Kanske en gammal tråd men funderar på att investera i en av Panasonics Sverige pumpar.
Kan inget om det eller vilka modeller som är bra eller vilken man ska ha.
Är det någon som har något ont eller possitivt att säga om dem så är jag tacksam.
Vad heter dom idag har hört att dom bytt namn på modellerna ????
Mvh Texaz
 
Jag har en sådan installerad i källaren. Skulle jag köpa en värmepump idag så skulle jag välja en Mitsubishi eller en Fujitsu. Inte för att Panasonicen inte fungerar utan för att de andra märkena har pumpar med större effekt.
 
Själv har jag en Panasonic pump, men om jag skulle välja idag skulle jag välja en Toshiba då det är den enda som du kan tvångsköra fläkten på efter tycke och smak.
 
Visst kan det vara bra ibland att fläkten går att köra på valfri hastighet, men det allra viktigaste är ju att pumpen kan ge bra med värme vid låg yttertemperatur när värmebehovet är som störst. Titta alltså på hur stor effekt pumpen kan lämna vid -15 grader.
 
topas11: självklart är det så att det är viktigt med effekten när kvicksilvret kryper neråt. Håller helt med dig där. Men kan av egen erfarenhet säga att utan bra värmespridning så hjälper det inte med mycket effekt.
 
tompas11 skrev:
Visst kan det vara bra ibland att fläkten går att köra på valfri hastighet, men det allra viktigaste är ju att pumpen kan ge bra med värme vid låg yttertemperatur när värmebehovet är som störst. Titta alltså på hur stor effekt pumpen kan lämna vid -15 grader.
Det där beror ju helt på var man bor. Här i Skåne är det väldigt sällan -15.
 
Jag kör med en Mitsubishi Q HEAT 6,3 som jag är mycket nöjd med. Den ger bra med värme, är relativt tyst beroende på fläkthastighet man kör som man för övrigt kan reglera själv (Det måste väl gå på alla....??) samt att den har snygg design. Hurvida en vit klump på väggen är snygg kan man ju diskutera men....

Hade jag köpt pump idag hade jag troligtvis köpt Mitsubishi eller Fujitsu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.