Bränner av nästan 2 säck per dygn = 110 kr per dag x 30 dagar = 3300.
3300 kr i månaden. Känns som att man får mkt el för dom pengarna istället.
Hur kan det då vara billgare med pellets som alla säger gentemot el.
Har nog aldrig kommit upp i 3000 per månad i el??
Någon som kan svara ?? Ge en bra uträkning?? Eller övertala mig att jag har helt fel??
Glada skator har jag iallafall:):):):)
 
Taskigt installerad anläggning kanske? Vad har du för rökgastemperatur?
 
vad har du för rökgastemperatur? nånstans far värmen? hur varmt har du inne?
 
123456789 skrev:
Känns som att man får mkt el för dom pengarna istället.
Hur kan det då vara billgare med pellets som alla säger gentemot el.
Stäng av pelletsbrännaren 48 timmar och mät hur många kWh el det går åt på elpatronen.
Då vet du hur många kWh som går åt och kan räkna ut om pelletsen är effektiv eller ej.

Årets 3 kallaste månader tar ungefär 50% av uppvärmningsförbrukningen.
Därför kan man inte räkna som med elräkningar vilka är delade på 12 ungefär lika stora delar trots att förbrukningen skiljer.

Vad har du för panna ? Vad har du för brännare ? Vem har installerat och justerat in anläggningen ?
 
ctc 1100 miljö + en px21( ariterm)
insatsrör 8cm i skorsten. vad skall rökgasen ligga på i "instickshålet för termometer"
 
123456789 skrev:
Glada skator har jag iallafall:):):):)
Varför skulle skatorna vara glada?

Elda för KRÅKORNA heter det ju

//KoW
 
Vem har installerat och justerat in anläggningen ?
Gör en mätning med elpatron så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Mvh
 
Jag har skator.:D
 
Jag stänger av den under helgen. Men vad är rimligt egentligen 1säck per dygn eller??
 
Det låter ju onekligen mycket, men du lämnar ingen information om huset. Om du bor i ett slott så är det kanske acceptabelt. Å andra sidan så jämför du med elförbrukning för kanske 3000 kr/månad. Har det hänt något med huset ?
 
en tvåplans villa från 1921 .110m2
Ej tilläggsisolerad
 
1921 betyder noll isolering.
Två säckar pellets är inte orimligt om det är taskig isolering, gamla fönster, dragigt, taskigt injusterad brännare osv. osv..

Jag har så här års en förbrukning på 2 säckar om dagen, lättbetonghus 20 cm lättbetong med tegelfasad byggår 1961, tre plan totalt 315 m2. Två bostadsplan á 105 med 20 grader temp och ett sutteräng/källarplan på 105m2 med 15 grader.

Vad hade tidigare värmekälla för förbrukning ?
Vem har installerat och justerat in pelletsbrännaren ?

Det kan gå åt helvetet på riktigt med verkningsgrad om det är feljusterat och felmonterat. Har sett riktiga skräckexempel.
 
Är det 16 kg säckar? Vad betalar du per ton för pelletsen? 2 säckar a 110 kr blir ju ett pris/ton på nästan 3500:-
 
Om det är 16kg pellets per påse du har så stoppar du in ungefär 6,5kW/h pellets i pannan, totalsystemverkningsgraden verkar vara rätt dålig som en första reaktion, men frågan är:

Vad har du för rökgastemperatur på pannan?
Hur varmt har du inne?
Hur mycket varmvatten spolar du bort/förbrukar? (antal personer i hushållet, diskar under rinnande vatten, mm)
Långtidsduschande ungdomar?
Öppna fönster för ständig vädring/ventilation?
Sover någon med öppet fönster?
Spisfläkten går ständigt pga idogt matlagande, eller ständigt "fläktrökande"?
Allmänt energimedvetande hos hushållets medlemmar kanske behöver fortbildas?

/R
 
123456789 skrev:
ctc 1100 miljö + en px21( ariterm)
insatsrör 8cm i skorsten. vad skall rökgasen ligga på i "instickshålet för termometer"
Inte över 200, gärna lite lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.