Bor i ett hus från-58. Skall inreda ett rum i källaren. Min fråga är hur går man tillväga?. Ligger betongsula nu med några limmade plastplattor. Väggarna består av puts och tapeter . Hur skall man bygga för att undvika fukt? Har läst en del inlägg i forumet och platon matta verkar vara ett bra alternativ. På väggarna verkar stålreglar med spånskivor och gips vara bra. Tacksam för svar.
 
Steg 1: Gräv upp runt kåken och dränera om och sätt utvändig isolering (Pordrän/Isodrän). Hur går dagvattnet idag? Kanske du skall passa på att leda bort det om det inte är gjort idag...

Steg 2: Riv eventuellt ner all puts från väggarna.

Steg 3: Putsa om källarväggarna eller sätt stålregel + dubbelgips (ej spån!), spackla och måla. Se till att du får bra ventilation mellan gips och yttervägg (självdrag).

Steg 4: Riv bort plastmattan Lägg klinker på golvet... Andas bra! Skippa platon.

Steg 5: Se till att ha bra med värme i rummet.

...undvik alltså alla typer av organiska material (spån, tapet, osv)

Det är mitt recept. / JoGi

 
Tack för svaren JoGi.

Det blir en hel del jobb, men det kan det vara värt!

Har kontaktat Anticimex som skall komma och mäta/undersöka, det skall bli spännade och se vad dom kommer fram till.

Ang. klinker på golvet. Blir inte detta för kallt?

 
jo... iallafall om du skall kunna gå utan tofflor!

Detta var hur jag kommer utföra min källare men jag räknar inte med att ha sovrum i källaren utan endast pannrum, tvättstuga, matkällare, garage (ingen klinker där), förråd och hobbyrum... I min källlare är det trätofflor som gäller om man inte skall frysa om fossingarna!

P.S: Som en kamrat sa till mig: "Lägg inte jobb på att göra det fint i källaren, då får du ju inte ha den i fred för kvinnfolket" ;). D.S.

JoGi
 
JoGi: Är det nybyggnation av källare du snackar om?

Jag tänker ha ungefär samma användningsområden som du har radat upp och funderar på att bygga nytt med detta under. Vet du vad det kan kosta per m/2 att nybygga källare med fuktspärr och vad som behövs?
(dörrar och fönster borträknat)

MVH
Andreas
 
Jag har ett liknande projekt pågång i min källare, men jag hade tänkt sätta 45X70 stålreglar, cellplast direkt på källarväggen och därefter gips utanpå. Väggen skall vara ventilerad med hjälp av ventilerade lister uppe och nere. Jag hade tänkt göra 50mm hål cc 600mm uppe och nere för att låta väggen andas. Syftet med cellplasten är att isolera källarväggen.
På golvet tänker jag lägga ventitex, platon och därefter vanligt laminatgolv (hade oxå ruskiga limmade heltäckningsmatt bitar innan).
Tilläggas skall att väggen inte är isolerad utvändigt utan bara dränerad och fuktspärrad allá 1966.

Vad sägs om den lösningen, ni som kan?
 
Jag har ett liknande projekt pågång i min källare, men jag hade tänkt sätta 45X70 stålreglar, cellplast direkt på källarväggen och därefter gips utanpå. Väggen skall vara ventilerad med hjälp av ventilerade lister uppe och nere. Jag hade tänkt göra 50mm hål cc 600mm uppe och nere för att låta väggen andas. Syftet med cellplasten är att isolera källarväggen.
På golvet tänker jag lägga ventitex, platon och därefter vanligt laminatgolv (hade oxå ruskiga limmade heltäckningsmatt bitar innan).
Tilläggas skall att väggen inte är isolerad utvändigt utan bara dränerad och fuktspärrad allá 1966.

Vad sägs om den lösningen, ni som kan?
 
Halloj,

Enligt Anticimex så var allt OK.

Jag har nu påbörjat projektet och har kommit så lång att jag har rivit ner all gammal tapet från väggarna ( ett helvetiskt jobb...). Har sedan brespacklat väggarna. Har även satt upp en innevägg med stålreglar och gips. Ljudisoleringen i denna vägg fick bli ihopskrynklat tidningspapper.

Nästa steg är att sätta väv på väggarna och efter det skall jag lägga in platon matta/cellplast/parkettgolv.

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.