Tjena alla visa :)

Har ett fullisolerat dubbelgarage på betongplatta, ca 55 kvadratmeter stort. Som det ser ut nu finns det varken ventilation eller värmekälla.

Jag vill helst inte värma det, vintertid går det fint att mecka där inne utan jacka. Finns det något som talar emot min snålhet? Förstör jag garaget genom att inte värma upp det?

Nästa fråga rör ventilationen. Räcker det med klassiskt självdrag? Ett par ventiler nära golvet och ett par nära taket på motsatt vägg?

Vad tror ni?

Tacksam för hilfe/A
 
Självdrag duger fint.
Nåt stämmer inte i övrigt :confused: det kan inte vara varmt i garaget om Du inte har en värmekälla så antingen värms det av nåt hemligt eller så är det kallt :D Men ett välisolerat utrymme kan man värma upp just när det behövs och ligger man inte på golvet så kan det räcka långt med ett par halogenlampor eller liknande för att få upp arbetstemperaturen. I alla fall om man bor i landets södra delar.
Men förstörs gör det inte vad jag kan förstå om Du ventilerar det.
 
He, he...nä, finns ingen hemlig värmekälla :). Var nog lite otydlig. Jag menade att när jag kört in båda bilarna går det finemang att mecka en stund utan att frysa sönder. Antar att bilarna alstrar lite värme.

Angående ventilationen är jag oxå inne på att köra med självdrag, frågan är om det räcker för att få ut fukten efter att man kört in två snöiga bilar. Vad tror du?
 
Och jag som hoppades på att du kommit på en hemlig värmekällla, som du kunde avslöja här på forumet.
Jag har ett varmbonat garage, tyvärr under 30 m2, som jag värmer upp med ett enkelt 2kW fläktelement från JULA. Endast uppvärmt när jag jobbar där.
Två ventiler nere på gargeporten, 2 ventiler nära taket på motsatta sidan, verkar fungera fint.
 
Angående ventilationen är jag oxå inne på att köra med självdrag, frågan är om det räcker för att få ut fukten efter att man kört in två snöiga bilar. Vad tror du?
Bilarna mår betydligt bättre av att stå utomhus på vintern än att
stå i ett ouppvärmt garage, några plusgrader och fukt som ligger
kvar länge är en trivsam miljö för rost.

En carport eller ett uppvärmt ventilerat garage är nog bästa platserna
för en bil.
 
Jag planerar att dra om pelletspannans tilluft så att den tar luften från garaget, då byts luften & det luktar inte så instängt.
 
Har du garaget i anslutning till huset så kan du ju dra husets UT ventilation in i garaget istället för ut till kråkorna.
 
Alingsås skrev:
Jag planerar att dra om pelletspannans tilluft så att den tar luften från garaget, då byts luften & det luktar inte så instängt.
Det måste du kolla om du får göra först. Fundera på lite bensinångor och din peletspanna ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.