Hej alla husnördar :)
Jag är ny på forumet, och har läst alla kloka råd, men behöver nu ytterligare ett...
Har en gammal (byggt typ 1870) sommarstuga, som jag inte (efter att läst alla råd) kommer att kallställa. Har därför en grundvärme på ca 10 grader. Vi åker ut till stugan typ varje helg, och det går då relativt fort att elda upp stugan.
Men inser att det kommer att komma en saftig elräkning...Har funderat över tre alternativ för att dels få ner elkostnaden, och dels få ett bra "klimat" för både stugan och mej:
1. Installera en Solarventi. Ger kanske inte så mycket effekt på elräkningen, men bidrar trots allt, och ger dessutom "frisk luft" till stugan.
2.Varför inte gå hela vägen ut och installera en luft-luft pump, med sk. underhållsvärme ca 8-10c. Samma som 1. men borde ge lite "lättare" elräkningar.
3. Installera en luftavfuktare typ "Home Dry", (Munters) som påstår att det viktiga är inte att ha 8-10C utan att få ner relativa fukthalten under 65%

Har nåra av Er haft samma funderingar, och isf hur löste Ni det hela ??
 
Personligen förutsätter jag att ett hus som är byggt 1870 tål att stå ouppvärmt. Om man kommer till ett hus som är 10 grader varmt går det förstås fortare att få varmt än om det är 0 grader, men i ditt fall tror jag att grundvärme är för komfortens skull och inte husets. Finns det vatten indraget skall man förstås ha frostfritt i de rum där vattenledningar går.

Luftvärmepumpar sägs betala sig ganska fort när de kompletterar element. Fungerar bäst vid öppen planlösning vilket du antagligen inte har. Om den sitter centralt och innerdörrarna står öppna fungerar det också om än inte lika bra som med öppen planlösning.

Erik
 
  • Gilla
Sebbebjorka
  • Laddar…
Har du EL-radiatorer och hur är dom matade? 230 eller 400V ? Vill du ha tyst i torpet, och hur många rum? Vill du hellre lägga pengar på annan teknik än kWh?
 
Jorå, torpet klarar nog kallställning, det har jag erfarenhet av sen tidigare torp. Syftet med grundvärmen är snarare att få upp värmen snabbare på Fredagkvällen...
El-radiatorer finns och är delvis 400 delvis 230V-kopplade, varför frågar du det?. Många rum i två plan...
Tyst i torpet; Oavsett lösning så är tanken att endera alternativet ska köras i veckorna, när jag inte är där, så ljudnivån är nog inte första prio.
Men min grundfundering är snarare; ska man värma för att få värme eller ska man avfukta och på så sätt få upp värmen snabbare (slipper värma en massa fukt, samt kan ha en lägre grundvärme mha elementen) ?
 
Hur var det med indraget vatten?

Jag skulle nog kör med el-värme, fast lägre grundtemp än 10°C, kanske ned mot 3-6°C, det går inte så mycket energi vid så pass låg underhållsvärme att någon intjäning att räkna med för att investera en massa i te.x en L/L-vp inte blir så lönsam som vid normalt 20-23°C varmhållning

Den där luftavfuktaren låter inte som en så dum ide, det är ju så att torr luft känns varmare än fuktig så det är nog okej, frågan är bara vad den kostar och vilken effekt den drar?

/R
 
Eftersom du bara är där över helgerna under kallaste årstiden, så ligger ekonomin i att fjärrstyra elementen och inte investera så mycket för återbetalningstiden blir lång. Om alla elradiatorerna försörjs direkt från elcentralen är det enkelt att koppla dom via en kontaktor, som styrs av en termostat inställd på grundvärme 10 -12 grader och elementens termostater inställda på 21 grader. Inför helgen så på t.ex Fredag morgon tvångsstyr du kontaktorn till tilläge med timer eller telefonstyrning och då har du 21 grader när du kommer dit. Jag vet av egen erfarenhet att det tar c:a ett dygn innan dynor och madrasser blivit varma tillräckligt, även om man får upp lufttemperaturen inomhus till 21 grader så känner man hur värmen "sugs" från kroppen mot väggar, möbler och allt annat. Styr du via telefon/mobiltelefon så bestämmer du i realtid när värmen skall gå över från underhällsvårme till värme. Sen kan du under tiden fundera på alla andra besparingsförslag, men glöm det där om att torka ut stugan, för grejor kan fara illa av torka också och fuktvandring åt fel håll.
 
Avfuktare gör inte så det går fortare att värma upp stugan, det är så lite vatten i luften att det kan du försumma på uppvärmningstiden MEN i hög luftfuktighet trivs mögel och rost, med låg temperatur så kommer den relativa fuktigheten att öka.

