Hej

Kontaktade rörmockaren men det tar evigheter innan han kan komma och kolla på min förfrågan...

Det är så att vi har en lång radiator mitt i ett rum. Utanför ligger det en altan som ska värmeisoleras och läggas nytt golv. Där blir tre små fönster och en radiator under varje. Den gamla långa ska alltså flyttas ut och delas upp i tre mindre, kan man säga.

Detta var min tanke. Frågan är då om det går att göra så här?

Det är av intresse att veta detta då det inte är så lockande att bryta upp i de gamla golven lång väg för att komma till stammen.

De gamla radiatorören sticker upp 1,5 m från en vägg. Kan rörmockaren inte skarva alls eller kan man isåfall ha inspektionslucka, eller vad?

Läste i ett annat inlägg att uppbrytning till stam ska göras, men hoppas på annan lösning.

Vad tror ni som vet? :confused:
 
Är inte totaleffekten och totalbehovet på det tre små elementen tillsammans avsevärt högre än det element du plockar bort så är det bara köra utan att ens räkna på det

Är det så att värmebehovet på det små elementen tillsammans är avsevärt högre (fler kvadratmeter yta att värma) så måste du säkerställa att dom är stora nog tillsammans

Sedan att dimensionen på det ledningsrör från det gammla elementet har nog kapacitet för det ökade värme behovet

Är det en äldre fastighets där man byggde för självcirkulation med mycket grova rör är framledningsdimensionen inget problem

/R
 
Värmerör får skarvas dolt, så det ska nog inte vara något problem.
 
Ok,tack

Det är 17 mm rör till radiator idag. Ytan ökar inte så mycket så värmebehovet bör inte öka så mycket då. Det får vi räkna på.

Trycket är ju inte högt i värmesystemet och det är inte obegränsat med vatten. Låter bra att det är tillåtet med skarvar.

Då kopplar man alltså ihop de tre små elementen i en slinga? Som ett litet ettrörssystem, eller?
 
mullbi skrev:
Trycket är ju inte högt i värmesystemet och det är inte obegränsat med vatten. Låter bra att det är tillåtet med skarvar.

Då kopplar man alltså ihop de tre små elementen i en slinga? Som ett litet ettrörssystem, eller?

Trycket i systemet påverkar i princip inte av hur många element och vattenmängden är i princip obegränsad, fyll på vid behov och utöka storleken på expansionskärl när så erfordras

Att koppla som 1-rörs gör att du kommer att få oundvikligen problem med ökad returtemperaturen och det leder i regel till ökad energiförbrukning som följd och ofta sämre nyttjandegrad på din värmeanläggning :eek:

Elementen bör du fortsätta ha kopplade som 2-rörs system ;)

/R
 
Aj, det var synd

Fönsterytan blir iallafall mindre efter ombyggnad då det bli 3 st mindre 3-glasfönster istället för ett enormt gammalt 2-glas.

Jag gjorde en liten skiss så ni ser hur jag tänkt. Ovanför den svarta gamla radiatorn sitter det idag det stora fönstret. Utanför är det idag ett inglasat uterum som står över nedre våningen av huset.

Rören går under ett stort rum. Så jag bör helst bryta upp för att komma till stammen då? :eek:
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, du behöver inte som jag ser det bryta upp det gamla golvet?

Du använder rören för det gamla elementet för att fortsätta med en 2-rörs dragning till dom 3 elementen, se bild

Nu vet jag inte vilken som är retur/framledning på det gamla elementet, så det får du ju kolla så det blir rätt i verkligheten, men du fatta nog :)

/R
 
  • skiss modifierad.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, tack. Vad dum jag är, nu fattar jag :D

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.