Håller på att göra om vår kallvind till sovrum och har stött på ett litet problem. I huset är alla fönster orginal med separata innerfönster som tas bort på sommaren. Detta funkar utmärkt så samma lösning skulle jag vilja ha i det blivande sovrummet. Här finns idag endast ytterfönster så på något sätt måste jag få hjälp att tillverka innerfönster. Någon som gjort detta och har lite råd att ge? Problemet är att huset ligger i Umeå och det verkar inte växa finsnickerier på träd häruppe... Har även övervägt att ge mig på att göra det själv, men om möjligt är detta något jag skulle vilja låta någon annan göra.
 
Jag funderar själv på att göra egna innerfönster, men för att det ska gå lite snabbt o lätt tänkte jag ta gamla innerfönster o måttanpassa dom. Om man inte har spröjs kan det väl inte vara så svårt???
Annars brukar även fönsterhantverkare tillverka enstaka fönster,men dom kanske inte heller är så lätt att få tag i.
 
I Näsåker, Ångermanland, finns ettt snickeri som kan det där.
 
Jag vågar nästan lova att det finns flera finsnickerier runt Umeå, men de brukar sällan anstränga sig för att synas. Fråga runt i bekantskapskretsen, någon känner förhoppningsvis till något.

Fönsterhantverkare gör ofta enstaka fönster, som 20-tal Österlen skrev. Det finns en man i Umeå som ska vara duktig, har tyvärr glömt efternamnet, men hör dig för med Västerbottens museum eller Historiska hus, de vet säkert vem jag menar.

Får du inte napp på nära håll, så kanske jag kan tipsa dig om en snickare ca sex mil söder om Umeå. Skicka ett PM isf.
 
Jag har gjort egna innanfönster till mitt rum i min mammas fritidshus. Huset är från 1903 och mitt rum var inrett från början, men jag har utökat rummet till ena kattvinden. Jag hittar ingen bra bild där alla fönster syns, men det hemgjorda innanfönstret sitter i på det högra fönstret i bild.

Jag köpte planhyvlat 27x44 mm virke på K-rauta. För att det skulle passa ihop med ytterfönstren så sågade jag ner bredden till 35 mm och fräste en liknande profil. Med cirkelsågen fick jag till kittfalsen. Med bandsåg fick jag till "kniv och gaffel" i hörnen. Bågarna är samanfogade på samma sätt som originalbågarna med koniska träpinnar islagna genom "kniv och gaffel" i hörnen. Spröjs klassade jag som överkurs.

Jag fräste och sågade till profilerna och byggde den fyrkantiga bågen på en kväll. Det toppiga femkantiga fönstret gjorde jag på en helg av de redan färdigfrästa profilena. Den oproportionerligt långa tid som gick åt till det andra fönstret berodde på att jag då hade högerhanden i gips.

Jag tror att man bör vara noga med att välja bra virke så att det inte slår sig. Jag fräste profilen eftersom jag hade tillgång till en fräs, men det går ju att nöja sig med en fyrkantig profil också.

Erik
 
  • sovalkov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har superfina fönster från Näsåker. Rekommenderas varmt!
 
Hej! Gjorde även jag fönster efter att ha "lärt mig" fräsa.
Virke 22*45 eller liknande. Fräste dekor och spår för glaset (spårfasat). Lika med 22*22 för spröjs. Monterade allt utan längsta ramdelen innan jag lade i rutor (tänk på att glastjocklek bör styra spåret, gammalt glas kontra nytt har ofta olika tjocklek)...
Pluggade kniv och gaffel i ramvirket och speciallöösning för spröjset som bilderna visar. Kittade med linoljekitt, Målade med linoljefärg, laserade och hamrade ned pluggen sista biten (syns ej på bild). Kommer låta dem sticka ut så att de förhoppningsvis är lättare att ta ur när den dagen kommer...

Vet dock inte om jag skulle ge mig på 6-luftsfönster, 3 luft räcker bra och som tur var hade jag det i kattvindsfönstret.

Blir riktigt imponerad av Avemo som gör detta på en helg. Nu målade iofs jag mina utöver men en vecka tror jag nog att det tog med planering till slutlaseringen... Nu skall jag tillägga att det jag gör ofta tar lite väl lång tid, åtminstonde enligt frugan ;)
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders_Roslagen skrev:
Blir riktigt imponerad av Avemo som gör detta på en helg. Nu målade iofs jag mina utöver men en vecka tror jag nog att det tog med planering till slutlaseringen... Nu skall jag tillägga att det jag gör ofta tar lite väl lång tid, åtminstonde enligt frugan ;)
Jag fuskade och skippade spröjsen. Sedan inbillar jag mig att det är bökigare att passa in glaset i ett spår än att kitta fast det. Resultatet har ju ofta en tendens att spegla hur noga man är. En del planering var heller inte inräknat i tiden jag angav.

Erik
 
Vist måste det finnas snickare kring Umeå! Vi kände lika när vi började leta, man hittade bara de större företagen när man googlade. Kolla med museet, dom brukar ha koll. Eller sök i länen runtomkring, laderverkstaden.se ligger vid högakusten tex, dit går ju att åka över dan från Umeå. Han renoverar upp fönsterbågar och tillverkar nya om det saknas. Vi har inte lämnat in våra fönster än, så jag kan inte ge referenser än =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.