Heeey, be happy. :) Själv har jag ett hus byggt 1945, lättbetong 160-170 kvm uppvärmt till 20-21 grader. Gör åt 12, ja just det 12 pallar om året. Innan pellet så gick det ca 4,5 kubik olja per år. Brukar göra av med 6 pallar från 1okt till mitten - slutet Januari. 6 * 52 * 80 = 24960 kw, Har en verkningsgrad på mellan tummen till pekfingret på ca 85%. 24960 * 0,85 = 19968 kw. Om vi tar hela mängden 12 * 52 * 40 = 49920 kw * 0,85 = 42432 kw vilket är ungefär motsvarar oljans 45000kw * 0,96 = 43200kw. Ska väl tilläggsisolera lite på vinden och sätta i en isolerkassett i fönstren. Ska bara....
 
Redigerat:
Ja 12 pallar ca 10 ton =4.5 m3 olja så pannan/brännaren funkar lika bra som oljebrännartiden .;)...

Sen den viktigaste Rökgastempen är ju en halvmeter ner i skorstenen...;)

Mvh
 
PX-21 skrev:
Sen den viktigaste Rökgastempen är ju en halvmeter ner i skorstenen...;)
Mvh
Nej, rökgastemperatur mäts direkt efter pannan. Sen KAN det vara intressant för att veta att skorstenen mår bra genom att kontrollera att temperaturen är tillräckligt hög i skorstenens mynning, men det är en helt annan sak (och kan åtgärdas med dragbegränsare om temperaturen är för låg).

Min rökgastemperatur är ca 150 grader.
 
Jodå! jag vet att den R-gasen mäts direkt efter pannan .:).(Och före dragbegränsaren om man har)...Men om man har 150 C efter pannan som rekommenderas Och sen har i toppen 1 meter ner låt säga 30 C ...Så blir det problem med kondens...Dyrt att reka skorstenar ..
Visst skall man inte elda för "skatorna"Men inte stirra sig blind allt för mycket på R-gasen ..


mVH
 
somelvis vad menar du med att allt kan gå åt helvete??
 
Jo det är klart vi är ju fem st i huset 3 vuxna i dusch per dag. handdiskar, rätt så varmt inne 20 grader.
 
Går 2 påsar per dag för mig nu också, dock har vi 190 kvm boyta + 80 kvm källare.
Ej tilläggsisolerat men med nya fönster, har ingen shuntautomatik och trasig shunt så den matar ut 80 grader hela tiden, får reglera på elementen för alla element har inte termostater.
Vi har 20-21 grader inne här hemma.

Ska fixas i sommar med ny cirkelpump, ny shunt med automatik och en vvb så vi kan fylla badkaret utan att vänta på att pannan ska bli varm igen.
Dock betalar jag 44 kr per säck så du bör ju byta leverantör.
 
Redigerat:
fyy faan vilken tur att man eldar med ved :) här hade vi som max -24 i vintras o stadiga -15 - 20 vad skulle gå åt då 5-6 säckar om dan eller,, ;)
 
ja det känns bra att elda med ved o ha en årsförbrukning på ved för runt 5000:-
 
Farsan såga av sig tummen när han höll på med ved, undrar vad den var värd i besparing. (OK då det var inte sant men kunde vara det)
Ja när det är -20 så går det runt 4-5 säckar om dagen, då hoppas man på varmare väder.
 
123456789 skrev:
somelvis vad menar du med att allt kan gå åt helvete??
En felaktig installation och injustering kan leda till:

A) Usel verkningsgrad, i nivå med 65% är bland det värsta jag sett.
B) Skador på brännaren brännkammare, rörbrännare som Pellx och värmebaronen mfl är extra känsliga.

Vem har installerat och justerat in din anläggning ? Har du några värde att delge ?
Rökgastemperatur är ett dålig mått på verkningsgrad, man kan ha låg rökgastemp men ändå kass verkningsgrad.
CO halten är mycket viktigare att fokusera på och få till en bra förbränning.

Se gärna tabell i exempel. http://www.agerods-bioenergi.se/forbranning.php
 
Bezt skrev:
Farsan såga av sig tummen när han höll på med ved, undrar vad den var värd i besparing. (OK då det var inte sant men kunde vara det)
Ja när det är -20 så går det runt 4-5 säckar om dagen, då hoppas man på varmare väder.

Men oavsett vad man gör så kan man ju skada sig,. eller hur,
 
glenn30 skrev:
ja det känns bra att elda med ved o ha en årsförbrukning på ved för runt 5000:-
Precis,.. en sur kärring i området där ja bor kom och började prata när ja höll på med ved, hon frågade varför ja inte kör med pellets istället,... det gör vi sa hon,. ja sa ja hur mycke pellets gör ni av med per år då,. ja 8 pall ca 17000 i pellets!
ja sa ja min ved kostar 5000 så för 12000 kan ma nju göra annat roligt för,..
 
ja elda upp 3300 i månaden är inte kul. skall kolla vad det blir i elkostnad per månad istället. Så slipper jag lägga tiden med sotning en gång i veckan. eller byta till vedpanna. eller luft/vatten. vi får se var det slutar.
 
Patrik79 skrev:
Men oavsett vad man gör så kan man ju skada sig,. eller hur,
Ja men vedhanteringen är ju ganska farlig ändå, sen värderar jag min fritid mer och sen är det alltid varmt utan acktank. Sen spelar miljöfrågan in en del, tror inte det är så många vedeldare som bryr sig om miljön när det kommer till eldningen.
Men visst den minskade kostnaden med ved lockar ju, men bara inte tillräckligt.

Min pelletsförbrukning minskar nog en hel del när jag åtgärdar de fel som jag har som jag nämnde förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.