Fråga: Hur mycket minskar husets värmebehov om jag isolerar det 225 mm höga utrymmet i vindsbjälklaget dvs utrymmet mellan nedervåningens innertak och vindsvåningens golv? Vindsbjälklaget har en yta om ca 75 m2, och består alltså av 9" (225 mm) bjälkar med spåntade brädor i innertak och vindsgolv. Luftspalten är oventilerad.

Huset är på 1.5 plan men med oinredd övervåning. Yttertaket är plåt direkt på glespanel. Vindsbjälklaget är alltså en del av husets klimatskal. Vinden är alltså kall.

Jag blev förvånad när jag provade www.energiberakning.se och fann att 225 mm luftspalt har ett u-värde om 0.12 och 225 mm mineralull av medelgod sort har U-värdet om 0.17. Huset skulle alltså förlora i energieffektivitet om jag bytte luft mot isolering. Detta är naturligtvis inte riktigt, det fattar även jag. Men, vilket u-värde ska jag ge den nuvarande "luftspalten"?

Värmekomforten är usel, men hur mycket är att skylla på det oisolerade vindsbjälklaget? Det är ett fritidshus med värmepump och snart får jag elda i köksspisen o kakelugnarna men 25 grader i ansiktshöjd gör ingen glad när golvet håller 15 grader!
 
Redigerat:
Isolering är nog lite för komplicerat för att man enkelt skall kunna svara på hur mycket värmebehovet minskar. Att det minskar om du ersätter 225 mm luft med 225 mm isolering är däremot ganska tveklöst.

Du skriver att det är ett fritidshus, hur långa perioder är du där? Om huset är kallt tar det mycket längre tid att värma upp väggar och golv än bara luften i rummet oavsett hur tjock isolering du har. Under denna tid är värmekomforten begränsad.

Om golvet är kallt kan man ju också fråga hur bra isoleringen är i golvet. Det är säkert bra att isolera, men det är nog svårt att komma ifrån att det tar längre tid för golvet att bli varmt än luften i ansiktshöjd.

Erik.
 
Tack för svar Avemo/Erik.

Visst är isolering komplicerat men bara i sverige finns flera professurer i byggnadsfysik, mycke forskning finns tillgänglig. Beräkning av isoleringsegenskaper hos material och konstruktioner är tycks dessutom vara standardiserade. Varför kan jag då inte få ett uppskattat U-värdet på mitt vindsbjälklag?

Värmeförlusten har ett linjärt förhållande till isoleringsförmågan, dvs om isoleringsvärdet fördubblas så halveras värmeförlusten. Samma sak om jag vill hålla en innertemperatur på 20 grader över utetemperaturen istället för 10 grader då kommer värmeförlusten att dubbleras.

Om jag i mitt exempel fyller "luftspalten" med isolering får vindsbjälklagrets konstruktion ett U-värde på 0.18. Om jag en dag som denna vill hålla en innetemperatur på 20 grader över utetemperaturen (temperaturen på vinden) kommer vindsbjälklagrets 75 m2 att ha en värmeförlust på 270 watt (0.18 x 75 m2 x 20 grader). Inte så mycket, men hur mycket bättre är det jämfört med idag?

Om luftspaltens isolerade egenskap är noll har nuvarande konstruktion ett U-värde på 1.8 och en dag som denna ger bjälklagret en värmeförlust på 2700 watt. Brrrrr...

Men luftspaltens isolerande egenskap är inte noll! Och jag vill veta vad den är. Varför? Jo för då kan förstå hur mycket av den värme som jag en dag som denna vräker in i huset som försvinner genom taket.


/Thord
 
S
luft isolerar ju riktig bra, det är ju därför som mineralull t.ex. isolerar, det är ju luften i ullen som isolerar. Problemet med luftspalten är att luften fritt kan vandra. Värmen behöver alltså inte gå igenom luften utan luften flyttar på sig.
kall luft på vinden värms av innertaket, stiger och blir kyld av vinden, vänder ner osv...
Därav är ju själva isoleringsvärdet av luften rätt ointressant eftersom den ständigt rör på sig. Hur pass mycket luften rör på sig beror väll främst på hur pass stor värmeskillnad du har, ju större värmeskillnad desto mer rörelse i luftspalten desto mindre isolering
 
Instämmer i sad_ant's resonemang. Tror isoleringsvärdet i en luftspalt är i princip 0 pga luftrörelserna i spalten.
 
Det jag menade var att energibesparingen beror även på huset i övrigt. Det är lättare att räkna ut U-värdet på vindsbjälklaget än att räkna ut din värmebesparing.

Den ena extremen när det gäller att uppskatta U-värdet är din metod att titta på värmekonduktiviteten för luft. Detta ger ett helt verklighetsfrämmande resultat då den huvudsakliga värmetransporten i luften sker via konvektion och inte konduktion. Konvektion är betydligt bökigare att räkna på. I mineralull däremot sker den huvudsakliga värmetransporten via konduktion.

Den andra extremen är att låtsas som om luftspalten inte tillför något alls i isolerinsväg utan räkna den totala trätjockleken som om innertak och vindsgolv var ett. Detta ligger antagligen närmare sanningen men är inte heller det helt sant. Två fönsterglas med luft mellan isolerar som bekant bättre än ett tjockt glas.

Om man använder standardiserade beräkningsmodeller för att räkna på ett hus som inte följer standarden kan man lätt få felaktiga värden. Jag tror fortfarande att det är svårt att räkna ut hur stor energibesparing du kommer att få genom att isolera vinden. Att det blir en märkbar besparing är däremot högst troligt.

Erik
 
En luftspalt med varmare under har ett värmemotstånd på ca 0,16, dvs ett U-värde på 6,25. Värmemotståndet är nästan konstant för tjocklekar över 10 mm. Detta motsvar ca 7 mm mineralull.
Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.