Min sambo och jag står i begrepp att köpa en 20-talsvilla på 220 kvadrat nere i Skåne. Idag värms den med en gammal oljepanna med pelletstillsats. Enligt en nyligen utförd energideklaration förbrukar kåken 50 000 kWh för värme och varmvatten. Denna siffra kommer hoppas upp lite då vi har för avsikt att även bygga ett orangeri som ska hållas på fem-tio grader året om, och att även koppla in annexbyggnaden (40 kvadratmeter) på det vattenburna systemet. Pannan läcker enorma mängder värme ut i källaren, och jag vet inte hur bra verkningsgrad den har i övrigt heller. Dessutom är den som sagt ganska ålderstigen och behöver antagligen bytas inom fem år.

Vi vill sätta in någon form av eldstad i vardagsrummet i vilket fall som helst, för myseffektens skull, och för att inte vara helt bundna av pelletsen. Man vet ju inte hur priset utvecklas (väl?) och driftstörningar kan uppstå. Vi har tillgång till ved som bara kostar oss arbete, men vill inte ha en ren vedpanna. För mycket jobb för oss, och svårt att ordna en rationell vedhantering ner till källaren.

Så vad tror ni, är det en god idé att sätta in en ny pelletspanna som jobbar mot en ackumulatortank, och dessutom sätta in en vattenmantlad kamin som jobbar mot samma tank? När vi kan och vill elda laddar kaminen tanken, och pannan vilar automatiskt, och när vi inte eldar och temperaturen i tanken sjunker så hoppar pelletspannan in. På så sätt kan vi själva med lite arbetsinsats påverka pelletsförbrukningen och vi får myseffekten i vardagsrummet.

Invändningar, glada tillrop, förslag på utrustningens dimensionering och typ och andra synpunkter emottages tacksamt. :)

Jon
 
Har ingen kunskap i ämnet...men kul att se att du skriver här igen, dina badrumsråd har varit ovärderliga i sommar! ( För det är väl den ursprungliga jon_h?...)
 
Köp en vanlig kamin som inte är vattenmanlad. Utbudet av vattenmantlade är begränsat och priser är skyhöga, man tjänar aldrig in det ekonomiskt om man redan har en pelletspanna. Släpa kubikmetervis med ved in i vardagsrummet är inte så kul, askan är ingen man skojar bort heller.

Skippa ackumulatortanken, Köp en panna som är så automatisk som möjligt utan att vara tokdyr. Janfire NH / Integral, CTC Ecoflex, Ariterm Biomatic är bra val. Något annat ska man egentligen inte köpa år 2009.

Förbrukar du så mycket så kanske du skulle överväga jordvärme eller bergvärme ?
Det blir lönsammare desto mer man förbrukar. 50-60 000 kwh kan bli 20 000 kWh med värmepump.

Ett annat alternativ om du väldigt gärna vill ha pellets är en Pelletspanna med Luft / vattenpump dockad.
En CTC ecoflex panna med en 9 kw värmepump CTC ecoair 109 borde landa på ca 120 000kr installerat.
 
bigsnucke skrev:
Har ingen kunskap i ämnet...men kul att se att du skriver här igen, dina badrumsråd har varit ovärderliga i sommar! ( För det är väl den ursprungliga jon_h?...)
Heh, någon som minns mig alltså. Trevligt. :) Nej, jag har inte haft tid och ork att engagera mig här på ett tag, men vem vet, det kanske blir mer framöver.
 
somelvis skrev:
Köp en vanlig kamin som inte är vattenmanlad. Utbudet av vattenmantlade är begränsat och priser är skyhöga, man tjänar aldrig in det ekonomiskt om man redan har en pelletspanna. Släpa kubikmetervis med ved in i vardagsrummet är inte så kul, askan är ingen man skojar bort heller.

Skippa ackumulatortanken, Köp en panna som är så automatisk som möjligt utan att vara tokdyr. Janfire NH / Integral, CTC Ecoflex, Ariterm Biomatic är bra val. Något annat ska man egentligen inte köpa år 2009.

Förbrukar du så mycket så kanske du skulle överväga jordvärme eller bergvärme ?
Det blir lönsammare desto mer man förbrukar. 50-60 000 kwh kan bli 20 000 kWh med värmepump.

Ett annat alternativ om du väldigt gärna vill ha pellets är en Pelletspanna med Luft / vattenpump dockad.
En CTC ecoflex panna med en 9 kw värmepump CTC ecoair 109 borde landa på ca 120 000kr installerat.
Okej, tack för tipsen. Jag har faktiskt inte kollat alls på vad de vattenmantlade kostar. Och med en modern pelletspanna är det alltså ingen mening att köra mot en tank? Hur mycket varmvatten kan man plocka ut på en gång ur en av de pannor du nämner? Och hur gör man sommartid med varmvattnet, är det vettigt att köra pannan enbart för det eller ska man koppla in en elberedare?

