Det går åt ca: 2-3 ggr så mycket färsk ved som torr. Värmevärde faller snabbt från 4,3 kWh/kg vid 15% fukthalt till 2,3 kWh/kg vid 50% fukthalt. Sen sjunker ofta pannans verkningsgrad eftersom en villapanna inte är byggd för fuktigt bränsle.
Köp torr ved i år och låt din egen torka minst en torksäsong = vår-sommar.
 
Det kan omöjligt stämma att det går åt 2-3 ggr mer färsk än torr ved.


OM 15 kubik torr ved skulle räcka en vinter tycker jag det är orimligt att det skulle gå åt 45 kubik färsk.

Under de 20 år som jag har varit inblandad i vedeldning. där varierande kvalitet har använts.
Från torr till drypande våt, från färsk till vällagrad. så har åtgången nog aldrig varierat med mer 20-30%. Jag har tyvärr inga exakta siffror.

/ATW

Ps Sur ved har ju högre densitet så om man räknar kwh/kg bör man väl ta hänsyn till det också. Ds
 
jag sågar alltid o klyver den på våren o eldar med den på hösten/vinter samma år,har gjort det i 10 år nu,har funkat perfekt
 
  • Gilla
JS-Byggarn
  • Laddar…
ArneTW skrev:
OM 15 kubik torr ved skulle räcka en vinter tycker jag det är orimligt att det skulle gå åt 45 kubik färsk.
Det kan nog stämma faktiskt rent teoretiskt när det gäller överförd energi till värmesystemet

ArneTW skrev:
Från torr till drypande våt, från färsk till vällagrad. så har åtgången nog aldrig varierat med mer 20-30%. Jag har tyvärr inga exakta siffror.
En anledningen varför du inte erfar större skillnad vet jag inte men är troligt för att ni inte har kunnat nyttja avgiven energi ur helt torr ved till värmesystemet på grund av avsaknad av lagringskapacitet i form av te.x ackumulatortankar och har inte fått total förbränning av veden i alla faser :rolleyes:

Jag har meckat med ved i många år och har i alla fall fått erfara just den kraftigt öka vedåtgången om veden inte är nog torr

Nu har jag vad jag vet i alla fall medvetet aldrig eldat helt färsk ved, den brinner antagligen inte med mer än att man får tillsätta fotogen eller diesel i lika motsvarande vedmängden :eek:

Men skillnaden mellan ved som är huggen och kluven på våren, torkad över sommaren och eldas på hösten/vintern samma år (många gör så) jämfört med ved som är 2-3 år är ungefär dubbla mängden helt enligt praktisk egen erfarenhet när man har en panna och ackumulatortankar som hinner ta tillvara avgiven energimängd ur veden vid totalförbränning utan att behöva "pyrelda" med dålig förbränning som följd med ökad vedåtgång som resultat

Blev lite rörigt i satsbyggnaden , men jag tror ni fattar :D

/R
 
glenn30 skrev:
jag sågar alltid o klyver den på våren o eldar med den på hösten/vinter samma år,har gjort det i 10 år nu,har funkat perfekt
Ett tips om du vill jobba mindre tid med veden är att ligga 2-3 år i förväg, test får du se!

OM du inte erfar minskad vedåtgång då så ska du köpa en ny vedpanna och större tankar, och oj vad du då kommer att blir glatt överraskad, och samtidigt svära över alla 10 år som du jobbat "dubbel" mot för vad som var nödvändigt :rolleyes:

/R
 
ja, som sagt, glöm inte att blöt ved ger större risk för skorstensbrand. Det är nog den viktigaste synunkten. Om veden bara ger 30 procent så kvittar ju det när huset är nedbrunnet ;-)
 
Har ibland torkat lite ved på jobbet, jobbar som torkskötare så vissa förmåner måste man ju ha! 2-3 dygn brukar vara lagom! :))
 
glenn30 skrev:
jag sågar alltid o klyver den på våren o eldar med den på hösten/vinter samma år,har gjort det i 10 år nu,har funkat perfekt
Det är också väldigt stor skillnad på ved som har legat 1 vår+sommar mot ved som kapats och klyvts grön på hösten.

Ved torkar som allra bäst på våren (luften blir varmare vilket sänker den relativa luftfuktigheten i omgivningen).

På sommaren fortsätter det torka, men långsammare.

På hösten torkar det nästan inte alls eftersom kylningen av utetempen höjer den relativa luftfuktigheten.

På vintern händer det nästan inget alls.

