Hej!

Avståndsmätare:
Fundera på att köpa PLR 30 är denna prisvärd, eller finns det bättre i samma prisklass ?

edit: Hur funkar det att mäta med laser om man har snedtak funkar det ?

Krysslaser:

Vad skall man köpa för krysslaser, hemmabruk vill inte ha för dyr dock ingen skit heller för den delen.
Lånat svärfars Black & Decker och den funka bra men vill ju inte köpa en B&D det bär lite imot.
Tips på andra bra modeller till vettiga priser och bra inköpsställen.
 
Redigerat:
Hur mycket är du beredd att lägga på krysslasern?
 
phl skrev:
Hur mycket är du beredd att lägga på krysslasern?
1000-1500kr
 
Lite mindre än jag gav för min Geofennel FL40-3. Det är en korslaser med extra 90-graderslinje. Den kostar runt 1750 spänn men levereras då utan stativ eller tak/golv-stötta. Det är en mycket praktiskt laser.
 
Mikael_L
Jag har en Stanley.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=160246
Tycker den är oerhört prisvärd då det ingår både tag/golv-stativ och trebensstativ.
Ljusstarka linjer ritar den också upp.

Sen har jag en Geofennel FL40.
Den ritar en extra lodrät linje, i 90 grader. (Jämfört med stanley'n), Är användbart ibland.
Men den nya versionen av FL40 har en ännu bättre feature, det finns ett pulsläge som medger att man kan använda den med mottagare.
Då blir det plötsligt användbar utomhus med. T.ex. när altan ska byggas.

Som budgetalternativ rekomenderar jag varmt Stanley'n. Tak/golv-stativet är så guld värt.

Vill du gå upp i prisklass mot Geofennel börjar det finnas många intressanta.
Tamoliner från Jula, Gizmo har ett antal tevliga modeller, Bauhaus har en prisbillig model som säkert är rätt OK. Skil och grön Bosch dessutom.
Men köp absolut en självnivellerande ...


http://www.proffsmagasinet.se/laserpass.html
http://www.isn.se/korslaser.htm
 
Det finns ju en trevlig blå bosch BL2L, den brukar dyka upp på div erbjudanden för under 1500.
Om den är bättre än dom övriga i tråden kan jag inte uttala mig om. Tror även Bosch har ett stativ som är nästan 4m långt till denna manick.
 
Har en blå Bosch avståndsmätare , tycker den är kanonbra
Har en Leica Lino l2, är rätt nöjd men saknar 90graders vinkeln, men man kan låsa och luta lasern om man tex ska sätta en handledare eller liknande

Provade att spänna stativet vågrätt över ett badrum för att få ut ett kryss på golvet men det funkade inte så bra
 
Funderar på hur mycket nytta man har av en avståndsmätare igentligen, tycker allt börja bli dyrt nu.

Hur mycket använder ni som har era, vilket är ert huvudsakliga användningsområde?
 
När det gäller laser så läste jag en test någonstans där bland annat Leica fick bra betyg. Jag minns att dom poängterade vikten av att lasern gick att låsa i ett transport läge för att inte skadas när man flyttade runt den. Har nämnda modeller den funktionen?
 
Mikael_L
Ptja76 skrev:
Funderar på hur mycket nytta man har av en avståndsmätare igentligen, tycker allt börja bli dyrt nu.

Hur mycket använder ni som har era, vilket är ert huvudsakliga användningsområde?
Jag har ingen avståndsmätare.
Vi bygger nytt, så jag tror nyttan med en sådan är rätt begränsad.
Att dra ut måttbandet längs syllen eller hammarbandet och märka upp för reglar var 60'e cm går väl inte att ersätta med en lasermätare?
Vi införskaffade en talmeter och ett längre Hultafors byggmåttband. Men sen i det praktiska byggandet har Byggmax billiga (9:95) 5-meters måttband blivit det mest använda. Har köpt flera st, så man kan förlägga det och snabbt hitta ett nytt. :surprised:
 
Har en Disto D3 avståndsmätare.
Använder till 95% måttband men när man är ensam och skall mäta i "luften" är det helt suveränt.
Vid poolbygget vart det ett måste, mäta längden på vindskivor, höjden på flaggstången, storleken på skorsstenen etc etc....outstanding...



Den ligger alltid i snickarbyxorna.
 
Okej min ligger fortfrande i butikshyllan, vet inte om jag skall avvakta köp eller inte.
Japp, Måttband användsflitigt, dock är det ju alltid förkort.
 
Mikael_L
Ptja76 skrev:
... Japp, Måttband användsflitigt, dock är det ju alltid förkort.
Ni bygger för stort. :p
 
Har en FL40 som är guld (dock av märke Flex - troligtvis exakt samma sak som Geofennel fast till det helt omotiverade dubbla priset...)

Tre individuellt "valbara" linjer: en horizontal + två vertikala i vinkel. FL40 är självnivellerande och gör detta helt i överenstämmlse med Hultafors långpasset. So far so good...

MEN

Det går inte att få ett "lutande plan" (vad jag vet iaf.)

Så fort maskinen inte kan kompensera bort underlagets lutning (dvs självnivellering slutar att funka) så piper den olyckligt och blinkar ilsket med alla tre strålarna för att få mig att förstå hur dåligt den tycker om att stå snett!:(

Vore det inte för att sjävnivelleringen funkat till 120% så hade jag nog bytt då detta stör mig.
 
Idag vart jag tvungen att gå ut och mäta upp längden för dom nya stuprören.

Det tog mindre än 2 minuter Med Diston. Med måttband och stege hade det säker tagit 20-30 min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.