Hallå. Jag vet att jag la in en ritning på mitt tilltänkta pannrum för ett tag sen men nu har röris varit här och det är ändrade planer.

Ni får stå ut med mitt tjat ett tag till (ni börjar kanske bli less på allt folk som lägger in ritningar hela tiden).

Frågan är om jag tänkt rätt för om min rörmokare inte har tid med mig när det är dags så får jag koppla själv och då vill jag veta lite vad jag gör så jag inte får göra om det sen.

Pannan jag ska ha är en Focus Econature 40 kw.

Ska man ha en till säkerhetsventil än den som sitter på exp kärlet? Isåfall vart? Direkt på pannan?

Vart ska cirkulationspumpen sitta? En del har den på returen och en del har den på tilloppet. Vilket är bäst? Och vart i mitt system isf?

Röret från toppen på pannan till toppen på tanken ska det luta så att man får ut all luft genom kulventilen i toppen på tanken?

Jag ritade inte in någon vvb på bilden men den finns där också vart bara så grötigt om jag skulle ha den med.

c63200992313P7aeb.jpg

Kommer säkert på nå mer. Tack på förhand /Jonas
 
Med tryckexpansion är det av stor vikt att använda tanktopparna som luftfickor, dvs endast en kulventil i toppen för avluftning. Ansluter rör gör man på sidan.

Ta bort säk. på expansion och sätt den på övre rör ut från pannan.

Ska du seriekoppla tankarna så bör man kunna koppla dom parallellt sommartid för att få ut tappvarmvatten. 28-rör är lite lite, i all synnerhet vid seriekoppling.

Varför väljer du en udda panna?

Varför så liten ackvolym??
 
Tack för svaret

Om jag tar 35 rör mellan panna och tankar och kopplar så att jag bara har luftning i toppen då? Räcker det med 35 rör?

Men vart ska jag sätta cirkpumpen?

Pannan vart det för att den var billig:). Köpte paket med panna tankar och laddomat.

Har funderingar på att komplettera med 2st till 750L tankar sen men nu är första prio att få igång skiten för det blir ju inte varmare ute.
 
tomtend skrev:
Om jag tar 35 rör mellan panna och tankar och kopplar så att jag bara har luftning i toppen då? Räcker det med 35 rör?
35 duger fint, båda tanktopparna måste ha utluftningsmöjligheter, och alla högstapunkter lika så, tänk på att lufta stiger alltid uppåt aldrig nedåt, i ett värmesystem "följer" inte luften med runt i cirkulationen

tomtend skrev:
Men vart ska jag sätta cirkpumpen?
Förslagsvis på returledning på radiatorkretsen före shunten

tomtend skrev:
Har funderingar på att komplettera med 2st till 750L tankar sen men nu är första prio att få igång skiten för det blir ju inte varmare ute
Tänk då på att du kan göra förberedande t-rör/kulventiler för att enkelt docka på fler tankar i framtiden om du är lite framsynt nu då du bygger

En säkerhetsventil räcker, och den ska sitta på högsta punkten på pannans stigar-rör så när pannan som möjligt

Tog mig stor frihet att modifiera din ritning lite för att åskådliggöra förslagna tillägg/ändringar, hoppas på överseende med det tilltaget

/R
 
  • c63200992313P7aeb version 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ajaj du missade vad jag skrev lite längre upp angående att endast använda toppanslutingen för avluftning. Nu har du ritat ett skolexempel på hur man gör för att få luftproblem i laddkretsen :)

Sen brukar man sen 40 år tillbaka alltid sätta cirkpumpen på framledningen...
 
Det kan du har rätt i Matss, det finns risker med att ha toppanslutning på det sättet, det ställer krav på att man dels har en "rymlig luftfälla" på avluftningsröret och att man kontrollerar och luftar ofta om det ska fungera bra, helt enkelt operatören bör vara "kunnig" :)

Fördelen är några lite extra nyttjandevolym ackumulatotank på "serie-slaven" :rolleyes:

Pumpen placeras ofta på returen även vid relativa nyinstallationer har jag sett :rolleyes:

Men håller med dig, det finns fördelar med att ha den på framledningen

Trycket mot tankarna och expansionskärlets blåsa blir någon tiondels bar lägre :rolleyes:

Med montering på framledningen gör att man får bättre styrning på flödet om man också monterar en strypventil på returledningen vilket kan vara mycket önskvärt :rolleyes:

Nackdelen är att pumpen utsätts för högre driftvärme med antagen kortare livslängd då den sitter på framledningen, speciellt om det är ett högtempsystem :(

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.