Hejhej!

Ska isolera ett 10m2 förråd. Det har ett snedtak med 8 graders lutning. Taket består av 4 st 45x220 reglar med ungefär cc100. I detta ska jag isolera och sätta gipsskivor.

Min fråga är angående läkten mellan gipset och reglarna.

Vilken dimmension bör dessa ha vid cc30 (1200x2400 mm gips)?
Fungerar det att skarva två skivor på en 23x36mm läkt eller blir det för trångt? Räcker bärigheten (i 23x36) för cc30 mellan läkten och cc100 mellan reglarna?
Andra alternativ?
 
glespanel 28x70 kanske vore bättre alternativ?
 
36 blir för smalt. Tänk på att du bör sätta skruvarna en 10 mm in på varje sida och då är det bara 7 mm kvar(minus halva skruvtjockleken) om du lyckas centrera perfekt, klar risk för att det spricker
 
Är 28x70 en standarddimension? Hittar det inte på byggmax tex...
De har "glespanel" 21x45 och 21x70.

21x45 blir ju samma regelbredd som i väggarna, är det ändå för snålt?
 
28x70 är väll nästan standard vad det gäller gles. Tänk också på att det hälst skall sitta 2 spik i varje takstol då hela vikten av gles och gips skall bäras av infästningen. 30cc är bra glöm inte räkna av för första skivan bara.
 
Hittade dimensionen, fanns visst på byggmax! =)

Spik? Skruvar man dom inte i reglarna? Varför i så fall, enbart kostnad eller finns det en funktionell betydelse också?
 
Ta vilket som. Spikpistol går fortare än skruvdragare bara
 
Jo, men om man inte har en spikpistol... =)

Vad bör det vara för dimmensioner på spik/skruv?
 
Spik 3" (75x2.8)
 
Har ingen spikpistol, och då antar jag att det är lättare att skruva än att spika i taket, eller?
 
Jo spika uppåt med hammare är nog ingen höjdare, speciellt som glespanelen ska hållas upp också. :)
 
Läst rekomendationer att skruva glespanel 28x70 i träregel (cc100) med skruv 4,2x55.

Har fått tag på en skruvautomat (Hilti) men de magasinerade skruvarna jag kan välja på är:

- Spånskiveskruv för trä, 4,2x50, förzinkad
- Trallskruv för utvändigt bruk, 4,2x51, skärande borrspets, "Endast lämplig för användning till tryckimpregnerat virke" ???
- Rostfri trallskruv, 4,2x51, skärande borrspets

Lämpar sig någon av dessa skruvar??
Eller ska jag köpa vanliga 4,2x55 och dra för hand (ca 270st).
Byggmax 4,2x55 skruv står det trallskruv på...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.