Jag och min sambo står i valet och kvalet mellan de tre kända lågpristillverkarna Smålandsvillan, Älvsbyhus och LB-hus.

Älvsbyhus; Är billigast

Smålandsvillan; Känns lite lyxigare med laminatgolv m.m.

LB-hus; klart trevligast säljare

Vad har ni för erfarenheter? Vad skulle Du välja? Det vi söker är ett 1 ½ planshus runt 150 kvm.

 
Min turordning:

1: Lb-hus -MYCKET mer för pengarna (tänker på deras ugglan serie) gjuten platta med värme dvs. inga element, stora fönster i vrum, ryggåstak i vrum som tillval, klinkrade våtutrymmen, snyggt med hus i vinkel...

2:Smålandsvillan, Mycket fin finish, bra golv, vitvaror etc. Fönsterbänkar i marmor, mycket prisvärt dock med krypgrund och element! Och plastigt badrum! Säljaren vi träffat från Örebro är supertrevlig, bästa säljaren hittills helt klart, lyssnade och svarade utan att sucka! Och återkom på varenda fråga om han saknade svar!

3: Älvsbyhus: Gillar inte finishen lister som i en lägenhet, egna kök som inte är fina och litet avdrag för byte! Plastiga våtutrymmen..Lång leveranstid.... Men dom är stora och populära helt klart! Dessutom så tycker jag deras säljare redan vid första samtalet började hetsa om att beställa nu annars så fick man inget hus förens 2005 (typ 8 månader sedan)...

Även Eksjöhus med sin Lyckan kan vara ett alternativ!?

/SL
 
Jo föresten!
Smålandsvillan har inte laminatgolv dom har 14 mm parkettgolv från Kährs som standard i alla rum!

/SL
 
Hej,

Vi ska bygga ett hjältevadshus och kan varmt rekommendera dem. Surfa in på www.hjaltevadshus.se/standard och titta vad som erbjuds som standard. Huspriserna ligger i klass med dem ovan nämnda. Bra prestanda förhållande till pris.

/PH
 
nope... det är 14 mm, vi skrev nästan på och har alla tillvals papper hemma!

/SaraLynn
 
Tycker inte riktigt LB-hus räknas till samma prisgrupp som Älvsbyhus eftersom LB-huset ligger några hundratusingar över.

Jämför ett 1½plans LB-hus på runt 130kvm nere och oinrett uppe så skiljer det närmare 500.000:- mot ett lika stort Älvsbyhus.

(Priserna är jämförda i Umeå)
 
är plattan/krypgrunden med i den jämförelsen? 500´000 låter mycket! Grannarna (bredvid vår tomt) har byggt en Höner samma tomtkostnad etc och några 500´000 skiljer det sig inte från en uggla med oinredd ovanvån 1250000 (inkl platta med värme) isåfall kostar en Älvsbyvilla 750000 inkl krypgrund/rundarbeten (alltså även markarbeten och arbetet kring grunden, grunden isig ingår i Älvsbyhus men inte markentreprenaden)..

/SL
 
Nu var det jämförda LB-huset inte ett Ugglan utan ett Ärlan 38, (107+57kvm)(hittade inget 1½plans i Uggleserien som är på ~180kvm) och det kostade totalt med kommunal tomt på 800kvm, 2.089.000:- med oinredd övervåning.

Har även varit och kikat på ett Älvsbyhus (1½ plan 121+68kvm) och med lika stor kommunal tomt (800kvm) och det hade kostat totalt (enligt dom som byggt det) 1.550.000:-.

I bägge priserna ingår anslutning till el och avlopp, samt kommunal tomt 800kvm á 210:-/kvm.
 
Oki, I understand! Deras (LBhus) "vanliga" hus är självklart dyrare!

/saraLynn
 
Vilket hus från Trivselhus bygger ni Sofia?
 
Sofia, hur många kvadrat är huset på? Och var har ni byggt? Har ni kommunalt vatten och avlopp?
Det låter för bra för att vara sant att ett trivselhus med tomt, anslutningar och allt annat "bara" går på 1.8 miljoner. :surprised:
 
Jag har också tittat på deras Ärlan och tyckte den vart för dyr. Nu har dom ju däremot fått en ny serie som kallas Höken. Större än Ärlan (117 m2 i botten) och cirka 300 000 kr billigare. Detta hus funderar vi starkt på att bygga bara vi hittar tomt. Känns betydligt mer prisvärt än Älvsbyhus Sleipner som vi också tittat på. Vart inte så stor skillnad efter Älvsbyhus alla markarbeten komm till som redan ingick hos LB. Men framför allt så får vi platta och det är nästan ett måste för oss......men det är klart att priset styr ju också :)

Jesca_j skrev:
Nu var det jämförda LB-huset inte ett Ugglan utan ett Ärlan 38, (107+57kvm)(hittade inget 1½plans i Uggleserien som är på ~180kvm) och det kostade totalt med kommunal tomt på 800kvm, 2.089.000:- med oinredd övervåning.

Har även varit och kikat på ett Älvsbyhus (1½ plan 121+68kvm) och med lika stor kommunal tomt (800kvm) och det hade kostat totalt (enligt dom som byggt det) 1.550.000:-.

I bägge priserna ingår anslutning till el och avlopp, samt kommunal tomt 800kvm á 210:-/kvm.
 
Hmmm....vart hittade du huset "Höken"?
Jag har sökt på deras hemsida men inte hittat något....
 
Jag skulle välja smartchoice.se. Det har vi gjort.
Vi bygger ett hus som vi ritat själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.