Kök från Ikea
Några år på nacken?
Vad kan man göra?
Lacka luckorna samt byta kaklet till glasskiva är väl ganska lätt.
Men resten?
Se bilderna på
untitled10.jpg
untitled9.jpg
 
Fy fasen vilket fint kök du har! Det där behöver du inte röra på många år. Försök att vara nöjd med det! Det enda du behöver göra är att stänga luckan under diskbänken!
 
Förstår nog inte heller vad det är som behöver fräschas upp. Är det slitet eller? Syns i så fall inte på bilderna.
 
Luckorna behöver definitvt inte lackas, om det ens går att lacka dom!
Och byta till glasskiva istället för kakel är ett stort jobb.

Tycker att du har ett kanonkök och verkar vara en fin lägenhet i övrrigt.
 
Smaken är som baken. Jag hade nog köpt nya luckor på Ikea. Snabbt snyggt och billigt sätt att förändra köket. Vi ska testa Fastbo väggplattor också. Funkar de bra så verkar det vara ett fantastiskt sätt att snabbt och enkelt förändra köket.
 
Håller med gårdagens tre svar, köket ser väldigt trevligt ut.

Men, om man ändå skulle ändra något...
Kanske byta ut kaklet mot 15x15 vitt? Måhända en lite tråkig idé, men det skulle passa ihop med de vita skåpsidorna och väggarna i resten av lägenheten och är så oförargligt "vanilj" att man knappt märker det (och än mindre kan störa sig på det).

Finns väl framförallt tre saker som visar när köket är byggt:
Kaklets färg - som man hinner ändra på en helg, t.ex. enligt ovan.
Blandaren - som knappast är värt besväret eller kostnaden att byta ut.
Luckhandtagen - som man t.ex. skulle kunna byta mot IKEAs Attest för att matcha ugnen? Eller, nä...
 
Redigerat:
Aaaah, det är måste vara en gammal "Ädel"-variant.. Classic.

Alltså det beror ju på hur mycket du vill göra. Men Förslagsvis så byter du luckor, dekorlister och socklar, socklarna sitter bara med klipps så det är bara att snäppa av och snäppa på (och kapas till rätt strl). Sen tycker jag definitivt att du ska köpa täcksidor till alla skåpen så du får samma färg/yta på sidan av skåpen som fronterna. Nu ser man ju tom en ful utsågning som är gjord för hällen på sidan av skåpet som ugnen står i. När du köpt nya luckor kan du ju välja ett annat handtag också.

Bänkskivan är jobbig att byta ut och den du har ser rätt OK ut. Däremot tycker jag att det kornblå kaklet ser för taskigt ut. Pilla bort det gamla och sätta nytt borde de flesta som inte har tummen mitt i handen klara av.

Om du verkligen vill pimpa köket kan du ju sätta in nya lådor med dämpare (skulle tro att de du har inte har dämpare).

Alla dessa saker:

Luckor, lådfronter, täcksidor, socklar och dekorlister, lådor+dämpare, handtag finns att köpa separat på IKEA.

Fastbo verkar lite saggig tycker jag, det blir ett glapp mellan vägg och platta vilket gör att den blir lite sviktig. Köp nått unikt kakel istället.
 
autodidakt skrev:
Däremot tycker jag att det kornblå kaklet ser för taskigt ut. Pilla bort det gamla och sätta nytt borde de flesta som inte har tummen mitt i handen klara av.

Man kan även sätta nytt kakel utanpå det gamla.
 
Bortsett från att jag tycker att det är fint som det är så kanske en liten 5 cm bred list i underkant av överskåpen, som döljer spottarna?

Om det inte är kullagrade fullutdrag i lådorna så är det en mysig detalj. Visserligen mest för funktion, och jag fick lite intrycket av att du mest var ute efter en utseendemässig förändring.

River du hela och byter så får du nog recycla papper i en miljard år för att koldioxidkompensera ;)
 
Om det där köket hade varit vitt hade det enligt min mening passat mycket bättre till själva lägenheten. Måla luckorna vita. De passar ju jättebra i formen till fönstersmygen runt balkongdörren.
Sätt över kaklet med en rostfri plåt (om du inte gillar blått.)
Byt ut bänkskivan, eller om den är massiv, slipa bort och betsa den ljus.
Och, som sagt, någon sorts kant under skåpen.
Jag skulle nog också byta ut vattenkranen mot en högre (och snyggare). Den som sitter där är enligt min mening ungefär den sämsta modellen på vattenkran som finns.

Det tror jag räcker för att få köket att kännas mycket bättre.
 
pinebar skrev:
Måla luckorna vita. [...] Byt ut bänkskivan, eller om den är massiv, slipa bort och betsa den ljus.[...]
Och, som sagt, någon sorts kant under skåpen.
Är det verkligen någon idé att måla om Ikealuckor? Verkar vettigare att köpa nya.

Jag tycker det verkar vettigare att byta bänk. Kostar inte mycket. Vi har betsat våra bänkar och det höll bara ett par år. Inte värt jobbet.

Sedan tycker jag inte man ska ha någon kant under skåpen. Det blir luftigare utan. Man ser ändå aldrig skåpen underifrån som på fotot.
 
Ja, om ni köper någon av de billigare modellerna på IKEA, så kostar det säkert inte mer än det kostar att lacka om de ni har.
 
Jo men man ser spottarna och det tycker jag ser lite "fattigt" ut som Anna Anka kunde ha sagt ;-)

Det blå kaklet bryter fint mot det mörkbruna/röda luckorna men vill du få det lite mer "vanlij" så börjar du med att byta kaklet. Det gör mycket för intrycket. Det är de små grejjerna som gör det!

Skulle man göra om helt så skulle jag försöka få in tidsålderna på huset i köket. Ni ser ut att bo i ett äldre hus med höga fönster. högt i tak också kanske?
Varför inte försöka sig på ett lite gammaldags stuk? Er ugn ser ju ut att passa in i den genren. Att hålla samman intrycket gör mycket.

Men som sagt, börja med kaklet. Vitt, grått/antracit..kanske är det det som gör det och ni behöver inte göra mer.
Om du nu är trött på luckorna (färgen) så får ni göra en större makeover. Men som sagt, det kanske inte behövs till en början?

mvh
 
Mikael_L
Ta ner dom där hemska fula Global-knivarna. Det är det enda som stör.

Sen kan du skicka dom till mig, så ska jag se till att dom aldrig stör (mig) i ditt kök nå mer.
;) :D

Men ärligt, vad stör du dig på själv?
Färgerna, skicket, Hur det matchar resten av lägenheten , eller ...?
Eller är det bara lite Martin Timmel-kliande i fingrarna och ernst-sug i tarmen ....?

Får vi inte en uns aning av dina tankar och ambitioner kan vi knappast ge jättebra råd.
 
En liten bi-fråga, vart hittar man den magnetlisten ni har till knivarna? Är det Globals eget eller? Visst är det suveräna knivar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.