Är det någon som vet om det tillverkas diskmaskiner som passar in om man plockar ut ett 40 cm standardskåp? De smala diskmaskiner som jag har sett är av någon outgrundlig anledning 45 cm och jag har bara 40 cm breda skåp under diskbänken...
 
Anledningen är inte outgrundlig. Dessa diskmaskiner går IN I ett 50-skåp. Till skillnad från fullbredds-maskiner, som ERSÄTTER ett 60-skåp.
 
Okej, det förklarar bredden... men dessa 45 cm diskmaskiner är ju lika höga som 60 cm-maskinerna. Det innebär att man måste ta ur botten ur skåpet?

Problemet kvarstår dock för mig, jag har varken 50 eller 60 cm-skåp utan bara 40 cm-skåp. Vet någon om det tillverkas diskmaskiner som är 40 cm? Jag har för mig att jag har sett det tidigare, men nu kan jag på olika tillverkares websidor inte hitta någon.
 
Hemmakatten
Det finns, har jag för mig, numera diskmaskiner till fritidsbåtar. Om du går in på (husvagns- och) båt-internetsidor kanske du kan hitta något.
 
Vad jag vet så ställer man inte en diskmaskin i ett skåp, inte ens 45cm-maskinerna. De står egentligen fristående på golvet, skillnaden är att på en inbyggnadsmaskin monteras en kökslucka och handtag på utsidan.
 
Dom enda diskmaskinerna jag vet som är 40cm breda är bänkdiskmaskiner, finns även för inbyggnad.
 
Lyfter en gammal tråd. Har antingen 40cm eller 80cm att välja på för att slippa riva ut köket... Har inte hittat någon inbyggnads diskmaskin på 40cm? Tips?
 
80 = 60 + 20?
Ta en 60-diskmskin och bygg ett smalt skåp bredvid för handdukar eller brickor. Har du inte passande luckor så kan nog en öppen lösning vara snygg också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.