Hej

Mattläggaren som la in min matta har slarvat. några av svetsarna ser inte helt täta ut detta är inte vid badkaret men vid handfatet i golvet. vill inte ha hit han igen.. ä så trött på denne.
Kan man fixa detta själv eller e det svårt med tråd+värmepistol..? snälla någon som kan ge handledning??
 
Njaa, dom använder ju en specialvriant med ett litet hjul som trycker ned tråden i mattan, och med smallt munstycke så att man inte värmer mattan alltför långt iväg.

Om du nu har anlitat ett proffs så får han väl ta det som en reklamation. Eller är han helt omöjlig?
 
Helt rätt men så här är läget: En pensionerad mattläggare(svart). jag är inte den som ger sig men e så trött på han. om jag inte kan fixa det själv så tar jag hit en Vit arbetare.
 
hmm jul tror inte jag har sett detta.
Brukar ju se ut så här l17741.jpg för dom som svetsar små badrum mm.
 
Är det ingen som kan svetsa pvc matta
 
Hopp

då var det beställt svetsmunstycke till min Blå bosch 650LCE Vpistol.
Har kvar lite matta att prova på.
Får se hur resultatet blir, och sedan ta mig en funderare på om jag kan göra detta själv nästa gång :D
 
så då var allt på plats.

Ingen som kan komma med tips på tempereturer mm. ::)
 
Temperatur=känsla anpassat efter din förmåga...

Lär dig fram och testa med olika effekter och se när materialet smälter samman, tråd och matta. Samtidigt som du hinner med att föra fram värmepistolen.
Att du både kan föra fram värmepistolen innan tråden smält ihop/går av inuti munstycket, att inte mattan smälter och drar undan sig för mycket och inte för fort så att de två mattkanterna och tråden inte smält samman ordentligt.

Tyvärr så kan jag inte ge dig temperatur, ty de grejor jag lånat har det var streck eller plus/minus på inställningen.
 
ppalm skrev:
Hej

Mattläggaren som la in min matta har slarvat. några av svetsarna ser inte helt täta ut detta är inte vid badkaret men vid handfatet i golvet. vill inte ha hit han igen.. ä så trött på denne.
Kan man fixa detta själv eller e det svårt med tråd+värmepistol..? snälla någon som kan ge handledning??

Du kan i efterhand smälta ihop befintliga (halvdåliga) svetsfogar med en speciel lödkolv.
 
Har själv jobbat som mattläggare för många år sen, och det lättaste är att hyra en svets med lödmunstycke och sedan börja på låg värme. Det är jättelätt att man bränner hål i mattan så var försiktig. Annars kan man alltid smeta på Aqua taet i hörnen om man är osäker på att det är tätt.

Mvh

P
 
hejPeter

Har faktiskt köpt svetsmunstycke till min blå bosch nu, kostade ca 200:-.
Skall bara få tag i lite tråd och experimentera på matta limmad på spånskiva.
Då får man ju prova om man har anlag för detta.
Jag har faktiskt smetat aqua tätt där det ser dåligt ut.
 
Vi anlitade vit mattläggare på en firma med gott rykte, och han har nu varit här 3 gånger och gjort om våtväggen i badrummet.  >:(50 cm bård överst glipade på minst 10 ställen, ytterhörnorna är asfula eftersom han fått luft i dom, skarvar lika så, breda och ojämna). Sista gången han var här försökte han hävda att jag "gick och pillade på väggmattan, därför lossnade den från väggen", "huset är så himla skevt och snett, så det kan inte bli bättre än så här" osv. Och kan tillägga att nästa matta kommer jag att sätta själv. För hellre att det ser småtaskigt ut och man vet att man gjort vad man kunnat än att betala som i vårt fall 12000 för matta och ditsättning av ett proffs, och så ser det ut som en liten unge varit där och kladdat! Och det måste ju vara ett himla effektivt lim de använder som i så fall kan pillas loss utan problem eller märken... (Nä, jag HAR inte pillat!) Nått vattenbaserat mijötrams var det visst - men kanske hade det varit bättre att använda ordentligt lim och andningsmask så mattan sitter fast? >:( Så jag rekommenderar också övning på småbitar, och fixa till det själv (enligt det skånska valspråket här vid sidan om...  :p)
 
Sillastryparen skrev:
Nått vattenbaserat mijötrams var det visst - men kanske hade det varit bättre att använda ordentligt lim och andningsmask så mattan sitter fast?
Det där vattenbaserade tramset är väldigt bra, men kantlimningen kan över en vecka innan den sitter ordentligt. Så det vill till att man inte utsätter kanterna för vatten innan det är torrt. Innan limningen är torkad/härdad så suger kanterna upp vatten, det har något att göra med kappilärkrafter.

7 dagar brukar det kunna stå på limförpackningen men jag skulle då vänta längre.
 
Sillastryparen skrev:
Vi anlitade vit mattläggare på en firma med gott rykte, och han har nu varit här 3 gånger och gjort om våtväggen i badrummet.  >:(50 cm bård överst glipade på minst 10 ställen, ytterhörnorna är asfula eftersom han fått luft i dom, skarvar lika så, breda och ojämna). Sista gången han var här försökte han hävda att jag "gick och pillade på väggmattan, därför lossnade den från väggen", "huset är så himla skevt och snett, så det kan inte bli bättre än så här" osv. Och kan tillägga att nästa matta kommer jag att sätta själv. För hellre att det ser småtaskigt ut och man vet att man gjort vad man kunnat än att betala som i vårt fall 12000 för matta och ditsättning av ett proffs, och så ser det ut som en liten unge varit där och kladdat! Och det måste ju vara ett himla effektivt lim de använder som i så fall kan pillas loss utan problem eller märken... (Nä, jag HAR inte pillat!) Nått vattenbaserat mijötrams var det visst - men kanske hade det varit bättre att använda ordentligt lim och andningsmask så mattan sitter fast? >:( Så jag rekommenderar också övning på småbitar, och fixa till det själv (enligt det skånska valspråket här vid sidan om...  :p)
Jag visste helt ärligt talat inte om att man fortfarande sätter väggmatta :surprised:

När jag var mattläggare så gjorde man det, men jag trodde alla valde kakel istället.
Men jag kan säga att sätta väggmatta är det svåraste i hela golvläggar yrket. Vi satte massa badrum i nybyggda radhus mm och de flesta fick problme med fogar som går isär, hörn som inte är jämna mm.

Så ska du sätta väggmatta själv och om du har tänkt göra det med kontakt lim bör du nog tänka om både en och två gånger. Tänk på att så fort ytorna som är limmade får kontakt är det kört, bara o limma om. Det är därför man använder ett vatten baserat lim som inte fäster direkt så att mattan går att "styra". Men nu kanske ditt "proffs" råkade snåla på limmet, då kan det bli som du beskriver.

Jag har satt mattor med kontakt lim i en del båtar och det är precis samma problem där, väldigt lätt att ytorna häfter innan man planerat så, och då har man problem.

Nä, jag kör bara med kakel nu mer, går att hitta så pass billigt så att det knappt lönar sig med väggmatta. Plus att svetsarna blir aldrig riktigt bra oavsett hur duktig man är och oavsett vilka special svetsmunstycken man använder.

Mvh

P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.