Tycker jag känner igen historien från en bekant till mig som fick ont någonstans. Fick medicin för att fixa detta, men det var biverkninger, fick medicin mot dessa, flera biverkninger, ny medicin....osv.
Slängde till sist alla mediciner och ble frisk.

Gå till roten av problemet: Släng ut mineralullen och lägg upp en isoleringstyp som är lämplig för ditt hus, eller helt enkelt lev med lite sämre isolering. Det blir knappast dyrare än avfuktare etc...

Har du pärlspånt i taket kan du prova foga skarvarna snyggt för att minska draget, det gjorde mycket hoss mig.
 
Fukten du får i isolering på vinden kommer från inomhusluften som är fuktig pga utandning dusch bad tvätt disk mm. Denna fukt är i uppvärmd inomhusluft i form av ånga. När den ångan trängs/söker sig ut i isolering i väggar och tak kommer den för eller senare till ett område som är kallt. I ditt fall mitt i glasullen på vinden. När vattenånga blir kall blir den till vatten. Antingen måste du hindra vattenångan från inomhus att tränga ut i isolering, genom fuktspärr. Eller så måste utrymmet dit ångan är på väg, vinden, hållas uppvärmd. Att värma upp vinden bara för att inte ångan ska falla ut till vatten i isoleringen låter väldigt dyrt. Jag är tveksam till att två st 60 w lampor gör jobbet.

Ecofiber(ekofiber) finns från flera leverantörer och några av dem hävdar att detta isolermaterial kan hantera fukt, dvs bli fuktigt och sedan torka, som en dagstidning. Dessutom lär du detta material ha bättre isolerförmåga än vanlig glas/stenull. I af enligt försäljaren.
 
Anledningen till problemet är att att man har tilläggsisolerat bort spillvärmen från huset på vinden. Man skulle kunna ta bort delar av isoleringen och låta värmen från huset "göra jobbet" alternativt forsätta att värma skorstenen med vedpanna eller dyl. i stället för anrda värmekällor.
Jag har räknat en del på en elektrisk uppvärmning av vinden när luftfuktigheten överstiger "mödelpunkten" som ligger på 75-80 % enligt källor på nätet.
Om man värmer vinden med 500 watt i 5 timmar per dag ( eller natt ) så blir elkostnaden ca 2.50 :- per dag. Vilket gör ca 75 :- per månad och 900 :- per helår.
Nu behöver man inte värma vinden den varma årstiden eftersom solen ( om det inte störtregnar i flera veckor på sommaren ) gör jobbet. Halva året gör ca 450 :- vilket är billigt i vämförelse med dom tekniska utrustningar som finns på marknaden. Med värme blir det torrt.. Eller har jag fel i något ?
// N
 
Jag sitter med samma problem som cheetah.Låter som vi har samma hus och gjort samma misstag.Jag ringde i dag till antecimex och kollade med dom och dom tar ca 3500 för att ta fram en orsak till möglet men då ingår inget lösningsförslag. Är det lönt?? Blir det en bra bedömning eller vill dom bara sälja teknik lösningar för dyra pengar.Någon som har använt dom ??

Det som slår mig lite är att jag i mitt arbete krypigt runt på många kallvindar på fastigheter av olika åldrar.Iofs mest ofentliga fastigheter men det är sällan man ser vitt mögel på svall.Det som varit genomgående på dom flesta vindar jag varit på är att dom vari bra ventilerade. Vilket min inte är. Finns i princip bara gavel ventiler.Är det överhuvud taget lönt att fösöka ventilera ut fukten som tar sig upp från huset med sk mögelstoppers eller liknande. Efter att snackat runt med lite bygg och vent folk vet jag varken upp eller ner då alla värkar ha lite olika åsikter.

Ursäkta om jag lånar tråden
 
aprilia-tobbe skrev:
Jag sitter med samma problem som cheetah.Låter som vi har samma hus och gjort samma misstag.
Använde du också glasull? Skulle vara intressant att höra om någon som använt cellulosabaserad isolering råkat ut för samma sak.
 
Både och.det är ca 5-7 år sedan men om jag minns rätt så är som följer nerifrån
Tretex - Spåntad 1 tum - sågspån ca 5-10 cm - skivor av glasull170mm - 100mm matta befintlig troligen stenull. Det var skivorna som jag la dit. Mitt hus är ganska kallt och jag bor i ett blåshål så för värmens skull var det inte onödigt.

Är med facit i hand inte helt lyckat.:(
 
Redigerat:
aprilia: Det skrivs ju i andra trådar om nya rön från något svenskt forskningsinstitut, kommer tyvärr inte på vilket nu, som visar att en vind inte ska ha för mkt luftutbyte. De rekommenderar ingen takfotsventilation men för säkerhets skull dubbla gavelventiler. Så det bör ju vara i sin ordning.
 
Det skrivs ju i andra trådar om nya rön från något svenskt forskningsinstitut, kommer tyvärr inte på vilket nu, som visar att en vind inte ska ha för mkt luftutbyte
Jo jag har läst lite om det men frågan blir då om dessa vindar utan ventilation har diffusionsspärr. Mitt ga 30 tals hus saknar det. Som jag ser det kommer det därför att stiga upp fukt till vinden ändå. Frågan blir om man genom mer ventilation kann få ut fukten innan den kondenserar. Eller drar man in ny fukt utifrån.??

