i tanken genom inspektionsluckan för att där nere sedan göra rent. Om det verkligen behövs vågar jag dock inte svara på.
 
Jag delade vår med tigersågen, skar av övre halvan. Tömde sen underdelen på resterande olja. Att det skulle uppstå några gnistor av att såga plåt med tigersåg ser jag som högst osannolikt. Även om det nu skulle bli gnistor så är gammal olja inte så extremt lättantänd så att det kan vara någon fara ändå.
 
Det finns ju en avtappningskran längst ner, så den kan man ju använda för att tömma ut det som finns kvar, även om det mest brukar vara bottensediment och vatten. Kan man ju suga upp med tidningspapper och elda upp i pannan.

Att gå ner i tanken däremot känns lite riskabelt med tanke på alla missöden som hänt med sånt tidigare, fast det kanske inte är så farligt med diesel. Dessutom kan man ju ha ett andningsskydd.
 
Avtappningskran har jag aldrig sett nån på en villaoljetank. Det fanns i alla fall inte på min. Även om det skulle finnas hade den, för att vara till någon nytta, fått sitta så långt ner att det skulle vara praktiskt taget omöjligt att få under något att samla upp den utrinnande oljan i.
 
vågade inte ta ner vår oljetank pga rädsla för explosion / brand. När de kom för att göra det åt mig kapade de upp ett hål( vet inte säkert hur) efter tömning. Sedan stod killen i tanken och skar med skärbrännare! Vet inte om jag skulle våga ändå men riskerna verkar inte vara så stora som jag trodde, viktigast är väl att ångorna kan vädras bort.
 
Mina två tankar har/hade sån kran, och de står på vinkeljärn så att de kommer upp från marken/golvet. Det blir ju inte precis något oljefat man får in, men väl en avkapad plastdunk eller så.

Hej och välkommen Micke59. Någon skärbrännare blir inte aktuellt för mig.
 
Hej flampunken hos diesel ligger på 60 grader och är inte helt lätt antändlig. så med tigersåg är det safe. Skruva bort manluckan så den kan vädra ur ångorna. och duscha i lite vatten. Har du en pulver/kolsyresläckare kan du ja den till hands.Dewalts rivningsblad är bra, har även god erfarenhet av Boschs metal. Kör så det ryker...eller inte!? :)
 
Jag har kapat ner 2 st tankar, en med skärbrännare och en med tigersåg.
Blir det en 3:e så blir det med skärbrännare. Hade en fläkt som hela tiden drog ut ångorna.

Protte
 
Har kapat ner med 230mm vinkelkap, som det stod kvar lite gammal diesel i inga problem.
 
Fnularn skrev:
Har kapat ner med 230mm vinkelkap, som det stod kvar lite gammal diesel i inga problem.
En kompis gjorde likadant med ett oljefat. Det var tomt och urskjölt. Han blev lite fattig på hår och hade fina vita handskar på sig ett tag efter. Tror inte han gör om det igen...
 
krijo1 skrev:
En kompis gjorde likadant med ett oljefat. Det var tomt och urskjölt. Han blev lite fattig på hår och hade fina vita handskar på sig ett tag efter. Tror inte han gör om det igen...
Är du säker på att det var dieselolja svårt att tänka mig det. Jag kapat i en hel del rostfria dieseltankar för svetsa om dom. Och har då tömt dom och vädrat ur, har aldrig lyckats få det att brinna. Nu är det ju visserligen väldigt litet hål på ett oljefat (dålig avgång för ångorna som är mer lättantänligt.)

Men jag rekomenderar att köra tigersågen till att börja med att skära ner tanken, sen när man kommer åt bättre kan man sanera sista innehållet och gå över till vinkelkap eller skärbrännare om tanken är gjord i grovt material. Och se till att ha en pulver/kolsyresläckare till hands, samt kläder som inte är lättantändliga.
 
Det är ännu ingen som har nämnt att man kan hyra en nibbler som tar ned tanken snabbt och riskfritt. Förslaget brukar i alla fall alltid komma förr eller senare i oljetankstrådar, så jag kan lika gärna dra det med en gång ;)
 
men är inte plåten för tjock för en nibbler ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.