DVS i princip kan man säga att ved som har torkat sedan våren har torkat 1 år, 2 vårar 2 år, etc.
 
Redigerat:
roke skrev:
Det är nog ett bra sätt att stresstorka veden på. Varmt och välventilerat.
Om det är möjligt så skulle man kanske kunna, efter det att pannan brunnit klart och glöden slocknat, proppa in hela nästkommande ilägg och låta den heta eftervärmen i pannan torka veden samtidigt som skorstenen ventilerar bort fukten.
Om man gör på det viset så kyler man ju ner pannan igen. Jämför med vad som händer om du pytsar vatten på något som är varmt, vattnet avdunstar och saken svalnar.

Allt tal om att torka ved i pannrummet går bort om det inte är så att du har pannrum någonstans där du inte kan utnyttja värmen. Att torka ved inne i huset kostar i värmeenergi, det går inte att komma runt. Men visst, har du pannrum i en separat byggnad kanske det går, men fortfarande inte *inne* i pannan, annat än möjligen för att det blir lättare att tända sen.
 
RtZ skrev:
Men frågan är hur jag skall få den torr snabbt? Jag har läst om att man ska stapla dem med barken neråt, men fungerar det att lägga in den i friggebo också? Skulle gärna vilja elda med den om en månad eller två..
Skall du ha den till trivseleldning eller för värme? Det spelar ju viss roll, trivseleldning behöver ju inte vara lika 'effektiv'.

Ju finare kluvet desto snabbare borde det torka.
 
kamrate skrev:
...
Allt tal om att torka ved i pannrummet går bort om det inte är så att du har pannrum någonstans där du inte kan utnyttja värmen. Att torka ved inne i huset kostar i värmeenergi, det går inte att komma runt. Men visst, har du pannrum i en separat byggnad kanske det går, men fortfarande inte *inne* i pannan, annat än möjligen för att det blir lättare att tända sen.
Jag är med på att det kostar energi om man eldar med färsk/våt ved i förbränning där vattnet måste förgasas...

Men jag känner mig inte så övertygad om det energimässigt vådliga i att torka ved inomhus.
ok att man tar in en stor kall massa som måste värmas upp men det tar väl bara nåt dygn innan den våta veden nåt rumstemperatur (om det inte är väldigt stora mängder).

Skulle veden som ligger och torkar på nåt sätt stjäla energi? till vilken process då?

/ATW
 
ArneTW skrev:
Skulle veden som ligger och torkar på nåt sätt stjäla energi? till vilken process då?
Det kostar energi=värme att få vattnet i veden att dunsta.

/Abbe
 
kamrate skrev:
Om man gör på det viset så kyler man ju ner pannan igen. Jämför med vad som händer om du pytsar vatten på något som är varmt, vattnet avdunstar och saken svalnar.

Allt tal om att torka ved i pannrummet går bort om det inte är så att du har pannrum någonstans där du inte kan utnyttja värmen. Att torka ved inne i huset kostar i värmeenergi, det går inte att komma runt. Men visst, har du pannrum i en separat byggnad kanske det går, men fortfarande inte *inne* i pannan, annat än möjligen för att det blir lättare att tända sen.
Jag är helt på det klara med att det på olika sätt är olämpligt att elda otorkad ved.
Men om man nu, mot förmodan, ändå vill elda otorkad ved, hur ska man göra då?

Varför skulle man inte kunna proppa pannan full och låta eftervärmen torka nästa ilägg?
Eftervärmen finns ju där och försvinner ut i skorstenen oavsett. Om du låter eftervärmen torka lite ved kostar det ju inget extra?
 
Ett rätt gjort system tar nytta av eftervärmen till att värma huset på något sätt. Tex en effecta woody lambda stänger helt spjället så eftervärmen inte far ut genom skorstenen, så att då torka veden inne i pannan leder till en väldigt fuktig panna. Även annars är det ju tveksamt om eftervärmen räcker till att bära med sig fukten hela vägen ut genom skorstenstoppen. Om det kondenserar halvvägs upp så sintrar det ju med i slutänden förstörd skorsten som följd.
 
Jo, det stämmer nog att det inte går att torka ved i pannans eftervärme.

(Men jag tror ändå att veden iallafall inte blir fuktigare om den får ligga ett dygn, eller så, i en från början alldeles nyeldad och smällhet panna. Kanske med luckan på glänt, så att det blir lite drag också.)

Men men, Helt klart är det ju bäst att elda med redan torr ved, då slipper man ens fundera på problemet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.