johanpelle skrev:
Jordvärme är intressant. Men vad kan det kosta att ha en grävmaskin som åker runt och gör 160-200 meter dike för jordvärmeslangen. Låter svindyrt att betala 600-800 kr timmen för ett sånt jobb?
Jordvärme är ALLTID billigare än att borra. Det rekommenderas alltid i första hand vid VP installation om förutsättningarna finns. Jordvvärme kostar ca 30 kr/meter, man plöjer istället för att gräva och sabbar inte hela trädgården. http://www.jordvarme.se/default.asp

3 meter jordvärme motsvarar 1 meter borrhål.
 
johanpelle skrev:
Ser inte direkt kopplingen mellan pelletspris och elpris. Pelletsbristen sägs ju bero på spånbrist. Kommer småhusindustrin igång ordentligt igen så borde det finnas mer spån.
Kommer däremot industrin igång ordentligt så blir det högre elförbrukning och högre elpriser.
Visst, men förutom för att tillverka pellets så används spån även i värmeverk för att tillverka värme och/eller el. Dessutom, går elpriset upp, så är det fler som använder pellets istället för el, inte bara privatpersoner utan företag/värmeverk med. Så kopplingen el-pelletspris är ganska stark.

Jordvärme är intressant. Men vad kan det kosta att ha en grävmaskin som åker runt och gör 160-200 meter dike för jordvärmeslangen. Låter svindyrt att betala 600-800 kr timmen för ett sånt jobb?
Hyr grävare själv. 200m gräver man lätt själv på en helg även utan tidigare erfarenhet.
 
_ap_
inte för att verka negativ men ska han låna grävaren 3 helger eller menar du att det räcker med 200m för att plocka ut 50000kW?
 
200m kom inte från mig. :)
Men jag tror inte 400, 600, eller 800m är omöjligt på en helg heller. Man blir ju inte direkt trött av att gräva med maskin. Möjligen blir man less på att gräva långa raka "spår". Och gräva i mörker med halogenlampa som belysning funkar ju med.
 
_ap_ skrev:
inte för att verka negativ men ska han låna grävaren 3 helger eller menar du att det räcker med 200m för att plocka ut 50000kW?
200 meter räcker givetvis inte för denna stora fastighetens energibehov, snarare ska man ha 2 slingor á 300 meter för 50 000 kWh.
Om man väljer att ha en liten pump på 5-6kW för varmvatten och grundvärme så räcker 200 meter.

Sedan är det smidigare att ringa en som plöjer ned slangen, det blir minimal åverkan i trädgården.
.
 
Men om man ser på södra Sverige, hur mycket bättre fungerar en jordvärmepump än luft/vatten? Kan man räkna hem merkostnaden på rimlig tid?

Edit: Om vi räknar med att spetstillskottet när det är som kallast utgörs av ren el.
 
Redigerat:
Hemmakatten
jon_h skrev:
Good points. Eldningen kommer ske ändå, dels för trivseln och dels för att hålla murstocken igång. Jag gillar också tanken på att kunna klara uppvärmning och varmvatten hyfsat med ved vid driftstörning eller strömavbrott, vilket ger ett mervärde med vattenmantlad istället för vanlig kamin.
Får du ett elavbrott så fungerar inte pelletskaminen heller eftersom du har eldrivna cirkulationspumpar för den vattenmantlade kaminen, element och varmvatten. Dock är det så lite el som behövs så du klarar dig med ett bilbatteri, Du måste dock se till att elektriker förbereder för detta.

Vi har 115kvm hus, en vattenmantlad pelletskamin om maximal effekt på 10kW men den går aldrig på mer än 6kW. I tanken finns golvvärmeslingor och varmvattenslingor. Vi är mkt nöjda. Solslinga skippade vi ganska tidigt pga den långa återbetalningstiden samt att vi inte kan placera sådana på vårt tak.

Förra sommaren körde vi på elpatronen för att få varmvatten. I år använde vi kaminen och körde den nån timme då och då när det behövdes. Det blev mycket billigare att köra pelletskaminen än att använda elpatronen. Och inte blev det nån extrem värme inomhus heller, utan det var tvärtom ganska skönt att köra den en timme eller två en kylig sommarkväll.

Som flera skrivit tidigare så är även min uppfattning att elpriset kommer att två-tredubblas inom snar framtid och ligga på europeisk nivå. Då blir en värmepump dyr i drift. Att använda el till något så simpelt som uppvärmning är slöseri med resurser och EU (och tom USA) kommer att bli mkt mycket tuffa vad gäller användning av el. Det enda rimliga och det enda som i framtiden kommer att i någon form subventioneras eller ha lägre skatter eller pålagor är solenergi och biobränsle.
 
Jo, det är jag med på, att det behövs backup för elen. Och som du säger, det går ju att lösa.

Ligger elpriset på motsvarande 2-3 kronor ute i Europa? Det hade jag inte en aning om. Men det man får betänka är att om elpriset dubblas och pelletsen mot förmodan stannar på dagens pris, så blir de ungefär likvärdiga. Men det är också därför jag vill kunna elda med ved för att minska elanvändningen, särskilt om elpriset drar iväg.
 
Hemmakatten skrev:
Som flera skrivit tidigare så är även min uppfattning att elpriset kommer att två-tredubblas inom snar framtid och ligga på europeisk nivå.
Jag har också lurat mig själv med att tro på det där, sen för någon vecka sedan så tog jag mig tiden att faktisk kolla upp fakta.

Sverige har BLAND DE HÖGSTA ELPRISERNA I HELA EUROPA för hushållsel. Att företagen får ordentliga rabbatter är en helt annan sak.

Myten om höga elpriser i Europa kommer nog nästan enbart från att Danmark, som är ett av de få länder med högre priser än Sverige, har skyhöga priser jämfört med alla andra. Men de är ett undantag.
 
_ap_
I Österrike kostar elen mella 2-2,40 /kW, england 2,30-2,70/kW.

Vars har du hittat att sverige skulle vara dyrast?

Dom priser du sett inkluderar dom allt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.