Hej!
Undrar ifall någon vet om man bör använda något speciellt fogskum för tätning av Pvc fönster? har hört att det ska finnas ett fogskum som slutar att expandera när det möter på motstånd för att man inte i säkerhets skull inte böjer karmen.

Isåfall vart får man tag i sådant skum? Pris?
 
Är det inte säkrare att använda vanlig drevremsa? Det är bara aningen jobbigare och funkar finfint.
Mina erfarenheter av fogskum är att man bör tänka efter var man använder det. Att täta träfönster i träfasad är ett mindre bra val då fogskummet inte anpassar sig efter trärörelserna vilket kan medföra sämre isolering.
PVC kanske inte rör sig så mycket eller ?
 
Det går bra med "alldeles vanligt" fogskum.
 
Nja, alltså dom vi har beställt fönstrena ifrån säger att vi ska använda fogskum. Så antagligen bör ju inte pvc röra sig på det sättet som trä gör..?
Och vi har köpt byggmax vanliga skum.
Sambon han är på jobbet nu, mycket möjligt att han vet, men jag måste bara fråga, vad är en drevremsa? Och hur funkar det? Är det dyrt?
 
Finns på byggmax för 50:- och det är vanlig gul isolering, fast på remsor. En "naturell och en som är plast runt som man har inåt rummet för att stoppa fukt att tränga in i isoleringen.
Jätteenkelt att peta dit med en spackelspade tex.
 
Pvc fönster ska monteras med fogskum, sitter som berget och går fort som attan.
Kila fast med kilar och sätt allt i lod och väg sedan skummar du. Fukta helst med blomspruta innan så här års då luften är torr och spruta även vatten på skummen när du skummat.

Till öppningsbara fönster finns det små monterings plastpluttar som man sätter mellan bladet och karmen. Dessa förhindrar att karmen blir buktad av skummet.
 
somelvis skrev:
Pvc fönster ska monteras med fogskum, sitter som berget och går fort som attan.
Kila fast med kilar och sätt allt i lod och väg sedan skummar du. Fukta helst med blomspruta innan så här års då luften är torr och spruta även vatten på skummen när du skummat.

Till öppningsbara fönster finns det små monterings plastpluttar som man sätter mellan bladet och karmen. Dessa förhindrar att karmen blir buktad av skummet.
Okey, men vad är det för plastpluttar? Något som man får till fönstrena eller man får skaffa det själv? Du menar att man ska sätta mellan karmen och själva ramen som man öppnar?
Brukar man stå inne och skumma fönstret eller ute? både och?
Lite nervöst börjar det bli nu, fönstrena dom kommer imorgon och vi har aldrig gjort ngt liknande innan, man är ju rädd att allt blir fel :mad:
 
Plastpluttarna fick jag av min fönsterleverantör, En seriös kille i Torsås, blekinge.
De kostar nog nån tia, men jag köpte 22 fönster så jag fick dem.
De ska sitta mellan karm och det du öppnar för att säkerställa mellanrum mellan delarna.
Alltså förhindra att karmen buktar av skummets expansion.

Det brukar räcka att skumma från ett håll, maskera ställen du inte vill ha skum på.
Ibland kan man behöva komplettera utifrån, det märker du.

Håll flaskan upp och ner vid skumning, förvara i rumstemp innan skumning.

Fukta trä eller lättbetong / tegel innan skumning.
 
Redigerat:
Glöm inte skyddsmask, så lever du lite längre också.
 
Jag gjorde så att jag satte tre franska skruv med 1,5 cm höjd i linje och vägde av med vattenpass... sen bara att placera fönstret på dem och skruva fast med medföljande fästen... Just den idén kommer från nån på det här forumet och det var bra mycket smidigare än att hålla på med kilar :)

Efter det körde jag med fogskum, börja hellre med för lite och komplettera allt eftersom. Det bästa är att göra det utifrån ur hälsosynpunkt då isocyanaterna troligen inte är att leka med.

För att lugna ner dig vad gäller fel så kan jag säga att vi monterade ur 4 av fönstrena för att montera dem längre in. Tog 4 personer 3 timmar att göra om/göra rätt. Nyttjade långa tigersågsblad för att såga bort fogskummet bara.
 
Skruva fast fönstren! Mina var förborrade och det följde med skruv (stark skruvdragare behövs).

Skumma med vanligt fogskum, t.ex. ByggMax (använde jag). Jag tejpade utsidan för att det inte skulle komma ut massa där. Kom ut lite i alla fall (inga problem) och en hel del på insidan. Tänk på att fogskum är gletigt och ger missfärgning som inte går att få bort på vissa material (t.ex. målade träfönster). Är lite osäker på om det ger färg fläckar på PVC. Jag tejpade även insidan för att skydda. Använde även endel tidingar för att skydda. Jag använde en slangklämma (från zoo affär) för att begränsa mängden skum som kommer ur flaskan.

Trots att jag skummade så mycket som det blev, så böjde sig inga av mina karmar. Detta var karmar som böjs enkelt, för det är inte så starka åt det hållet (smala karmar).
 
tiggre skrev:
Efter det körde jag med fogskum, börja hellre med för lite och komplettera allt eftersom. Det bästa är att göra det utifrån ur hälsosynpunkt då isocyanaterna troligen inte är att leka med.
Rekommenderar varmt skum utan isocyanater.
http://www.danalim.dk/se_produkter/byggprodukter/fogskum/byggskum_580/

HakanJ skrev:
Mina erfarenheter av fogskum är att man bör tänka efter var man använder det. Att täta träfönster i träfasad är ett mindre bra val då fogskummet inte anpassar sig efter trärörelserna vilket kan medföra sämre isolering.
Skummet som jag rekommenderar har just den egenskapen att det förblir elastiskt på ett helt annat sätt än alla andra "vanliga" skum.
 
Hur kan man vilja utsätta sig för sådan skit som skum läs på faktabladen och tänk efter vad ni utsätter er för. Är inte fönstren av den kvaliten så man kan fästa dom med skruv ?, och dreva med vanlig isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.