Jordvärme finns det inte plats för och bergvärme är vad jag förstått inte helt lämpligt där huset ligger. Berggrunden är inte helt optimal, tydligen. Luftpump vill vi nog inte ha, mest av utseendeskäl, utedelen känns inget kul.
 
somelvis skrev:
Förbrukar du så mycket så kanske du skulle överväga jordvärme eller bergvärme ?
Det blir lönsammare desto mer man förbrukar. 50-60 000 kwh kan bli 20 000 kWh med värmepump.
Förresten, här hängde jag inte riktigt med. På vilket sätt blir det lönsammare ju mer man förbrukar? Elkostnaden per kWh ut ur värmepumpen är väl detsamma oavsett hur mycket man gör av med? Om du menar att 20 000 kWh el in i värmepumpen ger 50-60 000 kWh ut ur värmepumpen så blir det alltså en kostnad per kWh ut på runt 35 öre vid ett elpris runt kronan, om jag förstår dig rätt.
 
Anledningen att det blir billigare ju mer man förbrukar är att investeringskostnaden och avskrivningen blir fördelad på fler kWh. Det är inte dubbelt så dyrt med en jord / berg värmeanläggning för 40 000 kWh istället för 20 000 Kwh.
En anläggning för 20 000 Kwh kostar ofta kring 110 000 kr, en anläggning för 50 000 kWh kostar ca 140 000 -160 000 kr. (i Sverige alltså, inte i Sthlm)

Jag skulle verkligen överväga en Luft/vatten värmepump att komplettera med om jag hade valt pellets.
Nibe 2025 är faktisk ganska snygg.
http://www.nibe.se/upload/partner/bildbank/F2025.jpg

Din beräkning på 35 öre kwh är korrekt för jord / bergvärme.
Man kan ha en mindre jordvärmepump på ex 5 kW dockad till sin pelletspanna om man inte vill ha en "ful" utedel.. Det räcker med 250-300 meter slang nedgrävd då, det finns ofta utrymme för det i de flesta trädgårdar.
Man har då ofta en elberedare på 100 liter för att spetsvärma VV med sommartid när pelletsen är avstängd.
 
Redigerat:
Aha, då hänger jag med. Men gäller inte detsamma för avskrivningen även om man räknar på pellets eller vad det nu kan vara?

Ja, kanske det skulle gå att stå ut med en Luft/vattenpump ändå. Men vad är poängen, att den kör för fullt, med stöttning av pelletsen, tills det blir så kallt att pelletsen tar över helt? Jordpump känns ändå inte som ett alternativ, även om 250-300 meter skulle gå att klämma in. Det är en gammal vacker trädgård som det skulle ta många år att återställa efter ett sådant ingrepp.

Och om man kopplar in en elberedare, lägger man den i serie med pannan, så att den fylls på med varmt vatten så länge pannan är igång och därmed fungerar som ett extra magasin?

Om man har kompletterar pannan med värmepump, kör man den pumpen sommartid för att få varmvatten, eller blir det lika vettigt att bara ha igång elberedaren?
 
_ap_
Varför är det så att det alltid rekomenderas berg/jord värme när TS skriver att han är ute efter en pellets lösning?

Tror ni det är de bästa alternativet i ALLA hus?
 
Jag kanske var otydlig, jag är ute efter det alternativ som passar oss och huset bäst. Var lite inställd på pellets, men är helt öppen för andra förslag. Jag känner mig inte helt lugn med att vi skulle binda oss till pellets dock, den prisutvecklingen kan kanske dra iväg ordentligt med tiden.

ap, hur resonerar du kring vad vi borde sätta, ser du fördel att vi bara kör pellets och skippar värmepump som komplement?
 
(Och med tanke på hur tråden utvecklats kanske den skulle flyttas till "värme allmänt"? Jag är inte moderator längre så någon annan moderator får fixa det, vid behov).
 
Vattenmantlade kaminer som går att ansluta till tank är så dyra att det knappast blir någon bra investering.
Om en vanlig pelletspanna typ CTC Ecoflex klarar av ditt rätt stora energibehov så är väl det ett bra alternativ.
Luft-vattenpumpar är som redan sagts fula men kan ha sina fördelar som komplement till pellets. Innan riktiga vinterkylan sätter in får man billigare värme från pumpen än från pellets.
Varmvattenproblemet på sommaren är också en fråga. Elda pellets hela sommaren är inte ekonomiskt bra. Elberedare kopplad efter pannan kan vara en lösning. Luft-vattenpump dockad till pannan en annan lösning.
 
Skönt att det verkar råda lite konsensus. Vi slår den vattenmantlade kaminen ur hågen och sätter in en vanlig. Och så ska jag undersöka möjligheterna att komplettera pelletspannan med en L/V-värmepump. Och en elberedare som komplement.

Men hur var det nu, kopplar man den i serie med pannan?
 
Sätter man en elberedare på varmvattenledningen som kommer från en pelletspanna får man vissa fördelar. På sommaren kan pannan vara avstängd och kall och elberedaren tar då hela jobbet. Om pelletspannan är igång får man bättre varmvattenskapacitet eftersom elberedaren värmer det som pannan inte hinner värma vid stort varmvattenuttag.
Elpatroner i pannan för att få varmvatten ska man undvika då det blir förluster
 
Låter strålande. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.