Är det någon som ökat på sin takhöjd inne i ett 1-plan prefab hus?
Förstår att det varierar men 20 eller 50 tusen?
Undrar vad det kan tänkas kosta och om det blir några problem som jag inte tänkt på.
 
Redigerat:
När vi var på gång att bygga för några år sedan så fick vi prisuppgift på att höja takhöjden från 2,5 till 2,7 m och det skulle kosta 200:-/lpm yttervägg. Nu var det här ett 1 3/4-planshus men uppgiften gällde takhöjden på bottenvåningen så det borde inte vara någon skillnad mot för ett enplanshus. Kanske inte helt aktuella siffror men det ger förhoppningsvis en fingervisning om kostnaden.
 
Detta låter som en rimlig kostnad för bara ytterväggarna. Men i vårt fall tllkom det även kostnad för innerväggar + mera material och arbete till kakling, tapetsering. Sen ville vi ha fullhöjd köksskåp så det blev en kostnad även här. För oss slutade 30 cm höjning på 25-30 000 extra i slutändan.
 
kungkokos skrev:
Detta låter som en rimlig kostnad för bara ytterväggarna. Men i vårt fall tllkom det även kostnad för innerväggar + mera material och arbete till kakling, tapetsering. Sen ville vi ha fullhöjd köksskåp så det blev en kostnad även här. För oss slutade 30 cm höjning på 25-30 000 extra i slutändan.
Låter vettigt. Kommer göra mycket jobb inne själv. Tror 20cm extra invändigt i takhöjd gör otroligt mycket för känslan i huset.

25-30 som du nämnder var det invändigt menar du eller er totalkostnad?
Du ångrar inte höjningen i dag antar jag? :)
 
Det var totalkostnaden. Ångrar det inte ett dugg!
Svårt att välja till i efterhand liksom :)
 
Höj taket! 2,4 är alldeles för låg takhöjd i lite större rum! Ni kommer inte att ångra er. Helt annan känsla i huset med lite rymd.
 
2.5 verkar många ha som standard. 2.6-2.7 ska jag ha. Helst 2.7 om det inte rusar iväg i pengar.
 
Vi var på gång och skulle bygga knappt 200 kvadrat med Trivselhus. De skulle ha 77 000 för 2,70!
 
Heureka skrev:
Vi var på gång och skulle bygga knappt 200 kvadrat med Trivselhus. De skulle ha 77 000 för 2,70!
Nästan gratis ;)

10 eller 20cm extra ska jag ha.
Får se var smärtgränsen går.
 
Hej!

Vi valde en hustyp som hade 2,70m i takhöjd.
Det har vi inte ångrat en sekund = rummen upplevs som större (mer ljus/rymd) m.m.

Hälsn

/Mikael//
 
Heureka skrev:
Vi var på gång och skulle bygga knappt 200 kvadrat med Trivselhus. De skulle ha 77 000 för 2,70!
Enplanshus? Vår yta som skulle höjas till 2,70 var på 105 kvm. Bör förstås bli dyrare för dubbelt så stor yta.
 
Yes, enplanshus. Värsåsvillan skulle ha ca hälften för 2,40 till 2,60.
 
Vårgårdahus skulle har runt 22 000 för 2,4 - 2,60 på ett enplans på 210 kvm....
 
Vi har ökat takhöjden till 2,7 . Ska bygga ett Myresjöhus på ca. 150 kvm ( 1-plnas ) För detta får vi betala nästan 50,000 :- men då ingår också att fönstren blir större.
 
Fönstren lär ju helt klart göra skillnad i priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.