Hej


Jag håller på och mäter lite fuktnivåer inomhus men är inte helt på det klara med vad som är normalt och vart man bör ligga. Det som jag undrar är:

Vilken luftfuktghet ska man ha i en källare? Har nu ställt in avfuktaren på 45% men tycker att den går lite väl mycket. Å andra sidan har miljön i källaren blivit mycket bättre. (Men miljön i min plånbok kanske mycket sämre :) ). Hur hög luftfuktighet kan man ha men ändå slippa mögel, spindlar och "källarlukt"?

Lite relaterat till det, vad är normalt på en kallvind? Toppar nu uppemot 70%, och det känns mycket. Det luktar rätt så unket där uppe men jag jobbar med lite förbättringar för att få upp mindre fuktig luft från bodelen. Vad är för mycket här?

Fukt i meterial inomhus vad är normalt där? 0% eller kan lister osv suga upp fukt från luften? Hittade laminatlister som var lite svullna och hade 14% fuktighet. Antar att det är ungarna som lekt lite yvigt med vatten för det känns konstigt om material kan ta åt sig fukt från luften.
 
På en sajt för ESD-skydd för elektronikproduktion kan jag läsa att en optimal nivå för människor är 40-60%. Där finns en diagram för svamptillväxt etc. http://www.armeka.se/epost/befuktning.htm Alltså upp till 60% baserad på informationen där skulle vara problemfritt med tanke på bakterietillväxt och så.

Inomhus i bostadsdelen har vi själva just nu 36% luftfuktighet (golvvärme).
 
Uppe på kallvinden är det största problemet med kondens, dvs över 95%. Inomhus har jag hört att man bör hålla sig under 70% (har lite högre i garaget ibland).

På vintern är problemet inomhus för torr luft (för människor).

Möbeltorrt trä är ca 10%.
 
  • Gilla
Sandman88
  • Laddar…
Roary skrev:
Hej


Vilken luftfuktghet ska man ha i en källare? Har nu ställt in avfuktaren på 45% men tycker att den går lite väl mycket. Å andra sidan har miljön i källaren blivit mycket bättre. (Men miljön i min plånbok kanske mycket sämre :) ). Hur hög luftfuktighet kan man ha men ändå slippa mögel, spindlar och "källarlukt"?
Vet ej vad spindlar tycker om :). Ställ avfuktaren på något under 70% eller 60% för säkerhets skull så kanske mor plånoken bättre? Att den jobbar mycket beror kanske på att du har en och annan ventilationsventil som står öppen och släper in frisk fuktig luft hela tiden? Stäng den.
gaia
 
Tittar man i boken "Fuktkonflikten människa- hus" av Leif Floberg (i och för sig från 1993) så skriver han i inledningen " För människan anges sedan gammalt behaglighetszonen 40-70 % relativ fuktighet. Ett hus trivs inte alls med detta utan vill ha 20 - 40% RF. Eftersom det inte är möjligt att hålla exakt 40% året runt uppstår här en konfliktsituation" //....

Jag tror det borde gå att vara snäll mot kåken och hålla en hyfsat låg fuktighet nu ett halvår framöver utan att överanstränga budgeten?
 
Jag ställde in avfktaren i källaren på 45-50% luftfuktighet och det gick nästan konstant i en vecka. Nu går den nästan inte alls. Verkar som att den har torkat upp väggar osv i källeren och nu inte behöver gå lika mycket för att hålla nivån.

Ska man däremot få ner fuktigheten på vinden till 40% så är det en bit kvar att gå. Men det bör löna sig på sikt. Visserligen så är huset från -54 och har klarat sig så här långt, men jag är rädd att våran familj har höjt fyktbelastningen på huset avsevärt mot de tidigare ägarna.
 
hej. jag hade anticimex hemma hos mig, och han och jag pratade om avfuktare. jag har dusch i källare, och istället för och sätta pax ventil, sade han jag bara kunde sätta in en avfuktare. alltså i min källare. jag frågade honom då om vad man ska ställa in den på, och han sade 65%. så det är vad anticimex rekomenderade......... (för mig)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.