Hej,

Jag skriver inte detta för att få en färdig lösning utan för tips om hur jag kan börja och vad jag kan göra själv.

I ett 7-plan lägenhetshus jag bor så känns ofta en obehaglig lukt i trapphuset. Byggnaden har centralventilation och frånluftventiler i kök och badrum (i lägenheter där även tilluftventiler finns överst på varje fönster) samt frånluftventiler i källartvättstugan.

Tvättstugan ligger som ett rum i källaren där man kommer från bottenvåningen (trapphus) via öppna trappor. I tvättstugsområdet (dvs. en gemensam hall och mötesrum) finns tilluft i mötesrum men inte i hallen mot tvättstugan.

Det man märker är att trapphuset är känslig för lukt som kommer från tvättstugan (torkskåpet stängs inte ordentligt och släpper ut lite luft och fukt i rummet vilken som märks sedan i trapphuset). Lukten som skapas i källaren och förs via trapphuset märks även i lägenheterna.

Ingen verkar veta riktigt varför blir det så, trots kontroller som gjordes. Jag är nyinflyttad och kan därmed inte hela historiken.

Hur som helst, min fundering är att om det hade skapats ett övertryck i trapphuset kombinerat med befintligt ventilationssystem så hade detta verkat som en barriär mot att lukten från källarutrymmen (har inte nämnt alla, det finns även en golvbrunn i pannrummet som kan vara torr).
En annan tanke är att jag kan på egen hand ta lite tryck- och fuktighetsmättningar i utrymmen i frågan och försöka dra slutsatser.

Jag är tacksam för kommentarer och tips. Ber om ursäkt för den långa texten – jag borde visat en ritning i stället.
 
Ibland kan det vara så när man har frånluftsventilation i lägenheter, så stänger folk fönsterventilerna i lägenheterna. En del tycker det låter för mycket, en del tycker det drar kallt osv.
Då kan man få det fenomenet om ytterdörrarna är otäta att frånluften stjäl luft ute i trapphuset.
Vilket i ert fall innebär att trapphuset tar sin luft från tvättstugan.

Säger inte att det är såhär, men det kan vara så.

Finns det tilluftsventiler i trapphuset? är dom öppna? har ni frånluftsventiler i sopnedkast som ligger och suger? (de brukar sitta uppe i tak i sopnedkastet.)
 
Redigerat:
Tack!
Tjoa skrev:
Ibland kan det vara så när man har frånluftsventilation i lägenheter, så stänger folk fönsterventilerna i lägenheterna. En del tycker det låter för mycket, en del tycker det drar kallt osv.
Då kan man få det fenomenet om ytterdörrarna är otäta att frånluften stjäl luft ute i trapphuset.
Vilket i ert fall innebär att trapphuset tar sin luft från tvättstugan.
Ja, det är korrekt. Om inte annat så är brevinkanst ett sätt att få in luft från trapphuset.
Sedan blir de mera invecklad.

Tjoa skrev:
Finns det tilluftsventiler i trapphuset? är dom öppna? har ni frånluftsventiler i sopnedkast som ligger och suger? (de brukar sitta uppe i tak i sopnedkastet.)
Sopnedkasten är stängd (används inte). Men det kanske bidrar ändå med lukt - värt att kolla.

En "officiel" tilluft i trapphuset känner jag inte till. Det borde har räckt till om den fanns exakt framför dörren till tvättstugan. Det var därför jag var ute efter en metod att se åt vilket håll luften går på olika ställen.

Jag bifogar en bild. Det verkar som att den friska luften (blå) och den fuktiga (röd) går förbi varandra.
 
  • luft.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja ,tror inte dom går förbi varandra. Är det inte så att att tilluft från övriga rum och luften från tvättstugan går upp i trapphuset?

Varför skulle de korsa varandra?

Dock brukar källardörrar vara rätt täta då de brukar fungera som branddörrar så du kanske inte har någon tilluft från dom två rummen på bilden?

Kan ju bli ett litet baksug i torkskåpet om det inte sitter någon fläkt i torkskåpet.

Sopnedkastet kan ju vara stängt, men få tänker på att stänga ventilerna i dom. vilket gör att du fortfaranade ligger och suger luft genom springor/dörrar.

Tilluftsdon i trappuppgång brukar bara vara tallriksventiler som går rätt ut.
 
Tjoa skrev:
Nja ,tror inte dom går förbi varandra. Är det inte så att att tilluft från övriga rum och luften från tvättstugan går upp i trapphuset?

Varför skulle de korsa varandra?

Dock brukar källardörrar vara rätt täta då de brukar fungera som branddörrar så du kanske inte har någon tilluft från dom två rummen på bilden?

Kan ju bli ett litet baksug i torkskåpet om det inte sitter någon fläkt i torkskåpet.

Sopnedkastet kan ju vara stängt, men få tänker på att stänga ventilerna i dom. vilket gör att du fortfaranade ligger och suger luft genom springor/dörrar.

Tilluftsdon i trappuppgång brukar bara vara tallriksventiler som går rätt ut.
Jag kan bekräfta att det finns tilluft (tallriksventiler som går rätt ut, blåa pilar) och 2 st frånluft i tvättstugan (röda pilar, den ena kopplad till skåpet). Skåpet har "havlvttrasigt" dörr och körs ibland med dörren någon cm öppet. Då vandrar skåplukten ut från tvättstugan och upp på trappan på något sätt.

Dörrana i visa utrymmen i källaren är av plåt av typen "tät". Men det visar sig att de inte alls håler tät mot lukt (dvs ett litet luftflöde går lätt igenom springor). Detta är fatktiskt en annan punkt som bör fixas med hjälp av effektivare gummitätningar längst dörrkanten.

Ditt tips om sopnedkastet (ventilen) måste vi absolut kolla. Tack igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.