Behöver införskaffa en lämplig arbetsbänk.

Har kikat på Clas O Zoom Magnum 1000.

Någon som har en sådan, erfarenheter?

Andra tips på bra o stabila arbetsbänkar?
 
Den är väldigt mångsidig, men överraskande tung. Så den är inte så mobil, men är den väl på plats klarar den av allt jag behövt den till.
 
Jag var runt till ett par Clas Ohlson - ingen av dem hade dessvärre Magnum 1000 uppsatta för demo. Vill helst klämma o känna på saker innan jag köper... Zoom 800 var slut nästan överallt.

Men luskade ut att Clas Ohlson i Häggvik/Stinsen hade 8 st Zoom 800 i lager, nedsatta till 299 kr, dessutom fanns där ett uppsatt bord enligt uppgift över telefon. Var dit och kollade, bordet var väldigt gediget och proffsigt jämför med Black&Deckers rappel. Både Zoom 800 och 1000 har glidskenor i aluminiumprofil, vilket borgar för högre exakthet och bättre känsla än Black&Decker-typen av bord.

Efter moget övervägande slog jag till på ett Zoom 800 för 299 spänn. Räcker det inte till får jag väl investera i storebror 1000 vid ett senare tillfälle.

Fördelen med Zoom 1000 är att det är större och kan användas som guide för stick- och cirkelsåg.
 
Jag har en Zoom Magnum 1000 och är JÄTTEMISSNÖJD.
Den är instabil och racklig.
Det är jättesvårt att få kuggarna på den lösa delen att haka i när man flyttar på den.
Alla delar av plast håller på att rasa av och har spruckit.
Muttrarna som håller ihop den gängar upp sig.
Och som sagt den är tung och besvärlig att flytta på.
Jag skulle inte våga sätta upp en klingsåg på den.

Har bara använt den som arbetsbord för att sätta fast saker och jobba på i ca 2 år och den kändes tyvärr smäckig redan från början och nu har den blivit så dålig att jag hellre använder mitt lilla gamla enkla skrangliga arbetsbord som det egentligen var meningen att den skulle ersätta.
 
Så jag är jätteintresserad av tips om BRA arbetsbänkar.
Har nu också insett att jag förmodligen måste betala mer än 998:- för att få en bra arbetsbänk.
 
Jag tyckte iaf att Zoom 800 för 299 spänn var betydligt bättre utförd än Black & Deckers 1000-kronors bord, så jag antog att även Zoom 1000 skulle vara bättre, eftersom det i alla fall har aluminiumprofiler att fästa i istället för borrade trähål som på B&D.

Frågan är om det finns några riktigt bra arbetsbänkar, hopfällbara, till vettiga pengar..?
 
pinebar skrev:
Så jag är jätteintresserad av tips om BRA arbetsbänkar.
Har nu också insett att jag förmodligen måste betala mer än 998:- för att få en bra arbetsbänk.
Lyfter en gammal tråd, sorry, men jag undrar bara om du hittade någon bättre bänk pinebar? Järnia säljer just nu Magnum 1000-bänken för bara 299 (för att ersätta ett ordinarie erbjudande som tog slut snabbt), men det låter ju som det inte ens är värt det. Den fick dock hyfsade omdömen här (http://www.praktisktbatagande.se/tester/article208967.ece) även om den verkar pillrig att använda och tung att flytta... Se också hemsidan (http://www.hgv-europe.com/products/zoommagnum10005/index.html) där det finns en film dessutom. Vid närmare titt ser den nog ganska rapplig ut. Och förnuftet säger mig 299 knappast kan köpa en ok arbetsbänk.

PS: MTF är inte aktuellt, gillar min TS55:a, men den används för sällan för att motivera de pengarna på ytterligare Festool...


/A
 
Har en som jag köpte på rea för 299:- och mer än så skulle jag inte betala. För det priset är den dock OK.
Jag har använt den som mobil arbetsbänk att fästa saker i som tex. ska sticksågas, hörnknutar som skulle spikas ihop innan uppsättning osv. Den är ganska smidig att flytta (går att bära i ett "handtag") och snabb att fälla ihop.
Förlängningen är krånglig, ranglig och ... ja värdelös helt enkelt.

Som mobil arbetsbänk hemma fungerar den men som stationär lösning kan jag inte rekommendera den.

Edit:
Tro inte på påståendena om "precision machining" och "precision clamping" på hemsidan.
 
Redigerat:
Man blir faktiskt lite irriterad - varför inte lansera något med användbara funktioner istället för en massa hitte på? Det måste ändå gått in en del resurser i utformningen av zoom1000...
 
nanowire skrev:
Man blir faktiskt lite irriterad - varför inte lansera något med användbara funktioner istället för en massa hitte på? Det måste ändå gått in en del resurser i utformningen av zoom1000...
Jo, det är lite Black and Decker över det, "finesser" som ska locka amatörerna att tro att det handlar om proffsprylar. Som den här t.ex.: http://www.byggnyheter.se/2008/09/ny-skruvdragare-fran-black-decker (hur f-n kan den presenteras i branschtidning). Står över bänken då trots priset, tack för info!

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.