Jag har fått offert från ett polsk företag som säljer Ytong lättbetong block. Frågan är om det är samma kvalitet i dem blocken jämfört med de man köper i Sverige?
Det jag har fått offert på är följande:
YTONG PP1,5/0,35 S+GT gr.36,5cm Pris: 330 kr/kvm
YTONG PP1,5/0,35 S+GT gr.30 cm Pris: 260 kr/kvm
Ytong PP4/ 0,6 60x20x10 Pris: 94 kr/kvm

Alla priser är inklusive moms men exklusive transport.
Om man jämför detta pris med priser från Ytong i Sverige så är det en stor skillnad. Jämför man sedan mot deras konkurrenter Aeroc och H+H så det en stor skillnad också.
Någon som har erfarenhet angående detta?

Vet någon skillanderna i kvalitet mellan Ytong, Aeroc, H+H?
 
Din fråga angående kvalité är lite bakvänd. Man borde fråga sig om block som säljs i Sverige är lika bra som de polska. ;)
Celcon- och Ytong skiljer sig främst till färgen. Ytong-block är bländande vita, Celcon är lite mörkare, åt det gråa hållet.

Både H+H och Xella påstår att man inte använder sig restprodukter från kraftverk, något som andra mindre nogräknade producenter gör. Sedan upplever jag Celcon-block som lite tyngre. Det skulle kunna vara så att de levereras med lite högre fukthalt än Ytong. Därav mörkare färg och större tyngd. Kan bifoga en bild med båda, sida vid sida.

En annan petitess är att Celcon har mindre fickor på sina block. Det gör att man fastnar med fingrar när man limmar, speciellt med arbetshandskar på.

PP1,5 är bra dyrare än PP2. Lönar det sig att välja PP1,5? Dessutom får PP1,5 lätt skavanker vid hanteringen. Be ÅF:en att långtradaren som ska frakta lättbetongen lastar i fabriken för att undvika ytterligare skador på blocken.
 
Tack Isolde för ditt svar.
Om jag tolkar ditt svar rätt så är kvaliten på Ytong blocken från Polen minst lika bra som Ytong blocken köpta i Sverige.
Sedan så trodde jag att PP1,5 betyder bättre isoleringsvärde, som det iofs kan betyda, men enligt dig så är det marginellt. PP2 är som du skriver billigare. Då kanske det är det man ska välja.
 
Tror nog att du menar (andra) lättbetongblock "köpta i Sverige". Ytong är ett skyddat handelsnamn som tillhör Xella, på samma sätt som Celcon tillhör H+H. Ytong-block i Sverige kommer med all sannolikhet från fabriker i Polen eller Tyskland.

Ja, det är inte livsavgörande vilket fabrikat du väljer.
PP1,5 har mycket riktigt bättre isoleringsvärde, men också lägre hållfasthet. PP1,5 säljs det inte så mycket av, och därför, tror jag, är dyrare. Om det är ett lämpligt val, beror på vilka laster du räknar med.
 
Hej

Det är bara att beställa!

Jag gjorde det för ett par år sedan och det fungerade utan problem.
3 lastbilar med 36.5 cm för ytterväggarna och 11.5 cm för innerväggarna.
Allt stämmde in till sista pall.

Ytongblocket var mycket trevliga att jobba med.
Det var även polska ytongåterförsäljaren!
En avstämmning vid sista leveransen visade att jag betalt lite för mycket och beloppet betaldes genast tillbaka.

Said
 
Redigerat:
jag beställde från airoc i örebro. deras block kom från estland inga problem alls. Jag kunde tilloch med lämna tillbaka balkar jag inte behövde.

mvh/Larsu
 
Maco1, skulle du kunna dela med dig vilka du varit i kontakt när du fick ovan nämnda offert? Planerar själv att köpa in material från Polen så all hjälp är välkommen!
Isolde, har läst och lärt mycket av dina inlägg och vad jag förstått så har du också gjort dina inköp av lättbetong i Polen. Skulle du också kunna dela med dig pris och inköpsplats?
 
Vi har inte bestämt än hur vi ska göra materialinköpen men kommer att göra en "studieresa" till Polen innan årsskiftet. När jag kommer hem kan jag ge mer info.

Till de som handlat betong från Polen - är det verkligen så att det finns 2 klasser av betong, antingen en PL variant av sämre kvalitet för den inhemska marknaden och en EU variant för export?
Jag har ställt frågan till 2 st återförsäljare i Polen men båda förnekar detta. Kan vara för att sälja :rolleyes:.
 
1) Vad får dig att tro att polacker är intresserade av att bygga av andra klassens lättbetongblock?
2) Export av polsk YTONG är i praktiken obefintlig, eftersom koncernen har anläggningar i 27 länder om jag inte är felunderrättad. http://www.xella.com
3) Endast vissa anläggningar tillverkar ex. balkar eller trappsteg, bjälklag. Den typen av element skeppas ut över hela Europa från ett fåtal anläggningar.
 
Du måste skämta ?
Skulle Ytong eller Celcon fabriken stå och göra sekunda varor för polacker och prima för västeuropeer ?

Tänk dig utropet i fabrikens högtalare:

Ok Grabbar, nu ställer vi om alla maskiner och kör sekunda varor hela eftermiddagen.
I morgon bitti kör vi finmaterial till svenskarna igen.

Samma gäller för Solbet, Aeroc och de andra stora.
 
Hej .Maco1 . Vet du vad transporten från polen kostar ,ca .
Jag är själv i projekterings tankar , väger mellan lättbetong & leca+ stenull+nät+puts , lite svårt många som tycker olika ang leca & lättbetong . tror allafall jag inte vill ha sk, isoleca känns inte 100
 
Jag köpte mitt material från Aeroc. Har tidigare varit med om materialleveranser från Polen. Det funkar kanske om det ska till Skåne, men ska det till våra breddgrader kan det bli problematiskt med lovade tider mm. Polackerna skall helst ha returlass till Polen eller södra Sverige.
Det material jag tidigare använt från Polen, kom från en firma som heter Prefbet. Deras material tycker jag hade dålig kvalitet, sprickor och trasigt.
Från Aeroc får du material som är kvalitetsmässigt bra, samt på den tid ocd den mängd som du bestämt.
 
Det är viktig att poängtera att det i Polen finns fabrikat som inte säljs i sverige och som vi inte skulle vilja ha av olika anledningar. Prefbet är en mindre billigare tillverkare som kanske inte riktigt platsar hos oss.

Köper man Ytong, Celcon H+H så är det det samma kvalitet världen runt. Aeroc och Solbet ska också vara bra.

Det finns egentligen ingen anledning att köpa andra fabrikat, den lilla prisskillnaden är försumbar för oss men stor för en polsk byggare. Där är arbetskraft billig så de kan lägga tid på att justera block och slipa jämnt emellanåt.
 
pavan skrev:
Hej .Maco1 . Vet du vad transporten från polen kostar ,ca .
Jag är själv i projekterings tankar , väger mellan lättbetong & leca+ stenull+nät+puts , lite svårt många som tycker olika ang leca & lättbetong . tror allafall jag inte vill ha sk, isoleca känns inte 100
Hej Pavan!
Jag har fått lite olika bud på detta. Allt från 800 Euro och uppåt. Då är det räknat från Sczecin's närområde till Malmö trakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.