Jag har tilläggsisolerat och bytt lockpanel. På farstukvisten ska ett kapslat VU sitta på 180 cm höjd. Jag hade först tänkt dra kabel ovanifrån och sätta galvat kabelskydd. Nu har jag istället borrat snett genom väggen från elskåpet, som sitter alldeles intill, och dragit VP-flex som mynnar genom panelen på 180 cm höjd. Förhoppningen är att hål+slangmynning ska döljas av VU.

Nu till mitt problem:
De utanpåliggande kapslade VU jag har tittat på har gummimembran endast på ovan- och undersida, inte i botten (bakåt). Är det möjligt (läs: godkänt) att borra hål i bottenplasten och på så vis få en dold kabeldragning? Behöver man täta på något annat sätt?

Är det ett rimligt alternativ att ta ett större hål i panelen och sätta en ROT-dosa + ett infällt kapslat VU? Tänker nog välja Eljo Aqua Trend 2-vägs.

Allsmäktiga forum, vad säger ni?
 
Det finns urspårning/knockout för ingång med rör eller slang bakifrån på Eljo Aqua Trend.
 
Rikard Ågren skrev:
Det finns urspårning/knockout för ingång med rör eller slang bakifrån på Eljo Aqua Trend.
Nämen, så lämpligt. Vad tror du om idén med ROT-dosa och infällt VU då? Det blir ju snyggare och mer diskret, men kanske dumt med tanke på att luftspalten bara är ca 12 mm. Tanken var om jag skulle låta dosan trycka in vindduk och isolering en aning bakom panelen för att få plats...
 
Luftspalten bakom ytterpanelen? Tror du att det går att trycka in det som finns bakom så kan du ju pröva, men går det inte så har du ett ganska stort hål i väggen. Visst bli det snyggare med infällt, men utomhus blir det oftast utanpåliggande..
 
Man får tänka på att man bryter kapslingsklassen när man gör hål i vägg uttaget i bakkant men jag hade inte brytt mig utan gjort ett dräneringshål i botten och tätat genomföringen med silicon
 
Lämpligen gör man hålet i "botten" av uttaget.

Dräneringshål är också stansade, bara att slå till med mejseln.
 
Patrik_Hed skrev:
Eljo aqua stark hade jag monterat utomhus.

//Patrik
Vad är skillnaden mellan Eljo Aqua Trend och Eljo Aqua Stark? Finns "Stark" som infällt VU? Var köper man "Stark"?
 
Aqua stark är godkänt i lantbruk, bland annat :) Fyra hål för att fästa mot vägg, fyra skruv för att få ihop uttaget också. Trend har bara två. Lite stadigare alltså.
 
Rikard Ågren skrev:
Luftspalten bakom ytterpanelen? Tror du att det går att trycka in det som finns bakom så kan du ju pröva, men går det inte så har du ett ganska stort hål i väggen. Visst bli det snyggare med infällt, men utomhus blir det oftast utanpåliggande..
Ja, precis. Luftspalten bakom ytterpanelen. Jag gissar att man kan trycka in det som finns bakom lite grann. Det är ju tilläggsisolerat, och vindduk är ju rätt följsam. Hittade en ROT-dosa som är framtagen för litet inbyggnadsdjup: http://www.elbutik.se/product.html/multidosa-hw-035-hw-2x050?category_id=1960 Vad sägs? Uttaget kommer som sagt att sitta rätt skyddat, på farstukvist under tak på 180 cm höjd.
 
Rikard Ågren skrev:
Aqua stark är godkänt i lantbruk, bland annat :) Fyra hål för att fästa mot vägg, fyra skruv för att få ihop uttaget också. Trend har bara två. Lite stadigare alltså.
Om man är vanlig villaägare, dvs utan traktor och kossor, upplevs då Trend som för klent?
 
Finns Eljo Aqua Stark som infällt VU?
 
Marcus J skrev:
Finns Eljo Aqua Stark som infällt VU?
Nej.

//Patrik
 
elsapeitää skrev:
Jag tycker att du ska fräsa in en senildosa och sätta in ett Eljo Aqua Trend uttag.

Denna typen: [länk]
Har du tips på bra dosa, som inte är så djup. Är det ROT-dosa som menas med senildosa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.