Ska till att börja med mitt bastubygge i källaren och har lite frågor som jag skulle behöva svar på. :)

1. I mitt utrymme som finns är det målad väv på väggarna, kan jag sätta panelen utanpå det bara eller ska det vara spalt och nån form av folie eller annat emmellan?

2. På golvet ligger vanlig gammal plastmatta, jag har tänkt lägga klinkers i bastun. Men behöver jag ta bort mattan först eller kan jag lägga rakt på bara? Under ligger vanligt golvspån uppreglat från plattan.

3. I taket sitter det ett utsug som är kopplat till mekaniska frånluften, kan jag använda det som ventilation ut? Eller ska jag ta upp ett hål i väggen för det in i rummet bredvid?
 
Kurrasnisse skrev:
3. I taket sitter det ett utsug som är kopplat till mekaniska frånluften, kan jag använda det som ventilation ut?
Så har vi det. Har en liten skjutlucka så att man kan strypa utsuget. (Annars blir det aldrig varmt, utom för kråkorna...)
 
Tack för svaret, finns det ingen som har nå bra svar på dom andra frågorna?
 
Hej,

Jag är ingen expert men så här har jag förstått det.

Bäst är om du bygger bastun som ett rum i rummet. Sett från tapeten sett skulle det kunna se ut så här:

luftspalt, isolering, fuktspärr (eller masonit), luftspalt, panel.

När det gäller fuktspaltens vara eller icke-vara får du olika svar beroende på vem du frågar. Du kan läsa massor om det här på forumet. Själv bygger jag bastu i en friggebod just nu och använder alumit.

http://www.bastupunkten.se/bastu/fragor och svar/fuktsparr i bastu.htm

mvh
tor
 
Är den gamla plastmattan tät kan du fortsätta använda den som tätskickt under klinkern.
 
Min bastu är fristående inuti badrummet. Alltså med luftspalt ifrån väggen ca 5cm och sedan isolering, bastuplast, luftspalt, panel. Har mekanisk frånluft i badrummet, strax utanför bastudörren, inte draget till bastun på något vis... Har plastmatta på golvet och väggen i badrummet, denna byttes ut strax innan bastubygget. Inuti bastun har jag en trätrall ovanpå plastmattan. Allt står på gummifötter, bastuväggarna har alltså en liten glipa emot golvet. Byggde väggarna i garaget, bar in och skruvade ihop dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.