Tilläggas kan att vi brukar elda i kakelugn en eller ett par ggr per i vekan så mustocken borde värmas i bland.
 
Problemet är väl just avsaknaden av diffusionsspärr i kombination med ett isoleringsmaterial som behöver det (för att inte ångan ska kondensera i materialet). Kondenseringen sker ju nere i materialet och jag har lite svårt att se att ventilation kan hindra detta så bra. Så lösningen är nog att åtgärda antingen diffspärren eller valet av isolering. I alla fall som jag ser det.
 
Jag har samma problem på min vind trots att taket är oisolerat. Kolla in bilden nedan.:eek:

Huset är ett sent 1800-tals torp där men på 40-talet byggde på en våning. Jag uppmärksammade problemet när vi köpte huset för 5 år sedan. De hade då inte använt murstocken på 15 år. Vi har nu sedan tre år installerat en kamin som vi värmer upp huset med och som håller murstocken varm. Hade hoppats att det skulle göra susen men när jag var uppe på vinden och kollade idag hängde där fritt vatten i taket där svartmöglet finns.

Vad tycker ni att jag ska göra för att komma tillrätta med bekymret?

/Thomas
 
  • DSC02370.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thoomas skrev:
Jag har samma problem på min vind trots att taket är oisolerat. Kolla in bilden nedan.:eek:

Huset är ett sent 1800-tals torp där men på 40-talet byggde på en våning. Jag uppmärksammade problemet när vi köpte huset för 5 år sedan. De hade då inte använt murstocken på 15 år. Vi har nu sedan tre år installerat en kamin som vi värmer upp huset med och som håller murstocken varm. Hade hoppats att det skulle göra susen men när jag var uppe på vinden och kollade idag hängde där fritt vatten i taket där svartmöglet finns.

Vad tycker ni att jag ska göra för att komma tillrätta med bekymret?

/Thomas
Jag antar att du kollat så taket inte läcker där. Kan det vara så att det drar in uteluft precis där i otätheter? Utan att vara särskilt vis på området så skulle det väl kunna vara en anledning. Den fuktiga uteluften kondenserar på träet där.

Annars känns det ju som ett omöjligt scenario med en varm vind som ändå möglar.
 
cederbusch skrev:
Jag antar att du kollat så taket inte läcker där. Kan det vara så att det drar in uteluft precis där i otätheter? Utan att vara särskilt vis på området så skulle det väl kunna vara en anledning. Den fuktiga uteluften kondenserar på träet där.

Annars känns det ju som ett omöjligt scenario med en varm vind som ändå möglar.
Uteluft är intressant. Det ser ut ungefär likadant runt om hela vinden dock inte lika mycket. När den kalla luften möter den varma, fäller det ut vatten då? Är det inte tvärtom?:confused:

Tillsaken hör att just där det är som värst är rakt över diskbänken på första våningen.
 
Thoomas skrev:
Uteluft är intressant. Det ser ut ungefär likadant runt om hela vinden dock inte lika mycket. När den kalla luften möter den varma, fäller det ut vatten då? Är det inte tvärtom?:confused:

Tillsaken hör att just där det är som värst är rakt över diskbänken på första våningen.
Jo det är såklart tvärtom. Men det skulle ju kunna vara så att den varma, ochfuktiga, innomhusluften lättare släpper fukten just där eftersom kall uteluft kyler ner mer där det drar!? Nu gissar jag bara för att ha rätt. :D

Har svårt att se hur ett handfat på nedre våning, med en hel våning mellan, skulle ge mer fukt just där. Eller ligger handfatet i våningen under, kanske missförstod jag dig?
 
Nej det är en hel våning mellan diskbänk o vind så det kanske är långsökt.

Du kan nog ha en poäng, för det är väl helt enkelt så att varhelst det sker en tempsänkning av luft så fäller det ut vatten, eller hur?!

Jag har sett det som att det läcker upp varmluft till vinden utmed väggarna och vatten fäller ut när den möter den kalla luften på vinden. Allt svartmögel finns i vindens golvnivå, dvs andra våningens taknivå.

Fler idéer o tankar?
 
Thoomas skrev:
Allt svartmögel finns i vindens golvnivå, dvs andra våningens taknivå.

Fler idéer o tankar?
har svart på samma ställen men jag hade ventilationshåll längst med vindsgolvet i varje fack + några ventilhåll i taknocken - allt enligt 80-tals teorier om kallvindsventilation. Det du har som sämst är det kanske norrsida? Helt normalt för solen värmer sällan den sidan :).
Sommar är inte så farlig för en överventilerad vind men på vintern kylls plankor och fukten fäller ut som rimfrost som tinar när taket värms och fukten sugs in i trä och ....mögel växer. Kondens höst och vår när det är hög fuktighet ute och stora temp variationer mellan dag och nat ... och mögel växer.
Jag har stoppat all ventilation under kalla årstider och det känns inte så råkall där uppe längre. På sommaren öppnar jag några håll men inte alla som fanns. Kan ej se bättring för det som är svart förblir svart men lukten är mycket friskare trots långa regnperioder.
Vi eldar med ved och skorsten används. Ingen mineralull , ingen tilläggsisolering- enbart tunt med grus som jag kunde se utan att riva golvet.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.