Vet inte om frågan hör hemma här men jag undrar vilka olika avgifter som är förknippade med en avstyckning. Jag funderar på att utöka min befintlig tomt genom att köpa åkermark.

1) Vad jag förstår tar LM en timtaxa och jag gissar att det inte bara är själva mätningen som kostar pengar utan även pappersexercisen. Vilken ungefärlig kostnad får man räkna med?

2) Kommer den nya marken bli en separat fastighet eller kan man så att säga baka in den i den befintliga?

3) Vilka övriga kostnader kan jag räkna med? Behövs en till lagfart?

Tacksam för svar.
 
1. LM erbjuder fast taxa för småärenden av denna typ. Prislappen ligger för närvarande straxt under 20 Kkr inkl moms.

2. LM medger inte nybildning av någon separat fastighet med mindre än att den fyller ett syfte som sådan. Du talade själv om att "utöka min befintliga tomt", och då talar vi om "fastighetsreglering". LM:s uppgift är att pröva om en sådan gränsflytt är motiverad med hänsyn till alla de inblandade fastigheternas användning.

3. Ingen lagfartskostnad tillkommer om endast fastighetens gränser regleras.

Har du redan avtalat markköp med nuvarande markägare?
 
Hej o tack för svar.

Låter väldigt dyrt om det handlar om småjusteringar på landet. Med den angivna timtaxan skulle detta motsvara nästan 20 arbetstimmar - men den kanske går att dela eftersom grannen är inne på samma linje.

Vi har inte pratat med nuvarande markägaren ännu.
 
  • Gilla
zikoriats
  • Laddar…
1. Skall göra precis samma som dig, alltså utöka tomten med ca 10000 kvm och fick ett pris på 16000:-!
2. Den utökade marken läggs till din nuvarande fastighet!
 
Fältarbetet är bara grädde på moset, och om förrättningen gäller Sergels torg eller en havreåker i Bastuträsk är helt ointressant. Om ni insisterar ställer LM säkert upp mot löpande räkning. Men som vid alla uppdrag har ni då inte längre någon garanterad slutsumma.

Ni bör först av allt avtala markköpet SKRIFTLIGT med säljaren. I denna typ av affärer är muntliga avtal nämligen inte giltiga. Och då utsätter ni er för risken att motparten exempelvis höjer priset mitt i processen. Eller helt enkelt backar ur.
 
När vi utökade trädgården med någon hektar så tyckte jag också att de 16kkr som jag fick i fastpris var dyrt. Men jag tog det ändå och tur var nog det eftersom de spenderade nästan två dagar i fält med två personer bara för att uppdatera några fixpunkter med GPS-inmätta koordinater. Dessutom var ett par angränsande pinnar på vift så de fick mäta fram en hel del gränser bara för att få till linjerna. Men i denna summa ingick även själva hanteringen av köpekontraktet mellan mig och grannen. Plus att de lägger några timmar på kontoret för att kolla att regleringen kan utföras samt kolla vilka servitut som kan tänkas påverkas etc.

Även om man inte vill tro på det så är det nog av godo att de föreslår ett fastpris för småärenden. Jag vill inte ens tänka på vad fakturan blir på nästa reglering när vi la till en skogsfastighet som ligger geografiskt åtskild till vår befintliga fastighet samt att vi ändrade några kilometer med gamla gränser på denna utifrån dagens naturliga skiften och grannar...
 
Jag trodde faktiskt inte att det gick att köpa till jordbruksmark till en "vanlig" tomt? Ny praxis, eller vad har jag missat?

För er som som har gjort det, berätta gärna lite mer om förutsättningarna tack?
 
Om jag minns rätt så har taxeringsgränsen (eller om man ska kalla det rekommendationen) tidigare gått vid 2 hektar. Men om jag minns rätt så utreder skatteverket om det ska ändras till 4 hektar istället. Så visst kan du köpa jordbruksmark till en vanlig fastighet om det inte är någon areal att tala om samt att du inte tänker idka näringsverksamhet med "gården".
 
Aha, så det blir en stor tomt då bara, och inget lantbruk.
 
Ja om du inte försöker övertyga skatteverket att du idkar näringsverksamhet och således skall klassas som en jordbruksfastighet. (Har egentligen inget med jordbruk att göra, kan lika gärna vara en stor tomt med lite hästar på typ)
 
Regeln som tillåter att mark byter användning vid LM-förrättning är dels att det inte är i strid med översiktsplan och detaljplan, och dels att egleringen är varaktigt till fördel för samtliga inblandade stamfastigheter.

Taxeringskoder är en helt annan bizznizz...
 
Ja men det är ju taxering som avgör om det är en "vanlig fastighet" eller en jordbruksfastighet. Om du flyttar en ängsmark från en fastighet till en annan så förändrar du ju inte markens användande nödvändigtvis men om den ena fastigheten råkar bli stor nog så typas den om.

Men precis som billy_baver skriver så är det två olika insanser som sköter detta med två olika syften så att säga.
 
Jag och grannen köpte till vars en bit förra hösten på ca 1,7 samt drygt 2 ha, vi gjorde en gemensam förrättning och delade på priset, vill minnas att vi betalade 11.700 kr var.

Fältarbetet var avklarat av en gubbe på en förmiddag, 5-6 rör slogs ner och vi var behjälpliga med att hålla i mätprisma e.t.c.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.