Hej maco1.
okey ,per bil ? ,eller matrialet till hela huset ? .
 
maco1 skrev:
Hej Pavan!
Jag har fått lite olika bud på detta. Allt från 800 Euro och uppåt. Då är det räknat från Sczecin's närområde till Malmö trakten.
800 EUR låter extremt billigt för en hel bil. Enligt ett antal oberoende källor kostar enbart färjan ca 700 EUR. Som jämförelse kostar 24 ton från Gdansk till Mellansverige 1500 EUR + 22% moms.
Om du har lust att dela med dig speditionens kontaktuppgifter vore jag tacksam.
 
bengan6 skrev:
Det material jag tidigare använt från Polen, kom från en firma som heter Prefbet. Deras material tycker jag hade dålig kvalitet, sprickor och trasigt.
Dessvärre är det med största sannolikhet inte tillverkarens fel, utan rena transportskador. Jag har själv råkat ut för det. Så här brukar det gå till:
Fabriken packar och hanterar blocken som man skall. Sedan lastas hela pallar på långtradare, på väg till återförsäljare runt om i landet. För att det ska gå undan har man speciella truckar med 8 gafflar som tar 4 pallar i taget. De är anpassade till det och skadar inte blocken.
Väl hos återförsäljaren lossas lättbetongen, ofta av någon stressad lagerarbetare utan insikt om att vissa varor ska hanteras varsamt, speciellt med gaffeltruck. När nästa långtradare anländer, den som ska frakta lättbetongen till kunden, blir det dags att ge blocken en sista touch.
Äntligen framme hos familjen Svensson väntar långtradaren på lossning. Då kommer Berra i sin Volvo BM frontlastare. Berra kallar alla murblock för leca, och klagar på att han har svårt att lyfta ur första pallen. Till slut bestämmer han sig för att sidoförflytta några pallar så att hela trailern skakar.

Jag råder alla potentiella köpare att låta speditören hämta ens block direkt i fabriken. Återförsäljare har inga problem med det. Jag tippar att Aeroc som brukar komma med estniska bilar, kommer just från fabrik, utan omlastning. Kontoret i Örebro förmedlar bara transaktionen.
 
isolde: de materialleveranser jag syftar på gick inte via återförsäljare. Det var direktleveranser från Polen. De skador jag syftar på måste ha funnits redan vid lastning, och jag tror att det beror på att det är en liten fabrik som i stort sett lastar direkt på bilen från tillverkningen. Materialet är för färskt för att hanteras. Om jag minns rätt, så hade dom inte heller prefabbalkar att erbjuda i de väggtjocklekar jag använde, utan man fick använda U-block - i och för sig bra i bland.
 
Redigerat:
När det för vissa människor har köpt material som var trasiga, etc. Detta görs genom att återförsäljarna ofta säljer sämre typ av material för att tjäna mer om man köper en god kvalitet material, andelen defekta varor är mindre och kraft av en kontraktstillverkare, som om det inte ger tillräckligt Värdet måste anpassa ersättningen. Skador under transport: normal transportör skulle ha köpt försäkring för varor som transporteras
 
Mig ikke förstå vad menar
 
Bistånd i Polen skrev:
När det för vissa människor har köpt material som var trasiga, etc. Detta görs genom att återförsäljarna ofta säljer sämre typ av material för att tjäna mer om man köper en god kvalitet material, andelen defekta varor är mindre och kraft av en kontraktstillverkare, som om det inte ger tillräckligt Värdet måste anpassa ersättningen. Skador under transport: normal transportör skulle ha köpt försäkring för varor som transporteras
Automatisk översättning är inte alltid så korrekt....
 
är det någon som vet vem som kan bygga ett hus av airoc /ytong?
det kan väl inte vilken byggare som helst???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.