Peter-M skrev:
Så ska du sätta väggmatta själv och om du har tänkt göra det med kontakt lim bör du nog tänka om både en och två gånger. Tänk på att så fort ytorna som är limmade får kontakt är det kört, bara o limma om. Det är därför man använder ett vatten baserat lim som inte fäster direkt så att mattan går att "styra". Men nu kanske ditt "proffs" råkade snåla på limmet, då kan det bli som du beskriver.

Jag har satt mattor med kontakt lim i en del båtar och det är precis samma problem där, väldigt lätt att ytorna häfter innan man planerat så, och då har man problem.
Hur gör man för att ha på för lite lim?

Och kontaktlimmet, det har man väl ändå inte på hela mattan utan endast i kanterna/överlappet. Det är väl ändå smidigast att i såfall limma kanterna efter man limmat mattan på väggen. Då bör man slippa att mattan fastnar i limningen för tidigt och på fel plats.
 
Vi satte väggmatta här i våras.
Vi hade väl tur att ha en gammal räv som hellre tar någon timme extra och det blir bra än hafsar över allting.

Det jag vart imponerad av med väggmatta var att man inte fick någon skarv. ;D
Han började vid dörren och slutade vid dörren sedan en bård högst upp som han lade skarven bakom våran ftx. ;)
 
charta77 skrev:
Hur gör man för att ha på för lite lim?

Och kontaktlimmet, det har man väl ändå inte på hela mattan utan endast i kanterna/överlappet. Det är väl ändå smidigast att i såfall limma kanterna efter man limmat mattan på väggen. Då bör man slippa att mattan fastnar i limningen för tidigt och på fel plats.
För lite lim blir det om man inte rollar på limmet med rätt mänd, som om du tapetserar och inte limmar ordentligt.

Skippa att kontaktlimma hörnen, när man sätter väggmatta måste man "jobba" med hörnen eftersom inget hus är rakt, och har du då kontakt limmat sitter mattan på plats så fort ytorna möts. Trycker du in mattan för mkt i hörnet så drar det nån annanstans och det blir inte rakt, det är det som är det bökiga med att sätta väggmatta.
Men visst, det kan väl va en god idé att k-limma överlappet om du märker att det inte fäster.

/P
 
Jo nästa gång blir det både kakel och golvvärme.
Snyggare
Jag räknade på kakel men det blev ju mycket dyrare även med billigaste Bauhaus kaklet. Golvvärmen drar ju iväg en jävla massa, shuntarmaturen kostada en 3500-5000:- mm. Hade nog fördyrat min badrumsbudget med 50-100% (totalt så kostade den nu ca 16 000:- ;D)

Och till nästa gång så har nog försäkringsbolagen infört att man måste helsvetsa rostfriplåt på väggar/tak/golv innan kaklet kommer dit.
 
ppalm skrev:
Jo nästa gång blir det både kakel och golvvärme.
Snyggare
Jag räknade på kakel men det blev ju mycket dyrare även med billigaste Bauhaus kaklet. Golvvärmen drar ju iväg en jävla massa, shuntarmaturen kostada en 3500-5000:- mm. Hade nog fördyrat min badrumsbudget med 50-100% (totalt så kostade den nu ca 16 000:- ;D)

Och till nästa gång så har nog försäkringsbolagen infört att man måste helsvetsa rostfriplåt på väggar/tak/golv innan kaklet kommer dit.
Att det kunde bli så pass mkt dyrare??
Gjorde om vårt badrum på ca 5m2 i golvyta. Satte nytt gips, gummade 4ggr på vägg o golv mm. Kakel på väggarna och klinkers på golv. Nytt handfat och badrumsskåp (IKEA dock) och all in all med rör jobben gick lös på 14K. Då gjorde jag iofs allt utom rörjobben själv.
Köpte kaklet på kakelslottet, väldigt bra priser.

Men ert badrum kanske är mkt större, men så jätte mkt mer borde det ju inte bli i material kostnad.

//P
 
Peter-M skrev:
För lite lim blir det om man inte rollar på limmet med rätt mänd, som om du tapetserar och inte limmar ordentligt.

Skippa att kontaktlimma hörnen, när man sätter väggmatta måste man "jobba" med hörnen eftersom inget hus är rakt, och har du då kontakt limmat sitter mattan på plats så fort ytorna möts. Trycker du in mattan för mkt i hörnet så drar det nån annanstans och det blir inte rakt, det är det som är det bökiga med att sätta väggmatta.
Men visst, det kan väl va en god idé att k-limma överlappet om du märker att det inte fäster.

