Hade även jag tanke på att flytta varm luft ner till min källare via 120 mm spiro och en kanalfläkt. Undrar om någon vet hur kraftig fläkten måste vara för att klara detta? Höjden från utsug ner till källaren är ca 8m?
 
Det beror helt på hur mycket luft du skall skicka ner. Normalt brukar man ligga runt 5 m/s i rören vilket i ditt fall blir ca 60 l/s max. Tryckafallet i rören blir runt 2 Pa per meter (ljuddämpare utan bafflar har ungefär samma tryckfall som rakt rör) och en böj hamnar runt 5 Pa. 8 m rakt rör ca 16 Pa statiskt tryckfall, skall man vara petig så blir det lite mer eftersom du jobbar mot skorstensverkan (varm luft vill stiga) men dessa låga tryck klarar vilken kanalfläkt som helst.
 
Vi har nu provkört vårat rör lite med en Fresh X100. Den har 99 m3/h som kapacitet och ska egentligen sitta i en dusch sedan, men vi ville testa lite. Det verkar fungera ganska bra. Vi märker att det blir lite varmare i rummet i källaren där luften kommer ut, men vi har ännu inte mätt något med termometrar. Och som sagt, lite ljuddämpning verkar behövas.
 
Har gått i samma tankar, och har nu en möjlighet eftersom jag rivit upp en del på markplan där braskaminen står. Vill alltså ha ner varmluft i källaren.

Vad var slutsatsen om fukt m.m då varm luft tillförs i källaren? Är det dåligt för källaren?
 
Hej jag är nyfiken på hur detta går....
Jag har dock ett annat bekymmer, jag eldar i två kaminer på undervåningen ( 2 vånings ,torpargrund, 200 kvm ) & jag lyckas inte få upp värmen på övervåningen....
Jag har en bordsfläkt "monterad" i taket i anslutning till trappen som blåser värmen förbi "kall locket" ,sedan har jag en takfläkt som sitter "mitt över" trappen & suger upp luften . Men det tar lika f.... stopp..
Har börjat att fundera på att ta upp kanaler i varje rum .
Tror nog att det blir ett övertryck i "hallen" på övervåningen.
Men .....
Vart sätter man hålen i rummen .
Hur stora bör dom va.
Räcker det med ett hål i vardera rum
Någon här som är bra på detta ??? & SNÄLLA är jag i fel forum eller någon som vet vart detta diskuteras bättre, snälla hjälp mig att flytta frågan.
 
Använder du fläkt och har en rumsvolym på tex 40 kbm och en temperatur på 28-30 grader vid taket i kaminrummet bör fläkten åtminstone ge 100-150 kbm luft för att ge hyfsad värme i rummet. Tänk på de luftvärmesysstem som fanns på 80-talet där det blåste in ca 3 omsättningar i rummen och då hade man ofta en tilluftstemperatur på upp till 50 grader och fick ändå inte behaglig temp vid golvet.
Raderat länk till eget företag/ morsan-moderator
 
Redigerat av moderator:
Det går ganska sakta för oss. Vi tror fortfarande på idén, men nu har fläkten hamnat på sin rätta plats i duschen.
Jag är inte orolig för fukt i källaren. Eftersom vi har golvvärme där så är det extremt torrt på vintern. Hos oss åker också den varma luften upp i trapphuset av sig själv.

@Jocke&Anna: Har ni någon ventilation på övervåningen? En förutsättning för att den varma luften ska kunna komma upp är väl att något av den befintliga luften där uppe flyttar på sig? Vi har en öppen kanal i vår skorsten på övervåningen. Där ventlieras luft ut.
 
TACK
satan vad man kan stirra sig blind på ett problem o absolut inte kunna se någon annan lösning :(
jag har nu lyckats att få upp en öppning i varje skorsten (jag har två)
& ska nu tända brasa ;-)
hoppas hoppas .....
 
  • Gilla
jakob3664
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.