Frågan om 110V-maskiner från USA har dryftats här hundratals gånger känns det som. Uppenbarligen är det en fråga som dyker upp även i Storbritannien.

Så här långt tycker jag mig ha förstått problemet:
En 110-voltsmaskin kräver 110V. Det är uppenbart, och lätt åtgärdat genom att inhandla en transformator från England för knappt en tusenlapp inkl. frakt. Då får man leva med att man behöver ha tranformatorn med sig när man ska ha verktyget.

Det var den lätta delen. Till problemet. Frekvensen. Vi i Europa kör på 50Hz, och amerikanerna kör på 60Hz. För egen del har jag undersökt marknaden efter frekvensomformare, och hittat på lösningar som att skaffa en amerikansk generator som via utväxling skulle fås att leverera 110V med 60Hz. Sen dök uppfattningen upp att det inte gör någon skillnad på en motor med kolborstar, utan bara på en induktionsmotor, och att det enda som behövdes var transformatorn. Fritt fram alltså att köpa handmaskiner från USA, och en transformator från England. Den senare lär man lätt tjäna in när man samlat på sig lite saker. Reservdelarna kan man ju också vid behov köpa från respektive land.

Som jag förstår det är det alltså fritt fram, och den åsikten framförs också i den här artikeln på siten http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/www.ukworkshop.co.uk

Det låter väl ganska soft, eller?
 
Söker du motivation för att köpa en laddning maskiner från staterna eller?
 
Den uppfattningen dök upp nar du och jag satt och diskuterade elmotorer i min källare/krypgrund. Hur normala är vi egentligen?
 
S
Du får en del effektförluster när du kör med transformator
 
Jag har fått för mig att de flesta maskiner man har i hemmet i princip har en fältlindad likströmsmotor. Denna kan gå på växelström eftersom fältet byter håll samtidigt i rotor och stator. Frekvensen som skapas i motorns rotor av kollektorn borde för det mesta vara mycket högre än både 50 och 60 Hz. Större problem tycker jag i så fall det är att det verkar opraktiskt att ha med sig en transformator varje gång man skall använda en maskin.

Erik
 
sad_ant skrev:
Du får en del effektförluster när du kör med transformator
Är trafon tillräckligt kraftig så påverkar väl detta bara elräkningen...
 
Effektförluster i trafon spelar ju mindre roll som Nimajneb säger. Trafons klumpighet är ju av mindre relevans på maskiner som mestadels används i snickarverkstan. Jag hade kunnat tänka mig att ha trafo på en kexmaskin men inte på borrhammaren.

Trafon ställer man ju lämpligtvis lite halvstationärt och sedan köper man en 110V grendosa och kopplar till den. På så sätt kan man behålla originalkontakterna på maskinerna.
 
Man kan också dra fast elsystem för 110 VAC och använda CEE-don på både stickpropp och uttag. Det finns speciella CEE-don för 110 VAC. De är gula. Amerikanska stickproppar och uttag är både smäckiga och inte speciellt säkra.
 
Jag instämmer med mattiasp vad gäller de amerikanska stickpropparna. Om man väljer att klippa stickkontakterna på sina 110VAC-maskiner bör man ju välja de synnerligen odiskreta gula CEE-donen.
 
mattiasp: Normalt? Det var så länge sen jag hörde ordet. Men troligen inte värst.

sad_ant, var hamnar de effektförlusterna? Om det som Nimajneb säger bara är att maskinen/trafon drar mer ström spelar det ingen roll alls. Och rimligen är det så om trafon är tillräckligt kraftig. Så många timmar kör man inte handelverktygen per år.

Det vore ju lite halvroligt att ha en slinga med 110v CEE-don i verkstan. Det kan jag verkligen leva med. Men som ni säger, en borrhammare med 110v, kanske inte. Men så länge man är hemma på tomten är det inte så kinkigt egentligen heller.
 
Mr Handyman skrev:
Det vore ju lite halvroligt att ha en slinga med 110v CEE-don i verkstan. Det kan jag verkligen leva med.
Samidigt drar du
400V
18V
14,4V
12V
10.8V
Tryckluft
Vatten
fett
Dammsug
spånsug
Cat6

glömt nåt?
 
Telefon
Antenn
Fiberkabel
Hydrauluttag

Axel i taket från centralmotorn

Har JAG glömt något?

Protte
 
Spånsugsslinga kanske?
 
Den fick ju Nimajneb med, jag tycker det saknas vatten och avlopp. Framför allt avloppsuttag i taket ;)
 
phl skrev:
Den fick ju Nimajneb med, jag tycker det saknas vatten och avlopp. Framför allt avloppsuttag i taket ;)
Ahh, det missade jag. Nä, men då är jag nöjd där. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.