/P
Ja jag har inte lagt så mycket mattor iof.
Men med ställning eller att ha rullen stående på golv. Så skall det väl vara väldigt väldigt snett på väggarna om man drar mattan så snett att det syns. När man värmer in mattan behövar men inte ens dra i den man viker ju skjuter in hörnet lite lätt antingen rullar eller trycker för hand.
Att man då skulle "dra" så att det spänner annastans i mattan låter lite konstigt.

Och till hörnen lär det inte behövas något kontaktlim än till väggen i övrigt, så ursäkta men svamlar du nu?
 
Svamlar kan jag inte på stå, har man gjort det vet man vad jag menar.

Självklart har man mattan stående ihop rullad med mönstret innåt och man sätter mattan "blött" så att säga. Man ska inte göra som på golvet att man låter limmet torka innan man lägger dit den, detta för att det ska sitta bra och länge. Och iomed att den sätts blött är det ganska svårt att mattan verkligen sitter på plats när man kommer till hörnen, mattan är trots allt ganska tung och "bånglig"

Och att använda värme när man sätter väggmatta har jag aldrig varit med om, en vägg matta är mkt tunnare än en golvmatta så risken att du har hål i hörnen är mkt stor efter att du värmt mattan.

En vägg matta är väl i regel två meter bred och då börjar man på nåt bra ställe så att skarvarna hamnar en bra bit från hörnen. Har du då hörn som inte är raka och du trycker in mattan "skarpt" i hörnen kan jag lova dig att den kommer att dra.
Men du gör som du vill, bara o testa.

//P
 
Peter-M skrev:
Och att använda värme när man sätter väggmatta har jag aldrig varit med om, en vägg matta är mkt tunnare än en golvmatta så risken att du har hål i hörnen är mkt stor efter att du värmt mattan.

Men du gör som du vill, bara o testa.

//P
Jag har lagt in väggmatta genom att värma in den. Och det finns inte någon risk att man värmer sönder den. Det handlar i alla fall om att man inte skall ha för hög värme både på golv och vägg.
Och de mattlägare jag pratat med om råd har inte ens nämnt att man skulle lägga mattor i eller runt hörn utan att den är uppvärmd och mjuk först.

Är den uppvärmd så slipper man risken att den spricker i materialet på baksiden och att man trycker sönder den med kantrullen. En rätt uppvärmd matta är ju väldigt elastiskt och att väggmattan är tunnare innebär att man inte kan använda lika hög värme, eller lika lång värmtid.

Appropå att använda superduper lim och gasmask finns det andra anledningar än just att den sitter på en gång. Med kontaktlimmet kan det finnas riskt för att mattan missfärgas vid det ställen man limmat.
 
Jag ser att detta är en riktigt gammal tråd, men eftersom jag inte hittat informationen här på forumet eller någon annanstans på nätet, bara i manualen till min bosch värmepistol, faktiskt. Så meddelar jag att PVC matta ska svetsas vid 350 grader. Vilket motsvarar läge 7 på min pistol med gradering 1-15.

Och efter lite träning går det utmärkt att svetsa själv. Svetstråden skall kännas "degig", den ska inte smälta helt.

Och jo, mattan ska värmas vid hörn, det framgår av läggningsinstruktionerna från matt-tillverkarna, som alla använder samma instruktion med små anpassningar för sina respektive produkter. FInns att ladda ner på tillverkarnas hemsidor.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
charta77 skrev:
Du kan i efterhand smälta ihop befintliga (halvdåliga) svetsfogar med en speciel lödkolv.
Vad är det för speciell lödkolv man kan använda? Jag har försökt med lödmunstycke till mattsvets/fön men det är inte önskvärt med den varma luften som sprutar ut och riskerar förstöra mattan. Skulle hellre ha en varm kolv. Man kan värma munstycket och stänga av fönen emellanåt men så ska man egentligen inte göra och det tar tid.
 
Såg jag läst fel.
 
Redigerat:
peterwesterlund skrev:
Vad är det för speciell lödkolv man kan använda? Jag har försökt med lödmunstycke till mattsvets/fön men det är inte önskvärt med den varma luften som sprutar ut och riskerar förstöra mattan. Skulle hellre ha en varm kolv. Man kan värma munstycket och stänga av fönen emellanåt men så ska man egentligen inte göra och det tar tid.
jag tror nog att du behöver öva mer med munstycket istället. Riskerar du att förstöra mattan så värmer du nog för mycket eller så rör du inte på det hela och börjar svetsa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.