BreplastaLH skrev:
Skicka ett mail till butiken info@fargab.se och påpeka vad ni tycker är fel angående deras prissättning. Här i forumet kommer ju inga barn att bli gjorda...
Som sagt var, orkar inte bråka. Har tagit upp det med personal i butiken (för omkring ett år sedan) och bara fått ett svar som tyder på att den här personen höll med mig, men precis som jag inte orkade bråka med sin chef om det.

Varför har nästan alla färgbutiker höga priser för att sedan ge kundkort med rabatter på 20-25% rakt av? Är det för att lura de som inte ber om rabatt att betala för höga priser? Är det inte bättre att sänka priserna rakt av så slipper man fulingar som den här som Färgab pysslar med?
 
joflopp skrev:
Fel - Ordinarie pris är det pris man tar för varan när den inte är på kampanj eller rea. Listpris och ordinariepris är inte nödvändigtvis samma sak.

Om rekomenderat pris är 1000 kr och jag i min butik aldrig har sålt varan för det utan hävdar att "vårt pris" är 800 kr är det detsamma som ordinarie pris. Annonserar jag då om 25% rabatt ska det vara på ordinarie pris, inte ett listpris/rekomenderat pris som jag aldrig har nyttjat. Annars har jag nämligen konstant rea och det är inte tillåtet.
Precis!! Det är exakt så jag uppfattar ett "ordinarie pris". Vad tillverkare har som listpris har INGENTING med vad en affär tar ut till kund. Har precis stött på precis samma sak hos Fönsterbolaget som sä'ljer ERA-fönster. De har haft en "30% rabatt" under en tid i höst och vi har beställt fönster under kampanjtiden. När vi nu skulle göra en tilläggsbeställning trodde vi att det skulle bli dyrt men det visade sig att ordinarie pris var "25% rabatt" på fabrikens pris. Det är ju helt kriminellt dålig stil :(
 
Måste bara tillägga att Fönsterbolaget vad helschyssta och lät mig få fönstren till det gamla kampanjpriset (rabatten + aluminium på köpet). Dock är jag fortfarande irriterad på företelsen att använda rekomenderat pris eller listpris som ordinarie pris vid rabatter när det aldrig har används som ordinarie pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.