Jag har ett bekymmer, jag eldar i två kaminer på undervåningen ( 2 vånings ,torpargrund, 200 Kvm ) & jag lyckas inte få upp värmen på övervåningen....
Jag har en bordsfläkt "monterad" i taket i anslutning till trappen som blåser värmen förbi "kall locket" ,sedan har jag en takfläkt som sitter "mitt över" trappen & suger upp luften . Men det tar lika f.... stopp..
Har börjat att fundera på att ta upp kanaler i varje rum .
Tror nog att det blir ett övertryck i "hallen" på övervåningen.
Men .....
Vart sätter man hålen i rummen .
Hur stora bör dom va.
Räcker det med ett hål i vardera rum
Någon här som är bra på detta ??? & SNÄLLA är jag i fel forum eller någon som vet vart detta diskuteras bättre, snälla hjälp mig att flytta frågan.
 
Vart kommer luften in?

d.v.s den luft som åker in i kaminen..
 
luften till båda kaminerna tas i det rum dom står i , ingen till luft utifrån
 
Luften måste cirkulera för att värmen skall spridas effektivt. Det räcker inte med fläktar som blåser luft nerifrån och upp eftersom luften på övervåningen inte har någonstans att ta vägen.

Det finns färdiga "värmeflyttare" att köpa. Detta är en termostatstyrd fläkt avsedd att montera i en vägg mellan rum med och utan kamin. Något liknande borde gå att åstadkomma genom golvet. En fläkt blåser luft genom en kanal nerifrån och upp. Den kalla luften där uppe kommer ner för trappan. Beroende på planlösning är det säkerligen olika bökigt att få till.

Erik
 
PX-21 skrev:
Börja med att ge kaminerna tilluft..:).." kaminer vill ha mycket luft..(Blir ni inte trötta av syrebrist?
I trappen upp till ovan kan ni prova med.... [länk]
eller.. [länk]

Mvh
Precis en sådan värmeflyttare tänkte jag också på, men du hann före. Detta med tilluft utifrån beror väl på vad det är för hus. Är det ett nytt hus med mekanisk ventilation är det nog en klar fördel, men är det å andra sidan självdrag så bidrar man till bättre ventilation genom att elda om tilluften tas från rummet. Det är ju långt ifrån alla kaminer som på ett enkelt sätt går att ansluta till yttre tilluft.

Erik.
 
huset är från 1901 :)
så neee vi lider ingen syrebrist ;-)
ok , jag köper argumentet släppa kall luften ner för trappen.
men hur jä... många hål behövs det att ta för att få igång cirkulationen ????
varm luft stiger o kall luft sjunker !!!
hur forserar man där dom båda möts o låser varandra (typ trappen)
även om man har fläktar som blåser upp luft i rummen så måste väll dom blåsa på rätt ordentligt för att orka mothäva det naturliga. värmen vill upp i trappen .
fler tipps tack .
någon med facit i handen ????
vill inte göra Schweizer ost av taket/golvet ;-)
om det inte funkar ;-)
 
  • Gilla
stigp
  • Laddar…
J
Jag satte in 100mm rör i taket rakt ovanför kaminen och kopplade det till en papst datorfläkt som är super tyst.

Numera är det varmt uppe och luften cirkulerar bra.
 
john j

Jag satte in 100mm rör i taket rakt ovanför kaminen och kopplade det till en papst datorfläkt som är super tyst.

Numera är det varmt uppe och luften cirkulerar bra.


intressant !!!!!
är det en förkortning eller felslag / namnet på fläkten / papst / vad är det ?? :)
 
J
du........ john j
det fanns ju ETT antal fläktar.
&hur löste du strömförsörjningen ?
då dom små gick på 12 v ?
vad har du för storlek på hus & vad tog du för fläkt ??
mvh jocke
 
J
Jocke&Anna skrev:
du........ john j
det fanns ju ETT antal fläktar.
&hur löste du strömförsörjningen ?
då dom små gick på 12 v ?
vad har du för storlek på hus & vad tog du för fläkt ??
mvh jocke
12 V trafo.

150 kvm ungefär

Lycka till!
 
Borde det inte räcka enbart med ett ganska grovt rör genom mellanbjälklaget? Dvs. behövs verkligen en fläkt? Det borde bli en ordentlig kudde med varm luft ovanför kaminerna och är det då ett hål i taket så borde den varma luften strömma upp där. Den kalla luften uppe rasar ner i trappen till nedervåningen där den värms upp...
Sen kan man ju fundera på hur man får till en snygg installation. I taket på nedervåningen funkar ju ett galler bra men hur gör man på övervåningen? Ska man sätta ett galler direkt i golvet eller finns det någon typ av don man kan sätta. Kanske ett radiatordon som dras upp en bit längs lämplig vägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.