Har en acktank, slutet expkärl, en lut vatten vp och ska nu kompl med en vattenmantlad eldstad. Behöver se över mina säkerhetsventiler - ska jag ha 1,5 eller 2,5 kg? Vad avgör det? Om det är till nån nytta så har jag står manometern på mitt slutna expkärl på ca. 1 kg. Berätta för mig!
 
_ap_
1,5bar är nog vanligast i hemma system, har man för litet expkärl kan man montera en 2,5bar då utnyttjar man bättre expkärlet.

Ska du utöka vatten volymen kan du antingen sätta större expkärl eller "större" säkerhetsventil.
Jag rekomenderar det första.

Vad är din totala system volym och hur stort är expkärlet idag?
 
tompa_70 skrev:
Har en acktank, slutet expkärl, en lut vatten vp och ska nu kompl med en vattenmantlad eldstad. Behöver se över mina säkerhetsventiler - ska jag ha 1,5 eller 2,5 kg? Vad avgör det? Om det är till nån nytta så har jag står manometern på mitt slutna expkärl på ca. 1 kg. Berätta för mig!
Vad som bestämmer vilket tryck säkerhetsventilen ska öppna på?
Vill man veta det så måste man först ta reda på vilket tryck systemets svagaste länk tål.
Systemets svagaste länk, när det gäller tryck, brukar vara pannor och tankar eller andra liknande kärl.

Kolla alltså på typskyltar mm för att se vilka tryck som kan tillåtas och lägg inte säkerhetsventilens öppningstryck över det.
Tex. på min pannas typskylt står det ”max driftstryck 1,5 bar”. Då är det oklokt att montera en ventil som öppnar vid 2,5 eller 6 eller 10 bar.
 
Idag har jag 80 litet slutet expkärl till 1000 liter vatten cirka. Jag hade tänkt mig 1,5 kg eftersom det känns som mer på den säkra sidan. Hellre att den löser ut för tidigt än för sent... Finns inga typskyltar eller liknande som vägleder mig. Hittills har jag inte brytt mig eftersom jag inte har varmare än vad luft/vattenpumpen ger, dvs 50-55 grader.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Du ska nog hålla dig till 50-55 eftersom 80L slutet till 1000L vatten egentligen är för litet.
 
80L slutet expansionskärl till 1000L total systemvolym är helt OK även i en vedeldad anläggning med säkerhetsventil på 1,5bar

Om du inte har mer än ~4 meter vattenpelare och totalvolymen är fördelad te.x 750L ackumulatortank och ~250L radiatorvolym

De flesta "budgettankar" för privat missbruk på 500-3000L är i regel tryckta för 1,5bar, så jag skulle nog rekommenderar att inte köra med högre tryck än så om du inte vet maxrycket på tanken

Det har faktiskt inträffat att en ackumulatortank på 1800L spruckit och översvämmat en källare med 100°C hett vatten, golvbrunnarna sattes igen direkt pga allt smått och löst på golven, skadorna blev väldigt omfattande speciellt eftersom delar av källaren var inredd

Turligt nog att dom var på jobbet och dottern som har sitt rum i källaren var på skolan och ingen i källaren när det hände

Är det någon gång som en tank brister så är det när den är maxladda

/R
 
_ap_
rog_ohl skrev:
80L slutet expansionskärl till 1000L total systemvolym är helt OK även i en vedeldad anläggning med säkerhetsventil på 1,5bar
Helt OK skulle jag inte säga, 5m höjd och 1,5 bar ger 108L BRUTTO utan marginal, 150L är att rekomendera.

Visst kan det funka med 80L också men då kommer man (som många andra) få problem.

Ska man nu ha slutet kärl ska man inte snåla.
 
Montera öppet kärl, mycket bättre
 
_ap_
Förklara en gång för alla varför ett öppet system är bättre.
 
_ap_ skrev:
Helt OK skulle jag inte säga, 5m höjd och 1,5 bar ger 108L BRUTTO utan marginal, 150L är att rekomendera.

Visst kan det funka med 80L också men då kommer man (som många andra) få problem.

Ska man nu ha slutet kärl ska man inte snåla.
Nej, man ska inte snåla normalt , men nu hade han redan köpt ett 80L kärl som jag förstår?

Och som jag också förstår så räknar han på en "ungefärlig" totalvolym på 1000L, vilket betyder för mig gissningsvis att han i verkligheten har en mindre volym som expanderar från det beräkningsmallarna anger från 10°C till 100°C :rolleyes:

Jag skrev inte 5 meter , jag skrev 4 meter vattenpelare och en ackumulatortank på 750L, resten ~250L är till radiatorkrets, då funkar 80L ;)

Om han har 5 meter vattenpelare och större tank än 750L så måste han ha ett större kärl om han ska ha marginal helt riktigt :D

/R
 
Redigerat:
_ap_
det är just den där typen av uträkningar som gör att många har problem.

Är man "seriös" räknar man enligt mallarna + 10% i marginal.

Vi som sitter här och ger "råd" tjänar väl inget på att underdimensionera i ena tråden och sen i nästa sitta och klaga på dåliga installatörer.
Sen vet jag också att det "går" att köra med småa tryckärl men då ska man
ha god system kännedom.
 
Så sant

/R
 
_ap_
är inte elak ;)
men man blir ofta less på folk när det kommer till uppvärmning, det ska alltid in i minsta krona räknas hit och dit vad som "bär sig" och inte och ofta slutar det med ett dåligt system för 20-40 000: - mindre än ett bra.
Och jag lovar om man försöker finns det 100 andra grejer att "räkna" på som är mycket enklare att tjäna in, men det har jag aldrig hört någon göra.
 
Som sagt, tompa kör ju bara med 50-55 grader max i systemet, vilket ger betydligt mindre expansion än 90-100 vilket väl är anledningen till att det faktiskt funkar i nuläget. Men att sätta en 80L tryckexp är ju verkligen att spela på marginalerna. Jag skulle verkligen INTE rekomendera en vattenmantlad kamin och börja elda på tills tanken är 90-100 grader utan att
1) Köpa ett större tryckexpkärl
eller
2) Göra om 80L kärlet från ett slutet/tryckkärl till ett öppet expkärl. 80L öppet räcker.
 
_ap_ skrev:
är inte elak ;)
men man blir ofta less på folk när det kommer till uppvärmning, det ska alltid in i minsta krona räknas hit och dit vad som "bär sig" och inte och ofta slutar det med ett dåligt system för 20-40 000: - mindre än ett bra.
Och jag lovar om man försöker finns det 100 andra grejer att "räkna" på som är mycket enklare att tjäna in, men det har jag aldrig hört någon göra.
Nej! Men du som kan? Hur ska den optimala ekonomiska uppvärmnings annläggningen se ut då? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.