Om man köper ett hus i miljonklassen

vilka kostnader kan tänka tillkomma
tänker mig

besiktning
försäkring
pantbrev
lagfart mm

vilken summa extra bör man hosta upp
 
Besiktning kostar i storleksordningen 10 000 kr. Beror lite på hur omfattande den är.
Försäkring är knappast en kostnad vid köpet utan en löpande kostnad för den som äger ett hus eller en lägenhet.
Pantbrev kostar 2% av beloppet plus 375 kr per pantbrev. Du behöver ha pantbrev till ett belopp som täcker det belopp du belånar fastigheten med. Befintliga pantbrev kostar dig ingenting, så det är i detta fall en fördel om tidigare ägare tagit ut pantbrev.
Lagfarten kostar 1,5% av köpeskillingen plus 825 kr.
 
En del saker som jag inte tänkte på när jag flyttade från lägenhet till hus är just saker man behöver i ett hus (med trädgård) men ej i en lägenhet. Typ gräsklippare, slang, trädgårdsredskap, stegar, verktyg etc.etc. Dessa saker kan ibland behövas ganska omgående och är inte helt gratis. Skulle tro att man kan räkna med 10-15000 för "hus-redskap" om man har någorlunda mkt ambitioner med trädgård och underhåll av huset. Det bästa är om säljaren själv ska flytta till lägenhet - då kan det vara värt att försöka få dem att lämna kvar så mkt som möjligt.
Man blir lite förvånad när man inser att en hyfsad spade kan kosta 500 spänn.
 
En annan grej jag tänkte på är att på tillexempel anticimex så tittar de inte på panna avlopp vvs el o en massa grejer. brukar ni anlita andra besiktningsmän för detta
 
Jag gjorde inte det, men å andra sidan hade vi redan från början bestämt oss för att byta el, rördragningar och värmepump så det spelade ingen direkt roll. För att ha fullgjort din undersökningsplikt måste du besiktiga allt, men det är nog inte så många som gör det pga de höga kostnaderna. Vill man sova gott på natten och är lite nervöst lagd så kanske det kan vara en bra idé dock.
 
Är inte Anticimex de besiktningsbolag som har sämst rykte av alla?
 
De har jag hört med.

Söker lite efter alternativ i jönköping
 
Vi ska göra en besiktning med Anticimex i Jönköping på måndag - sen kan vi antingen bekräfta eller dementera deras dåliga rykte :) Vi valde en av deras besiktningsmän som fick bra referenser från två skiljda bekanta.
 
man kanske kan ge en hint om vilken den var
 
Den besiktningsmannen vi valde hade ett dubbelnamn. Kan man säga det utan att bryta mot PUL eller andra forumregler?

Vi genomförde besiktningen idag. Nu var detta mitt livs första besiktning, men jag känner nog att vi i det här fallet fick valuta för pengarna. Vi valde faktiskt att skjuta på kontraktsskrivningen för att klargöra vissa saker och där kände vi att vi hade bra stöd från besiktningsmannen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.