Hej.

Är i husköpartankar och behöver lite tips och råd.

Länk till huset http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=19391526&sid=

Dom här frågorna ställde jag till mäklaren.
"Har några funderingar som jag hoppas du kan hjälpa mig svara på.

Har kontrollerat radonkartläggningen och huset ligger i en zon märkt rött = höga värden uppmätta i mer än 20% av husen som testats. Är det radonmätningar gjorda i huset och kan man i så fall få se papper med värden och i vilka rum testen är gjorda?

Fråga 17 från protector försäkring är ej besvarad. Är det nånting relevant jag bör känna till? (Er det andre forhold ved eiendommen som kan vare relevant for kjoper å vite om?)

Hur fungerar spridningen av värmen på övervåningen samt i källaren? Tänker då på Kamin for paraffin och ved i stuen.

Finner ingenting om strömforbruk i prospekten. Hade varit intressant att veta ungefärliga kostnader. Har du papper på det?"

Det här fick jag i svar:
Jeg har snakket med selgers sønn om dine spørsmål. De bruker ca 20.000 kilowatt strøm pr år. Det er ikke foretatt radonmåling i huset, og de hadde ingen flere kommentarer til pkt 17 i protektors forsikring. Når det gjelder oppvarming er det ved, parfin og strøm, man bør nok også ha på noe varme i kjelleren om vinteren.
(inte så nöjd med svaren)

Tycker det låter som ett väldigt högt förbruk med tanke på att det bott två pensionärer som endast haft våning 1 som boyta? Eller är det normalt för ett 50tals hus?

Har tänkt att inreda källaren som en separat lägenhet (om jag köper).
Planen är att riva ut det nuvarande golvet och lägga nytt laminatgolv med luftspalt och tunnast möjliga isolering under (spara takhöjd). Måste även bygga ett kök (utan vitvaror) och bygga ordentligt badrum.

Är det realistiskt att tro att man kommer klara det med en budget på 150.000:- förutsatt att man gör allt jobb förutom rördragningar själv (finns huvudrör dragna i anslutning till blivande kök och badrum)? Har räknat en del baserat på billigt materiel och fått för mig att det kan gå, men man är ju lite väl optimist ibland.

Ge gärna andra synpunkter på vad ni tycker/tror om att köpa detta hus. Köper jag grisen i säcken?

Har säkert 100 frågor till men nöjer mig såhär så länge. Vart lite väl mycket text.

Mvh,
Eriksson_1
 
Jag tyckte det var ett orginellt hus. Mysigt kök, borde väl gå bra att byta mot ett IKEA bara? Elförbrukningen var hög!! Undrar vad det är som som har lagt det på?
 
ljungskulla skrev:
Jag tyckte det var ett orginellt hus. Mysigt kök, borde väl gå bra att byta mot ett IKEA bara? Elförbrukningen var hög!! Undrar vad det är som som har lagt det på?
Gillar också layouten på huset. Köket och badrummet på övervåningen kommer i andra hand. Prio ett skulle bli att få källaren klar och uthyrd.

Kommer köpa IKEA kök till källaren om det blir av.

Osäker på vad som är lagt på elförbrukningen. Uppvärmning med element, varmvatten, diverse hushållsel är det jag kan komma på. Känns som att mäklaren bara kan ha tagit det ut luften då han inte ger alltför utförliga svar (hoppas på det).
 
jaha just det du ska inreda källaren. Såg inga element där uppe, är det ngn golvvärme? För annars är det uppvärmning av källaren (och det får du ju förhoppningsvis av hyresgästen) och varmvattnet som kostat så mkt (ja plus hushållselen som inte kan varit så dyr...?) Ja han kanske bara drog till med den summan.

Utan att ha bott där och kollat på det så känns det som ett skönt hus. Byte av vitvaror med kanske? Ett grönt kylskåp brukar innebära stenålder! ;-)

En luftvärmepump känns som en bra grej i det huset.

Det går inte att sätta in en kamin där nere? Mysfaktor plus billigare!
 
ljungskulla skrev:
jaha just det du ska inreda källaren. Såg inga element där uppe, är det ngn golvvärme? För annars är det uppvärmning av källaren (och det får du ju förhoppningsvis av hyresgästen) och varmvattnet som kostat så mkt (ja plus hushållselen som inte kan varit så dyr...?) Ja han kanske bara drog till med den summan.

Utan att ha bott där och kollat på det så känns det som ett skönt hus. Byte av vitvaror med kanske? Ett grönt kylskåp brukar innebära stenålder! ;-)

En luftvärmepump känns som en bra grej i det huset.

Det går inte att sätta in en kamin där nere? Mysfaktor plus billigare!
Ingen golvvärme nånstans i huset, kanske lägger in det i källarbadrummet. Har tänkt att koppla in en separat elmätare till källaren men har inte läst på hur det fungerar än, ska försöka läsa på lite om det så snart som möjligt.

Kylskåp har jag redan ett nytt (vitt) som jag isf tar med mig.

Kamin har jag också tänkt på men inte hunnit se på priser för installation/inköp än. Borde väl gå att koppla på befintliga skorstenen utan några större problem? Osäker om jag vill ha en eldande hyrestagare bara.
 
Hihi, nä tänkte bara att en hyresgäst tyckte att det var en bra uppvärmning. Å andra sidan så tänker ju inte alla så, det är ju jobb med det med.

Mja, då verkar ju uppvärmningen av källaren och varmvattnet vara dyrast, kanske investera i en ny varmvattenberedare?

Smart med separat elmätare tror jag. Säkerhet för er båda

Lycka till!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.