Munthers vill ju gärna sälja avfuktare och med lägre temperatur (billigare uppvärmning) så måste man sänka vatteninnehållet i luften för att undvika mögel. Torr luft UPPLEVS som varmare men slemhinnor mår inte så bra av torr luft.

Prova med timer eller en GSM styrning!

Protte
 
Jaha....så av mina 3 alternativ så förordar "forumet" ett fjärde...!
Men det alternativet (fjärrstyrning av elementen) ger ju varken lägre elräkning eller "friskare"/torrare luft...
Och en GSM-styrning (har inte fast telelina) kostar väl ca dubbbelt som en Solarventi, ungefär samma som en avfuktare, och hälften av en L/L pump.
Fortsatt villrådig!
 
S
solarventi låter som en dum idé då du vill använda den främst på vintern.
Jag skulle sätta in en luft-luft pump, de kostar inte mycket idag då kan du ju dels hålla en underhållstemperatur väldigt billigt, och dessutom få upp temperaturen väldigt fort när du kommer ut på helgen
 
Börja med vad själva syftet till att göra en förändring är? Är det i huvudsak att kunna underhållsvärma till en vettig penning, har du ju av de alternativ du anger endast nr 2 luft-luft-vp som ger någon skillnad. Sedan att huset mår bra av att vara uppvärmt är bara en bonus. Om du inte har fuktproblem i dagsläget, skippa avfuktaren.

rog_ohl skrev:
Hur var det med indraget vatten?
Jag skulle nog kör med el-värme, fast lägre grundtemp än 10°C, kanske ned mot 3-6°C, det går inte så mycket energi vid så pass låg underhållsvärme att någon intjäning att räkna med för att investera en massa i te.x en L/L-vp inte blir så lönsam som vid normalt 20-23°C varmhållning
Det ligger något i det, men med ROT-avdraget behöver en LLVP inte kosta så mycket mer än en schysst centralstyrningsanläggning för dina nuvarande direkt-el-radiatorer.

rog_ohl skrev:
Den där luftavfuktaren låter inte som en så dum ide, det är ju så att torr luft känns varmare än fuktig så det är nog okej, frågan är bara vad den kostar och vilken effekt den drar?
Jag tycker det låter heltokigt. För ett långtidsavställt hus (hel vintersäsong) kanske en avfuktare skulle kunna vara bra, men du kommer ju att värma upp varje helg. Dessutom är ju uttalandet att torr luft känns varmare inte generellt korrekt. Torr luft leder/överför energi sämre än fuktig luft. I en torrbastu vid 110 grader kan det kännas helt ok, men vid samma temp i en vanlig fuktig bastu vänder du i dörren. (i exemplet blir det altså tvärtom mot ditt uttalande - torr luft upplevs kallare). Men i en boendemiljö där omgivningen inte ger utan tar energi från din kropp är torrare luft således att föredra och upplevs något varmare.

Summa sumarum välj LLVP eller veckostyrd eluppvärmning.
 
Hej
Har ett sommarhus i skärgården som kostar en hel del att värma upp.

Sedan länge sitter det en termostat mitt i huset, denna brukar jag ha på 8 grader i veckorna och ringa upp en dag innan för att slå om så att elementen drar på till helgen. Dock så är telelinan lite skakig så flera gången har fjärrstyrningen fått spel och kört för fullt under längre tid = dyrt. Numera så är uppringningen frånkopplad och det är bara 8 grader när jag kommer ut.

Satte in en billig ( 3000:) luftvärmepump för ca ett år sedan, när jag kommer ut så sätter jag på den och och det tar bara någon timme tills det är behaglig värme i huset. Nackdelen med min billiga pump är att den inte går att ställa ner under 17 grader, därför vågar jag inte ha på den i veckorna.

Vad det gäller solarventin så har jag under flera år funderat på en, och i våras byggde jag en egen med ungefär samma princip till vår gäststuga på 15 kvadrat. Min hembyggda hamnade på ca 1500:- för drygt en kvadratmeter. Resultatet då? temperaturökningen blev inte riktigt vad jag hoppats, men luften i stugan känns mkt fräschare och inte så fuktig. En köpt panel kanske är bättre eller så är det så att jag har sol för kort tid per dag.

Jag tror att en luftvärmepump som går att ställa ner till runt 10 grader måste vara det ideala
 
TACK alla !
Jag avvaktar till våren, läser av "elräkningen" och därefter tar beslut om en luftvärmepump !
 
S
ett annat alternativ kan ju vara en schysst kamin
 
Visst, jag har 4st i torpet, men ingen som kan elda i veckorna :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.