Sambon och undertecknad har varsin liten laptop. Vi sitter ofta med dem i soffan. Självklart trådlöst internet, men hur bra det än låter med laptop så håller ju inte batteriet i evighet, så vi blir sittande med nätsladden i.

Och det gör mig tokig att ha de där transformatorerna liggande framme och kablar som snor in sig i varandra.

Någon som har en bra lösning på hur man kan förvara sina laptops snyggt när de inte används och hur man löser kableriet snyggt (dvs ej irriterande) när de används? Det är ingen bra lösning med en "laddstation" eftersom vi gärna sitter med datorn i soffan eller vid köksbordet.

Mycket tacksam för förslag.
 
Redigerat:
Har i en vanlig Ikeahylla Billy satt hyllplan så att en laptop passar in höjd, dvs man får in handen och kan greppa om den i framkant och sen ett urtag i baksidan där sladden till laddaggregatet går ut. Fungerar då som förvaring och laddplats. Du märker inte datorerna bland alla böcker när de ligger där.
Sedan har vi den tråkiga varianten att den behöver att du behöver laddas under användat, för det har vi extra spänningsadaptrar liggande i en låda som man får ta fram när de behövs.
 
Störstaproblemet tycker jag är att det oftast är ett långt sladdställ, sen laddaren, och sen en lång sladd från den till datorn. Då får man en lång kabel med en klump på mitten, och det är rätt opraktiskt.

Jag skulle hellre ha en laddare som sitter direkt i uttaget, och sen en dubbelt så lång sladd mellan laddare och dator. Då har man bara en sladd att hålla reda på, inte den där tunga klumpen mitt i alltihop.

Visserligen finns det korta sladdställ att köpa, men då har ju laddaren fortfarande samma sladd till datorn (som ofta blir för kort).
 
Om man spinner vidare på Nerres idé, skulle man istället kunna tänka sig att förlänga själva elsladden: mellan vägguttaget och "klumpen". Och sedan ha t.ex. en sån där stoppad laptopbricka som man gör ett hål i för en nedsänkt bytta att gömma undan "klumpen" i.

Laptop, bricka och "klump" i ett - och bara elsladden att hålla reda på.
 
7310070025302 skrev:
Om man spinner vidare på Nerres idé, skulle man istället kunna tänka sig att förlänga själva elsladden: mellan vägguttaget och "klumpen". Och sedan ha t.ex. en sån där stoppad laptopbricka som man gör ett hål i för en nedsänkt bytta att gömma undan "klumpen" i.
Jag tror nätaggregatet (klumpen) blir för varmt då. Bättre i så fall att korta 230-kabeln och sätta upp laddaren på väggen. Sedan kan man förlänga laddkabeln. Den kabeln är dessutom smidigare.
 
Om ingen lösning hittas (jag har ingen själv iaf...) så kan jag inge hopp om framtiden då det pågår utveckling av laddningsstationer med induktion. Tror att det eventuellt kommer/har kommit något detta år men att det i vart fall inom några år borde vara möjligt att ladda trådlöst.
 
Tack för svaren. Ladda induktivt låter spännande, men lite läskigt. Då vill man inte ha den i knät när laddning pågår antagligen, och då kvarstår problemet. Det är ju just under själva användningen som jag saknar en bra lösning. Men det kanske är att begära mycket.
 
Både jag och min fru sitter med laptopparna i soffan och vi har laddarna under soffan och kabeln upp mellan en dyna. Men då sitter vi ju alltid i en varsin soffa och nästan alltid på våra favvoplatser :)
Så vi kör baklänges...vi laddar när vi använder (när det behövs) och ställer de bärbara på bestämda platser cleant och snyggt när de inte används.
Båda laddarna sitter på en fjärrbrytare för bekvämlighetens skull.
 
Vi har två laptops som precis som ni används mest i soffan/framför tv:n vi har löst det så att sladden kommer fram mellan ryggen och sittdynan i soffan där är såpass öppet så man kan klämma in sladden där. Ska men sen ha gäster osv är det en baggis att trycka ner den så den hamnar bakom soffan så den inte syns mer.
 
Man kanske inte får en bättre lösning i dagsläget. Får klura på det. Vårt största och första hinder är nog att se till att ställa datorerna där vi gjort plats för dem. Blir tyvärr oftast liggandes i soffan eller på bordet. Stör ihjäl mig på det men är man en slarver så är man, :)
 
Det här med att bära runt bärbara när de är igång är tydligen ingen bra ide. Fick
byta ut hårddisken på min pga ett klusterfel som blir till på grund av att man förflyttar datorn vid användning, kostnad 1400:-och fick installera om vista ochså.

Tappade även min bokföring pga hårddiskbytet. Surt att sånt ska hända en dator köpt i Januari.
 
JLAINE skrev:
Det här med att bära runt bärbara när de är igång är tydligen ingen bra ide. Fick
byta ut hårddisken på min pga ett klusterfel som blir till på grund av att man förflyttar datorn vid användning, kostnad 1400:-och fick installera om vista ochså.

Tappade även min bokföring pga hårddiskbytet. Surt att sånt ska hända en dator köpt i Januari.
Ajdå, attans vad surt. Minns dock att det stod i instruktionerna till min dator att jag bör försätta den i viloläge om jag ska flytta på den, och stänga av den om jag ska transportera den tex i en väska. Jag flyttar gladeligen runt den när den är på och har inte haft problem. Men några tål väl det inte.
 
Nu finns det mycket historisk sanning i det då diskarna utvecklas hela tiden och datortillverkarna bygger in mer och mer stötdämpning, speciellt i laptopsen. Nutida normal användning av en laptop innebär väldigt mycket förflyttning av datorn och ingen stänger ju av sin dator för att ta med den in till grannkontoret.

Fast det är sant att en dator som är i drift inte bör transporteras. Läsarmen i hårddisken kan nudda den roterande diskskivan vilket ofelbart ger skador. Lösningen är att byta hårddisken till en SSD-disk istället. Inga rörliga delar i disken alls.

Angående laddningsproblematiken så anser jag också att en dator inte är helt sladdlös förrän batterierna också kan laddas sladdlöst. Varför kan inte veva-upp tekniken utvecklas mera och komma konsument till gagn? Finns ju redan på tredje-världendatorerna. Visserligen är det ett lyxproblem för oss och ett reelt problem för dem, men men. Jag skulle gärna veva lite då och då för att slippa leta nätadapter när batteriet börjar ta slut.
 
Redigerat:
wertok skrev:
Vi har två laptops som precis som ni används mest i soffan/framför tv:n vi har löst det så att sladden kommer fram mellan ryggen och sittdynan i soffan där är såpass öppet så man kan klämma in sladden där. Ska men sen ha gäster osv är det en baggis att trycka ner den så den hamnar bakom soffan så den inte syns mer.
En liten varning här, var det inte en tråkig brand i en villa i år under sensommaren som just berodde på en laddare som låg under en soffa. Det var ett dödsfall till följd på ett barn vill jag minnas, och har man någon som helst brandutbildning eller gått någon kurs via jobbet så vet man att röken dödar. Rök från en soffa som antänds pga en laddare till en laptop är just en dödsfälla.:(:eek:
 
Tips är att skaffa ett bättre batteri som håller. Kollegan till mig har ett som han springer runt med räcker hela arbetsdagen så laddar han den på kvällen och kör igen på dagen (håller nästan 9 timmar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.