Jag har funderat på att lägga in vattenburet golvvärme i min källare.
Bottenplattan är nog inte isolerad så jag undrar om någon vet hur det är isåfall med
fuktvandring osv . tänker lite med alla mellan väggar osv. om fukten dras åt ngt håll med ett
sånt system????
är novis på området , men tacksam för svar!!!!
 
Kan bara säga : gör det inte!! Det blir dyrt som attan, har själv golvärme i källaren utan isolering, drar energi som jag vet inte vad! Klämmer ut ca 30-32grader på vintern, när det har cirkulerat runt i systemet så håller det 20grader när det kommer tillbaka! Direkt ut till pumpen för att värmas upp igen. När källaren ska göras om så åker golvvärmen ut!!
 
Att vattnet är kallare efter att ha cirkulerat runt i golvet är väl självklart? Det är ju det man vill, att värmen ska gå ut i plattan/golvet istället så att det skulle vara orsak till att inte ha golvvärme förstod jag inte riktigt sambandet i :confused:
Men i övrigt gäller att det är ekonomiskt och fuktmässigt dåligt att inte har isolering under golvvärmen.
Det bästa är att bila upp golvet och isolera, minst 400 har jag sett många skriva i andra trådar. Men jag har två rum med frigolitskivor där slangen ligger i spår i skivorna och där är det inte alls så mycket isolering under slangen men det fungerar bra ändå, dock inte lika bra som där jag bilat upp och gjutit med EPS-bruk.
Som sagt isolera först!
 
Tycker bara att det är väldig stor skillnad på stigare och retur. 10-12 graders skillnad på den lilla slingan jag använder. Värmer upp ca 20m2 med golvvärmen. Resten av källaren har jag stängt av g-värmen för jag har inte råd att "elda för maskarna". Prövade förra vintern (-6 ute) att stänga av g-värmen helt i några timmar och det blev en ordentlig skillnad på elförbrukningen. Pumpen hade inga som helst problem med att hänga med.
När jag sen drog igång g-värmen i källaren igen så gick pumpen för högtryck.
M.a.o, utan isolering så är g-värmen ingen höjdare ur ekonomisk synpunkt. Iaf inte i vårat hus.
Hur som helst, skiten ska ut när källaren renoveras.
 
Kollade våran men har bara termometer på slingan ut i golven, skillnaden när man känner på rören är däremot markant, mer än dom 10 grader Du har i ditt system. Jag skulle tippa att din kostnad mest beror på det Du själv tror, den oisolerade plattan läcker värme åt alla håll, vi har ju isolerat vår.
Jag skulle isolerat och behållit golvvärmen om jag var Du, men nu är jag ju inte Du utan jag :D;)
 
Jan-Å skrev:
Jag skulle isolerat och behållit golvvärmen om jag var Du
Hur skulle du göra det...gräva dig in under plattan som en mullvad? :)

Vårt hus har vattenburen golvvärme i källaren som har oisolerad platta. Det är klart att det inte är optimalt men så där hiskeligt mycket energi drar ändå inte huset, uppvärmning plus varmvatten drar c:a 17000 kwh med luft/vatten-vp för 130 kvm boyta och över 70 kvm källare. Halvtaskigt tilläggsisolerat tjugotalshus. Den största olägenheten av golvvärme + oisolerad platta är att vi får omvänd fuktvandring när vi stänger av värmen på sommaren så att det blir ganska rått där nere.
 
Farzan skrev:
Hur skulle du göra det...gräva dig in under plattan som en mullvad? :)
Det vanliga förfarandet är att man bilar bort den befintliga betongen, gräver ur nån halvmeter extra. Sedan i med singel, EPS, golvvärme, armering och till sist ny betong. Kostar en del pengar, tid och svett, men klart billigare/enklare än mullvadsvarianten :)
 
Bengt68 skrev:
Det vanliga förfarandet är att man bilar bort den befintliga betongen, gräver ur nån halvmeter extra. Sedan i med singel, EPS, golvvärme, armering och till sist ny betong. Kostar en del pengar, tid och svett, men klart billigare/enklare än mullvadsvarianten :)
Jag vet men syftade på att Jan-Å skrev att han skulle ha isolerat OCH behållit golvvärmen. Jag menade att det senare är lite svårt att göra om man bilar bort plattan, då får man lägga ny golvvärme...
 
Farzan skrev:
Hur skulle du göra det...gräva dig in under plattan som en mullvad? :)
Ha ha! Ja lägger man upp en straffspark får man väl acceptera att nån slår den i mål :D
 
Hej!

Är själv inne på samma sak. Bor i ett soutteränghus med direktverkande el som uppvärmning.

Har tänkt lägga vattenburen golvvärme i soutterängplanet och radioatorer på markplan, samt installera bergvärmepump

Idag är det ett uppreglat trägolv med isolering mellan golv och platta. Tanken är att riva bort det gamla golvet samt träreglarna, så jag blottar plattan helt. Därefter på med 100 mm cellplastisolering och gjuta in gv-slangen i ett 40-50mm betonggolv.

Hade gärna satt mer isolering men har bara 140 mm att spela med totalt.

Vad tror ni, är 100 mm alldeles för lite isolering för att det ska bli nån vettig driftekonomi??:confused:

Förövrigt är ytan ca: 90 kvm, och är troligtvis ingen isolering under plattan.

Tacksam för svar / Dawid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.